Jump to content

behöver lite pepp..

Jannahoj

Recommended Posts

Har funkat så jäkla bra m lchf. Minst 10kg ner och mår som en prins. Men plötsligt börjar jag fuska. Lite smått bara.. en kudde ravioli..lite morötter eller majs.. inga stora grejer men jag är rädd att det snart ska dra iväg. Kanske är det att det går typ ett halvår.. inte nykär i lchf längre och kanske saknar en del saker mer än jag fattat.. hur gör ni när ni hamnar i en svacka?

hur gör ni när ni hamnar i en svacka?

Om jag utsätts för sötsaker jag skulle vilja ha, tar jag mig en funderare på om jag verkligen vill äta detta. Oftast blir svaret nej. Då låter jag bli. Ibland blir svaret att ja, jag vill verkligen ha det där. Då tar jag lite, men har hittills klarat av att ta just lite. Innan LCHF åt jag alltid mycket av sötsaker, tog en stor bit, tog en bit till, kollade efter senare om det fanns kvar mer... Om jag ätit en liten bit av något onyttigt, efter att ha bestämt att jag verkligen vill ha det, då var det mitt eget val och då var det ok, inget som får förstöra dagarna som följer. Om jag däremot ätit något galet, bara för att det var vad som fanns och utan att tänka efter,då känns det bara dumt efteråt. Men förstöra dagarna som följer, får det ändå inte göra, så det är bara till att jag förlåter mig själv illa kvickt!

Sen har jag personligen accepterat bland annat morötter som en godkänd del i min kost. Pasta hör till det jag absolut inte ens vill ha och majs är jag restriktiv med. Men det är ju jag det, jag kan bara sätta gränser för mig själv. (Och mina barn, till viss del.)

• Like 3

Har funkat så jäkla bra m lchf. Minst 10kg ner och mår som en prins. Men plötsligt börjar jag fuska. Lite smått bara.. en kudde ravioli..lite morötter eller majs.. inga stora grejer men jag är rädd att det snart ska dra iväg. Kanske är det att det går typ ett halvår.. inte nykär i lchf längre och kanske saknar en del saker mer än jag fattat.. hur gör ni när ni hamnar i en svacka?

Enstaka snedsteg är inget att bry sig om. Gör det inte till någon vana bara, utan kanske att du kan 'unna' dig någon gång ibland?Själv har jag en 'kolisdag' per månad då jag får svulla hur mycket jag vill. Oftast räcker det med en enda kolhydratsstinn måltid för att jag ska känna att jag fått mer än nog.

Och ibland glömmer jag bort att använda min 'kolisdag'. Dessa kan man dock inte samla på hög, till skillnad från Viktväktarnas tänk. En 'kolisdag' per månad, resten går bort om jag inte använt upp det.

• Like 1

Kan det vara så att du äter lite enformigt? jag själv har en tendens att äta lite enformigt och då kan lätt tankarna dra iväg till mindre bra alternativ eftersom man blir lite trött på kosten. Tror att variation med maten är rätt viktig. Men det är ju så klart individuellt.

• Like 2

Jag har nått ett av mina delmål (kasta alla piller) så jag är inte alls lika strikt när det gäller rotfrukter och grönsaker. Däremot har jag fortfarande dödskalletänk på allt som innehåller spannmål och socker. Det är skillnad på kolisar och kolisar tycker jag.

Fast vissa gånger bestämmer jag mej för att kasta allt över bord. Om en vecka ska jag äta sushi med min dotter i Belgien. Vi äter bara det tillsammans med varandra 2-3 gånger per år.

Dessutom äter jag faktiskt konditoribitar av och till nu bara för att morsan är så himla skruttig och tycker det är höjden att komma ut och fika. Hon vill så gärna bjuda... och bara te är inget att bjuda på i den generationen... så därför sätter jag av och till hennes välmående före mitt numera.

• Like 6

Jag tror att jag äter ganska varierat för jag älskar att laga mat. Fast är väl normalt m svackor iofs. Tycker jag är tjock och ful och vill gå ner lika fort som många andra jag läser om. Men grejen är att min viktnedgång är perfekt. Typ 2kg i månaden (vet inte startvikten riktigt ) vilket innebär att det är stabilt och tryggt även om det går fortare ibland såklart och står still ibland. Vill ju att kroppen ska hänga med. . Vet allt detta men så dippar psyket. Mycket annat just nu med jobb osv. Tack för peppet! ?

• Like 1

Jag tror att jag äter ganska varierat för jag älskar att laga mat. Fast är väl normalt m svackor iofs. Tycker jag är tjock och ful och vill gå ner lika fort som många andra jag läser om. Men grejen är att min viktnedgång är perfekt. Typ 2kg i månaden (vet inte startvikten riktigt ) vilket innebär att det är stabilt och tryggt även om det går fortare ibland såklart och står still ibland. Vill ju att kroppen ska hänga med. . Vet allt detta men så dippar psyket. Mycket annat just nu med jobb osv. Tack för peppet!

Själv har jag gått ned mycket mer i mått än i vikt, och jag tror det finns flera LCHF:are som håller med mig. Så länge jag 'måste' köpa en storlek mindre i jeans då och då så är jag nöjd, oavsett hur lång tid det tar.

• Like 4

Jag käkat LCHF mer än ett år nu och det har varit ganska liberalt ibland, ibland mer strikt. Har ätit för mkt bröd i mitt tidigare liv men klarar mig bra nu utan faktiskt. Ibland äter jag mörk choklad och tveksamma glutenfria bakprodukter och har börjat äta lite frukt, typ en halv stekt banan i smör med grädde en gång i månaden. 

Svackor kommer och går. Det är en del av livet. Det är så jag ser det. Det viktiga är vad som händer långsiktigt så jag straffar inte mig själv om jag trillat dit utan fort upp på den riktiga vägen igen och kämpa på.

Jag mår så himla bra så jag vill inte tillbaka till hur det var tidigare.

• Like 4