Jump to content

Graviddiabetes LCHF


cirrence
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jag har precis fått diagnosen graviditetsdiabetes. Jag har läst om att LCHF rekommenderas vid diabetes och det tror jag verkligen på. Tyvärr så är det inte de rekommendationerna man får från sjukvården. (De rekommendationer man får är att äta efter tallriksmodellen och äta fullkornsbröd och frukt som mellanmål.)

Jag kan inte hitta någon information om det är okej att äta LCHF och vara gravid. Kan tänka mig att ingen vågar uttala sig just för att riskera att säga något som inte är bra.

Jag har väl i princip bestämt mig för att köra LCHF (hur strikt vet jag inte än) men att äta en massa kolhydrater när man har diabetes känns helt fel. Att jag går ner i vikt var inget som mödravården tyckte var ett problem för bebisen tar det den behöver och det är snarare jag som får lida.

Jag undrar vad det finns för tankar hos er andra och om ni har någon erfarenhet kring graviditetsdiabetes och LCHF. Kanske är det någon som har diabetes och äter LCHF som har några idéer på vad jag bör tänka på?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja altså du skall ju inte göra några häftiga omläggningar när du redan är gravid, men att inte äta så mycket snabba kolhydrater och socker har ingen dött utav!

 

Gestational diabetes är ett tecken, som kvinnor endast får, egentligen betyder det är du är på väg att få diabetes själv, under graviditeten gör den extra påfrestningen att symptomet blir tydligt!

 

Diabetes betyder att man har svårt att hantera stora mängder glukos, då har säkert redan metabolt syndrom, men först nu ser du symptomet.

 

Teoretiskt så skulle det kunna vara typ 1 oxå.

 

Det betyder hur som helst att du fortfarande har tid att ändra livstil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jag har precis fått diagnosen graviditetsdiabetes. Jag har läst om att LCHF rekommenderas vid diabetes och det tror jag verkligen på. Tyvärr så är det inte de rekommendationerna man får från sjukvården. (De rekommendationer man får är att äta efter tallriksmodellen och äta fullkornsbröd och frukt som mellanmål.)

Jag kan inte hitta någon information om det är okej att äta LCHF och vara gravid. Kan tänka mig att ingen vågar uttala sig just för att riskera att säga något som inte är bra.

Jag har väl i princip bestämt mig för att köra LCHF (hur strikt vet jag inte än) men att äta en massa kolhydrater när man har diabetes känns helt fel. Att jag går ner i vikt var inget som mödravården tyckte var ett problem för bebisen tar det den behöver och det är snarare jag som får lida.

Jag undrar vad det finns för tankar hos er andra och om ni har någon erfarenhet kring graviditetsdiabetes och LCHF. Kanske är det någon som har diabetes och äter LCHF som har några idéer på vad jag bör tänka på?

 

Sa dom ingenting om motion i sjukvården? Det är jätteviktigt om man har diabetes.

Link to comment
Share on other sites

Titta på Kostdoktorns bloggsammanfattning. Det finns flera av bloggarna där som kört LCHF som gravida och mått kanon. Det finns även tjejer i forumet som mått mycket bättre på LCHF som gravida än tidigare

 

Själv är jag för gammal för att ha egna erfarenheter. Jag åt kokt fisk, kokt kött och kokt potatis i 8 månader med andra barnet eftersom min hyperkänsliga galla gav mej bukspottkörtelinflammation. Med första barnet låg jag i dropp i 14 dagar för att jag hade cravings på gurka och en liter jordgubbar gav mej biljett till akuten igen.

Hade jag inte varit fettskrämd då hade kanske jag mått bra för min galla hade vetat vad den var till för och inte förgiftat mej.

Link to comment
Share on other sites

Titta på Kostdoktorns bloggsammanfattning. Det finns flera av bloggarna där som kört LCHF som gravida och mått kanon. Det finns även tjejer i forumet som mått mycket bättre på LCHF som gravida än tidigare

 

Själv är jag för gammal för att ha egna erfarenheter. Jag åt kokt fisk, kokt kött och kokt potatis i 8 månader med andra barnet eftersom min hyperkänsliga galla gav mej bukspottkörtelinflammation. Med första barnet låg jag i dropp i 14 dagar för att jag hade cravings på gurka och en liter jordgubbar gav mej biljett till akuten igen.

Hade jag inte varit fettskrämd då hade kanske jag mått bra för min galla hade vetat vad den var till för och inte förgiftat mej.

Tack för tipset om bloggarna. Jag har väl inte letat tillräckligt. Jag har bara googlat lite och inte hittat något. Jag ska kolla igenom bloggarna idag så att jag får bra tips!

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle köra en liberal variant av LCHF, dvs kanske inte för strikt. Ta dina kolhydrater ifrån grönsaker, mejeri och rotfukter, nötter och kanske någon enstaka frukt. Då borde du få i dig alla näringsämnen du behöver och kan hålla ned blodsockret.

tack. Du rekommenderar mejeriprodukter. Gör inte det att man får sockertoppar? Jag är rätt mycket nybörjare så jag fick precis höra det men jag vet inte hur väl det stämmer.

Link to comment
Share on other sites

tack. Du rekommenderar mejeriprodukter. Gör inte det att man får sockertoppar? Jag är rätt mycket nybörjare så jag fick precis höra det men jag vet inte hur väl det stämmer.

 

Jag äter inte själv mejerier (äter paleo) men visste inte om du tyckte det var för "extremt" att ta bort? Det viktigaste är ju att man klarar att göra en positiv koständring, alltså, det kanske räcker att du bara håller igen lite på mejerier. Du kan väl prova och se hur strikt du behöver vara genom att kolla blodsockret? Jag skulle inte dra ned på grönsaker/rotfrukter därför att du troligtvis behöver den näring som finns i dessa.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

jo de sa att jag bör motionera också så jag ska åtminstone börja med promenader. Jag har lite problem med fogarna så jag vill vara försiktig.

 

En träningscykel kanske är bättre om man har foglossning men det vet inte jag. Jag funderade lite på om foglossning är vanligare hos människor med metabol ohälsa och hittade det här.

 

Åt lite mer kolhydrater första tiden under andra graviditeten, men detta ledde till att jag fick tillbaka lite värk, och foglossningen

http://www.kostdoktorn.se/fri-fran-kronisk-vark-och-35-kilo

Tusentals kvinnor lider av foglossning i onödan – forskare kritisk.

http://www.babyvarlden.se/Gravid/Komplikationer/Ska-man-bara-sta-ut-med-smartan--Varannan-kvinna-drabbas-av-foglossning/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag åt som jag alltid gör under graviditeten, dvs som man ska -  mycket fett och inget mjöl , socker, stärkelse etc

Du kan läsa mer här http://4health.se/tag/gravid 

Jag valde att inte göra glukosbelastning alls under graviditeten, känns inte hälsosamt för bebis http://4health.se/glukosbelastning-under-graviditet 

Lycka till och kom gärna på våra hälsosam mamma hälsosam bebis event

Link to comment
Share on other sites

En träningscykel kanske är bättre om man har foglossning men det vet inte jag. Jag funderade lite på om foglossning är vanligare hos människor med metabol ohälsa och hittade det här.

 

Åt lite mer kolhydrater första tiden under andra graviditeten, men detta ledde till att jag fick tillbaka lite värk, och foglossningen

http://www.kostdoktorn.se/fri-fran-kronisk-vark-och-35-kilo

 

Tusentals kvinnor lider av foglossning i onödan – forskare kritisk.

http://www.babyvarlden.se/Gravid/Komplikationer/Ska-man-bara-sta-ut-med-smartan--Varannan-kvinna-drabbas-av-foglossning/

Min läkare påstod att p-pillren gjorde foglossningar vanligare. Andra graviditeten gick jag med kryckor från 5:e månaden

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kolla gärna med Matkalkyl.se att du får i dig allt du behöver! Ät mycket grönsaker - helst minst 6 dl om dagen. Hälften kan gärna vara bladgrönsaker, 1,5 dl "färgade grönsaker" (=andra färger än grönt) + 1,5dl svavelrika grönsaker som lökväxter, kålsorter, svamp mm. Lägg till lite  mald kelp (1-2 krm) och några små portioner inälvor 2-3ggr per vecka, tex kycklinglever.

Utesluter du mjölkprodukter kan tahin (malda sesamfrön med skal) vara bra att lägga till för kalciumets skull.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En träningscykel kanske är bättre om man har foglossning men det vet inte jag. Jag funderade lite på om foglossning är vanligare hos människor med metabol ohälsa och hittade det här.

 

Åt lite mer kolhydrater första tiden under andra graviditeten, men detta ledde till att jag fick tillbaka lite värk, och foglossningen

http://www.kostdoktorn.se/fri-fran-kronisk-vark-och-35-kilo

Tusentals kvinnor lider av foglossning i onödan – forskare kritisk.

http://www.babyvarlden.se/Gravid/Komplikationer/Ska-man-bara-sta-ut-med-smartan--Varannan-kvinna-drabbas-av-foglossning/

Tack så mycket för artiklarna. Jag har gått en del idag utan problem så kanske har det redan börjat hjälpa. Den andra artikeln blev jag verkligen arg över. Känns så tråkigt att de inte får den hjälp de behöver. Jag har inte så ont ännu så jag har väl tur.

Jag har en träningscykel i källaren, får se om det blir det eller promenader :-)

Link to comment
Share on other sites

Kolla gärna med Matkalkyl.se att du får i dig allt du behöver! Ät mycket grönsaker - helst minst 6 dl om dagen. Hälften kan gärna vara bladgrönsaker, 1,5 dl "färgade grönsaker" (=andra färger än grönt) + 1,5dl svavelrika grönsaker som lökväxter, kålsorter, svamp mm. Lägg till lite  mald kelp (1-2 krm) och några små portioner inälvor 2-3ggr per vecka, tex kycklinglever.

Utesluter du mjölkprodukter kan tahin (malda sesamfrön med skal) vara bra att lägga till för kalciumets skull.

tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

Jag äter inte själv mejerier (äter paleo) men visste inte om du tyckte det var för "extremt" att ta bort? Det viktigaste är ju att man klarar att göra en positiv koständring, alltså, det kanske räcker att du bara håller igen lite på mejerier. Du kan väl prova och se hur strikt du behöver vara genom att kolla blodsockret? Jag skulle inte dra ned på grönsaker/rotfrukter därför att du troligtvis behöver den näring som finns i dessa.

Jag har bestämt mig för att prova med lite mjölkprodukter i början och sen får vi se. Grönsaker och rotfrukter äter jag mycket av.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enligt egen erfarenhet går det utmärkt att köra lågkolhydratkost när man är gravid. För mig fungerade detta som enda åtgärd för att få en normalviktig bebis. Jag antar att du redan utrustats med blodsockermätare. Använd den så ser du vad som går bra att äta. Du kommer antagligen upptäcka att det går utmärkt att äta t ex ett äpple (som ju inte anses riktigt kosher inom LCHF) som mellanmål om du skulle råka vara sugen på det.

Lite siffor: normalt fastesocker ska ligga mellan 4 och 6. Satsa på att inte komma högre än 6.5 eller så som max efter måltid. Det är fullt realistiskt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag åt som jag alltid gör under graviditeten, dvs som man ska -  mycket fett och inget mjöl , socker, stärkelse etc

Du kan läsa mer här http://4health.se/tag/gravid 

Jag valde att inte göra glukosbelastning alls under graviditeten, känns inte hälsosamt för bebis http://4health.se/glukosbelastning-under-graviditet 

Lycka till och kom gärna på våra hälsosam mamma hälsosam bebis event

spännande läsning. Jag är gravid för andra gången och förra gången tränade jag 3-4 gånger i veckan och åt GI mat, ingen graviditetsdiabetes heller. Jag blev gravid vid första försöket men andra gången tog det längre tid, sämre diet (började äta dåligt efter förlossningen då jag tyckte att det var riktigt jobbigt).

Link to comment
Share on other sites

wow bra länkar. Känns som om det är mycket jag hade behövt veta förra gången efter förlossningen när jag började tröstäta pga sömnbrist.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...