Jump to content

Kokosolja

DaniM

Recommended Posts

Jag hade slut på kokosolja och gick för att köpa idag. Dels skulle jag köpa deodoriserad och dels en med smak. Den deodoriserade köpte jag LCHF-klubbens, helt enkelt för att jag inte hittade någon annan på ICA Maxi. Men LCHF-klubbens produkter är väl bra, eller? Men den med smak fanns det lite olika sorter. Till slut tog jag den som jag provat tidigare, Kung Markattas, men har förstått nu efter lite forskning att det finns godare sorter. Vilken tycker ni är den godaste sorten?

Jag såg även att t ex Rene Voltaire har dels kallpressad eko kokosolja, som kostar 79:- för cirka 600 g, dels raw kokosolja där burken är hälften så stor men den kostar 129:- tror jag. Vad är skillnaden? Jag hittar inte på nätet, har sökt länge nu... Sedan hade de även kokosbutter, om jag förstått rätt så innehåller den även små bitar av kokos, men är det den enda skillnaden? 

Jag tycker klart bäst om Holistics. Billig är den inte, men klart godast av dem jag smakat. LCHF-klubbens med smak provade jag i somras. Den var väl okej, men i botten låg en massa kokosrester - tänk dig riktigt söndermixade kokosflingor. Tyvärr är det den enda jag kan få tag på där jag bo, för att få tag på Holistics får jag numera åka flera mil. Så bara i förrgår letade jag mig runt på nätet och hittade flera olika sorter på apotea.se. Bra priser, fraktfritt och paketet fanns att hämta redan idag. :)

Här är en länk till Renée Voltairs hemsida, där det står om skillnaden mellan hennes kokosoljor: http://shop.reneevoltaire.se/matprodukter-bakning-virgin-kokosolja-p-438. Har dock inte provat dem, så jag kan inte uttala mig om dem.

• Like 3

Det här med kokosolja är en djungel... 

Biofoods i plastburk är klart billigast, och jag föredrar den förpackningen framför de annars vanliga glasburkarna. Men så hörde jag någon som sa att Biofoods deodoriserade variant ändå smakar för mycket kokos, så då har jag inte velat prova just den.

Jag brukar näthandla Cocosa i tvåpack på Bodystore.se. Då får man ett kilo för 151 kr, dvs 75,50 per burk, vilket är det lägsta pris jag har kunnat hitta. Jag tycker Cocosas deodoriserade är perfekt i konsistensen ända ner i botten på burkarna, och det är absolut smaklöst (åtminstone för mina smaklökar...). Men om man inte handlar för minst 500 kr så tillkommer fraktkostnad med 49 kr. Så ska man inte ha mer än en eller två burkar, då blir det mycket billigare att köpa Cocosa fraktfritt från Apotea.se, som KataM tipsade om.

Nu klarar sig kokosoljan i vanlig rumstemperatur hur länge som helst utan att bli dålig, så jag brukar skicka efter 6 burkar åt gången plus en storpack pumpakärnor, kokosmjöl och en del andra LCHF-förnödenheter från Bodystore, så jag klarar mig alltid utan fraktkostnad :)

• Like 3

• 2 weeks later...

En liten uppdatering. Jag köpte Rene Voltaires både kokosolja och kokossmör. Mycket goda, kokosoljan har precis så mycket smak av kokos som den ska ha (lagomt, på ren svenska ;) ) och kokossmöret är farligt gott. Jag vet att den innehåller även lite kolhydrater men jag tar ändå en tsk så där direkt ur burken (klarar inte av att göra det men oljan, den tar jag i kaffet). Jag tror dock jag kommer behöver begränsa kokossmöret framöver, jag är rädd att det blir för mycket. Det smakar för gott helt enkelt  :unsure: 

Det återstår att testa de andra dyrare sorterna, men den här duger gott och väl just nu.