Heffaklumpen

Märken på korv och köttbullar?

Recommended Posts

Hej Hej!

Jag har lagt om till LCHF/Atkins för inte så längesedan och har fått reda på att man ska vara väldigt försiktig med korv och köttbullar då de kan innehålla massa kolhydrater och annat gojjs. 

Min fråga är ifall någon vet ett bra märke på just korv eller köttbullar där kolhydraterna är få och där kötthalten är hög? Tacksam  för tips! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köpa hönsbullar av Scandinavian Organics, men de finns nog bara i Stockholm (köper på Ica Maxi Nacka). Brukar också ibland köpa Gudruns starka chorizo, har 0 kh, men det har jag också bara sett på Ica Maxi i Nacka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en korv en gång som innehöll väldigt lite kolhydrater men när jag läste innehållsförteckningen var det bar skräp. Helt omöjligt att det var så lite kolhydrater. Man får nog se upp och dubbelkolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper Slaktarkorv 99%

Griskött, svartpeppar, vitlök, antioxidationsmedel askorbinsyra, konserveringsmedel nitritsalt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jojjens Westerviksgrill:

Kött från gris, kött från nöt, koksalt, vitpeppar, paprika, svartpeppar, koriander, muskot, persilja, ingefära, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250. Kötthalt: 99%

Stensåkra Lammkorv:

Lammkött, Nötkött, Lök, Salt, Grisfett, Chilipeppar, Timjan, Senap, Vitlök, Vitpeppar, Citronsyra, Arom, Konserveringsmedel Natriumnitrit. Kötthalt 98%, Fetthalt 20,8%

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar köpa av märket Reinert, som finns i flera olika ICA-butiker vad jag har sett. De har bland annat klassiska tyska korvar som Currywurst och Bratwurst, men även exempelvis kabanosser.

innehållsförteckningen är sådär, men ändå 88% kötthalt och 1g kh/100g

Tyvärr inte så starka och jag gillar starka korvar

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jojjens Westerviksgrill:

Kött från gris, kött från nöt, koksalt, vitpeppar, paprika, svartpeppar, koriander, muskot, persilja, ingefära, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250. Kötthalt: 99%

Stensåkra Lammkorv:

Lammkött, Nötkött, Lök, Salt, Grisfett, Chilipeppar, Timjan, Senap, Vitlök, Vitpeppar, Citronsyra, Arom, Konserveringsmedel Natriumnitrit. Kötthalt 98%, Fetthalt 20,8%

Är den första från Västervik?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg