Jump to content

Medborgarförslag om fetter, socker och ekologiskt - Eldunderstöd önskas :D

Pingvin

Recommended Posts

Hej igen!

Jag har skrivit ett medborgarförslag angående skolmaten i kommunen till barn och ungdomar. Detta efter att vi reagerat på att det återkom mannagrynspudding med saftsås i menyerna, margarin och lågfettsprodukter/lightprodukter, återkommande pannkakor med sylt och fiskpanetter. Nedan är PDF:en för detta samt bilagan. Jag skrev ihop den relativt löpande. Är inte riktigt nöjd med bilagorna så här efteråt, men det täcker upp rätt okej ändå tror jag med hänvisning till vad som orsakar de sjukdomar och problem som är anledningen till att kommunen sett till att kosten ser ut som den gör, det vill säga följer "livsmedelsverkets riktlinjer". Skulle kanske skippat delen om misstänkt relation med cancer i slutet, kanske blev för mycket att ta in. Men gjort är gjort.

Förslaget:
http://www.surahammar.se/download/18.132028c01455d2c80044f2e1/1397661333996/Medborgarf%C3%B6rslag+Skolmaten+i+Surahammars+komm-201404161539.pdf

Bilagor (ja det är delar från kostdoktorns sidor, glömde fråga om det var okej kom jag på nu, men gissar på att han inte har problem med att alla som läser medborgarförslaget, speciellt politiker tar del av informationen ;)  )

http://www.surahammar.se/download/18.132028c01455d2c80044f2e0/1397661333016/Bilagor+till+medborgarf%C3%B6rslag+Skolmaten-20140416154016.pdf

Jag har nu fått underrättelse och kallelsen till kommunfullmäktige den 1:a december i år. I denna finns ett svar från socialchefen och restaurangchefen som står bakom utformningen av kosten (vilket enligt rykte saknar kunskaper och utbildning i kost och näringslära). Jag kommer få utrymme att yttra mig om svaret.
Nedan är PDF:en till kallelsen med svaret på sidorna 3-4 (35).

http://www.surahammar.se/download/18.2221f657149ccb048e354bc/1416485753596/KF++2014-12-01.pdf

Det jag (vi) främst reagerar på är hur man rakt av går på livsmedelsverkets riktlinjer och trots befintlig forskning, uttalande från SBU och informationen i mitt medborgarförslag försvarar margarin och ett kraftig överintag av omega-6 fettsyror som "rätt" och och "nyttiga" fetter och menar på att mättade fetter inte är det. Det tyder på omfattande okunskap med tanke på att överallt konstateras att överintaget av omega-6 rika fetter är långt högre i förhållande till omega-3 fettsyror.

Därefter påstår de att forskning visar att risken för hjärt och kärlsjukdomar minskar om man byter ut smör och andra "hårda fetter" som innehåller många mättade fetter mot "olja och mjuka fetter".

Eh..vänta lite nu.. margarin.. eh.. mjuka fetter.. (känns som de inte fattar vad som sker i en kropp på 37 grader, trots att de fick massivt med information om det)  :blink: 

Ja.. ni lär läsa själva..

Roliga är att efter sedan detta medborgarförslag kommit in, noterar jag på menyerna nu att mannagrynspuddingen med sagtsås är helt borta, pannkakorna med sylt likaså. Sammanträffande?  ^_^ 

Notera hur de anger sockerarter i produkterna, men inte verkar ha förstått budskapet i mitt medborgarförslag om att det finns andra tillsatser som bör tas hänsyn till.
På måndag tänkte jag begära fullständig innehållsförteckning på vad de serverar och producerar maten av. Då ska vi se  ;) 

Intressanta är att det nyss kom ut en till studie som än en gång visar på att mättat animaliskt fett inte är farligt eller orsakar problemen som livsmedelsverket påstår. Det kommer bli tungt för dem att förklara hur de kunnat göra bedömningen att SLV:s rekommendationer är trovärdiga.

Men, tar mer än gärna emot information och åsikter om hur man bör bemöta detta och vilken information som specifikt vore lämplig :)

• Like 5

Jag tycker ditt förslag är välskrivet och bra.

Det där med mannagrynspudding känner jag igen från äldreboende i Malmö. Där serveras ofta mannagrynspudding, makaronipudding, risgrynspudding och annat skräp. Är detta mat till unga och gamla? Dessa behöver näringstät mat eftersom dom äter ganska små portioner. Proppa inte barnen och de gamla fulla med billiga kolhydrater som höjer blodsockret. På ett äldreboende är måltiderna dagens höjdpunkt (eller borde vara det) då det inte händer mycket annat under dagen. För barnen gäller det att orka hela skoldagen och det gör man inte på snabba kolhydrater och ett svängande blodsocker.

• Like 5

Så här ser det ut i Huddinge kommun som jag hade anledning att besöka för en tid sedan:

Vår syn på fett

På förskolan ska barnet få 65 till 75 procent av dagsbehovet om barnet äter frukost, lunch och mellanmål på förskolan. I Huddinge följer vi Livsmedelsverkets råd om hur hög andel mättat fett som får förekomma i vår mat. Därför serveras lättmjölk och ett 70 procentigt smörgåsmargarin i förskolan. Smörgåsmargarin har en bättre fettsammansättning än Bregott och smör.

Vi undviker socker

Enligt undersökningar från Livsmedelsverket får dagens barn i sig för mycket socker. I Huddinge anpassar vi därför menyerna så att måltiderna ska innehålla så lite socker som möjligt. Att Huddinges förskolor undviker socker och söta livsmedel hindrar dock inte att rätter som till exempel pannkakor och blodpudding har sylt som tillbehör.

Jag tycker ditt förslag är välskrivet och bra.

Det där med mannagrynspudding känner jag igen från äldreboende i Malmö. Där serveras ofta mannagrynspudding, makaronipudding, risgrynspudding och annat skräp. Är detta mat till unga och gamla? Dessa behöver näringstät mat eftersom dom äter ganska små portioner. Proppa inte barnen och de gamla fulla med billiga kolhydrater som höjer blodsockret. På ett äldreboende är måltiderna dagens höjdpunkt (eller borde vara det) då det inte händer mycket annat under dagen. För barnen gäller det att orka hela skoldagen och det gör man inte på snabba kolhydrater och ett svängande blodsocker.

Detta är mat till barn i förskola, övrig skola samt viss del av äldreboenden. Så här ser matsedlarna ut idag där mannagrynspuddingen och saftsåsen sammanträffande försvunnit helt. Tror inte det hänt om inte jag gått till restaurangchefen och lånat henne Andreas Matrevolutionen och informerat henne om en hel del, samt skrivit medborgarförslaget efter budskapet att det måste till ett politiskt beslut för att byta margarinet mot smör. 

Förskolor:

http://www.surahammar.se/download/18.11165b2c13cf48416de6607/1415006501608/Matsedel+F.pdf

Oroande med de dagar det står "ej fastställt" på, samt inslag som "tunnbrödsrulle". Mycket potatismos förekommande. När man frågar barnen vad de får till exempelvis fiskpanetter med remouladsås är svaret potatismos. Men matsedeln har definitivt förändrats sedan före sommaren. Men i dessa framgår inte hur frukosten ser ut.

Det har också förekommit uppgifter från andra föräldrar att personal hindrat barn från att ha haft både margarin och leverpastej på samtidigt, och sagt att det är ohälsosamt till barnet. Det är ju bra att någonstans finns en känsla av att margarin är onyttigt ;) Men man blir lite fundersam över hur själva budskapet alltså mantras till dem om mat på plats. Till små barn alltså.  

Grundskolor

http://www.surahammar.se/download/18.11165b2c13cf48416de5d58/1415007111379/Matsedel+G.pdf

Forts om Huddinge kommun: Äldreomsorgen

Man satsar mer på ett hållbart samhälle än de äldres hälsa!

http://www.huddinge.se/sv/stod-och-omsorg/aldreomsorg/mat-och-maltider/

Ekologiska livsmedel

För att bidra till ett hållbart samhälle utökar äldreomsorgen successivt andelen ekologiska livsmedel. I dagsläget är 26 procent av alla livsmedelsinköp ekologiska. Vi arbetar systematiskt för att nå målet på 30 procent år 2012. Det upphandlade fisksortimentet är till exempel nyligen utbytt för att omfatta nästan bara MSC-märkt fisk (Marine Stewardship Council). Märkningen innebär en garanti för att fisken fångats i hållbara bestånd.

Går genom SLV:s fördjupning av nordiska kostrekommendationer som de baserar sina rekommendationer på. Har läst den tidigare, men då inte i utgångsläge att ha krav på källor. Det slår mig att det är påståenden och spekulationer i hela texten, där det helt saknas löpande källhänvisningar. Det man hittar i slutet är en lista på referenser. Istället har man i början och slutet hänvisat till "experter" på respektive område. Detta gör att man inte kan kontrollera vad det är för forskning som de påstår visar på att byte från mättat animaliskt fett till vegetabiliska oljor minskar hjärt och kärlsjukdomar och andra sjukdomar.
Det måste väl rimligen finnas källhänvisningar till det de påstår? Annars är det här rena sagor de diktar upp (vilket vi i och för sig är bekanta med). Någon som har pejl på dokument från dem där källor är hänvisade till löpande i texten?

Går genom SLV:s fördjupning av nordiska kostrekommendationer som de baserar sina rekommendationer på. Har läst den tidigare, men då inte i utgångsläge att ha krav på källor. Det slår mig att det är påståenden och spekulationer i hela texten, där det helt saknas löpande källhänvisningar. Det man hittar i slutet är en lista på referenser. Istället har man i början och slutet hänvisat till "experter" på respektive område. Detta gör att man inte kan kontrollera vad det är för forskning som de påstår visar på att byte från mättat animaliskt fett till vegetabiliska oljor minskar hjärt och kärlsjukdomar och andra sjukdomar.

Det måste väl rimligen finnas källhänvisningar till det de påstår? Annars är det här rena sagor de diktar upp (vilket vi i och för sig är bekanta med). Någon som har pejl på dokument från dem där källor är hänvisade till löpande i texten?

Här finns en del studier som de hänvisar till angående fördelar med byte från mättat till omättat. Ann Fernholm har kritiserat dessa för att när man sorterar bort de studier där det även kunnat bero på andra faktorer så blir det liksom inget kvar... Intag av fleromättat fett (speciellt omega-6) utöver behovet verkar också lite osmart. http://www.foodandnutritionresearch.net/index.php/fnr/article/view/25145 (se PDF:en som de länkar till)

• Like 3

:D

Björn Hammarskjöld gjorde saken mycket lättare kan man säga med hans blogginlägg till SLV. Det här måste ju vara allt man kan behöva, även om man använder bara 50% av det :)

http://kostkunskap.blogg.se/2014/november/skolmaten-bor-innehalla-mer-fett-och-mindre-kolhydrater.html

...sen så kanske man inte ska gå på riktigt så hårt om man vill ha en dialog.  ;)

• Like 2

...sen så kanske man inte ska gå på riktigt så hårt om man vill ha en dialog.  ;)

Jo :) Därav 50%-tesen. Kanske rentav 25%. Jag ser det som främst viktigast att riktigt smör erbjuds till mina barn och att de slipper matas med giftigt margarin varje dag. 

• Like 1

Hur är det med försäljning av läsk, kakor och godis på skolan och i dess närhet? Det är nog många gånger ett större hot mot hälsan än det som serveras i matsalen.

Framgår i deras svar i kallelsen ovan.

Evidensbaserad forskning och vetenskap visar på att det är kombination av överintag av kolhydrater såsom socker och stärkelse och överintag omega-6 rika fetter som orsakar en felaktig metabolism som ger upphov till inflammationer som ligger till grund för hjärt- och kärlsjukdomar, men även skador på andra organ i kroppen. Astma och allergier är starkt kopplade till konsumtion av margariner därtill. Det är rent logiskt att ju tidigare man börjar äta sådan inflammatorisk och oxidativ kost ju tidigare får individen problem och blir sjuk, med vissa genetiska avvikelser som skydd i några fall. Det är allmän observation att fetma och metabola syndrom bland barn har markant ökat därtill trots att mättat fett minskat i kosten. SLV och forskare som hävdar mättat fett är fel och margarin är rätt stödjer sig på epidemiologiska studier med väldigt svaga orsakssamband, kontroll och uppfyller inte evidensgrad. Så gott som samtliga moderna undersökningar är baserade på randomiserade undersökningar med hög evidensnivå, kontroll och kliniska tester.

Hur är det med försäljning av läsk, kakor och godis på skolan och i dess närhet? Det är nog många gånger ett större hot mot hälsan än det som serveras i matsalen.

Jag jobbar i skolan och där finns ingen stans att köpa godis men jag kan ge exempel på en lunch korvstroganoff ris och 1 msk grönsaker till. Spenatlasange inget protein 0,5 dl salladskål. panerad fisk potatis med skal 1 msk sås 1 msk lingon majs. Att jag vet att det är så lite är att det äts i klassrumen och vi lärare delar ut maten räcker ibland till att ta en gång till. Vad äter barnen sig måtta på jo knäckebröd med flora. Hur näringstät är denna mat tror du.

• Like 1

Jag jobbar i skolan och där finns ingen stans att köpa godis men jag kan ge exempel på en lunch korvstroganoff ris och 1 msk grönsaker till. Spenatlasange inget protein 0,5 dl salladskål. panerad fisk potatis med skal 1 msk sås 1 msk lingon majs. Att jag vet att det är så lite är att det äts i klassrumen och vi lärare delar ut maten räcker ibland till att ta en gång till. Vad äter barnen sig måtta på jo knäckebröd med flora. Hur näringstät är denna mat tror du.

Det är också vad jag reagerat på och misstänkt; "hur näringsrik är födan i övrigt när det kommer till mineraler, vitaminer och proteiner?" Utifrån vad mina barn berättar och vad jag hört andra berätta i kommunen, vilket överensstämmer med vad du berättar nu, känns det som att man verkligen bör kika närmare på innehållsförteckningen på alla livsmedel de använder sig av.

Jag har för flera månader sedan fått höra information om att ansvarig helt saknar utbildning i kostlära och okritiskt använder SLV som manual - det märks i svaret som helt saknar förmåga till evidensbaserad och källkritiskt förfarande. Jag vet också att viss ifrågasättning tidigare förekommit och då ska tydligen köket reagerat med att gjort maten oattraktiv och menat på att barnen inte äter om man inte gör mat som de gör maten.

• Like 1

Det är också vad jag reagerat på och misstänkt; "hur näringsrik är födan i övrigt när det kommer till mineraler, vitaminer och proteiner?" Utifrån vad mina barn berättar och vad jag hört andra berätta i kommunen, vilket överensstämmer med vad du berättar nu, känns det som att man verkligen bör kika närmare på innehållsförteckningen på alla livsmedel de använder sig av.

Jag har för flera månader sedan fått höra information om att ansvarig helt saknar utbildning i kostlära och okritiskt använder SLV som manual - det märks i svaret som helt saknar förmåga till evidensbaserad och källkritiskt förfarande. Jag vet också att viss ifrågasättning tidigare förekommit och då ska tydligen köket reagerat med att gjort maten oattraktiv och menat på att barnen inte äter om man inte gör mat som de gör maten.

När det gäller näringsinnehåll så ringde jag till en kommun på 80-talet och frågade om gjorde näringsberäkning på råvarorna eller på det som barnen fick på tallriken. - På råvarorna så klart svarade den ansvarige. Att jag frågade berodde på att potatisen kokades i en skola och som längst gick det 7 timmar från tillagning tills potatisen skulle ätas. Det räcker med 1 timmes varmhållning för att en stor del av c-vitaminet skall ha försvunnit.

Varmhållning av mat gör att en stor del av vitaminerna går förlorade så har dom räknat ut ett godkänt näringsvärde på råvarorna så stämmer inte det när barnen får maten på tallriken. En del skolor har ju salladsbord men inte alla. På 80-talet var potatis den största källan till c-vitamin för många.

• Like 1

Kommer få lov gå en till runda. Anledningen förslaget utformades som det gjorde var för att restaurangchefen inte var tydlig med att informera mig om att ett beslut om att man använder Livsmedelsverkets rekommendationer. Istället uttryckte sig att det krävs politiskt beslut om att byta margarin mot smör. Hade det framgått vid den tiden hade kravet på upprivning av det beslut om att Livsmedelsverkets ovetenskapliga rekommendationer ska följas i kommunen. Det var trevligt att se hur en politiker i KF gick fram och presenterade sammanslutningen med forskare och läkare i Sverige från Dagens Medicin som just för fram att livsmedelsverket helt saknar belägg för sina påståenden. Budskapet var till KF att det är bra om man tänker och undersöker själv hur det ligger till och inte rakt av lyssnar och tror blint på SLV i framtiden.

• Like 2