Gå till innehåll

Pulled pork recept?

Recommended Posts

Har en utmärkt köttbit att göra pulled pork av, och behöver tips! Sist jag gjorde det hade jag färdig bbq sås på flaska, men detär ju så mycket socker inde amerikanska såserna. En gång gjorde jag med egna kryddor, men Det var så starkt så det gick inte att äta...

Tips?

Gissar att jag inte ska skära bort fettet.... :-)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en utmärkt köttbit att göra pulled pork av, och behöver tips! Sist jag gjorde det hade jag färdig bbq sås på flaska, men detär ju så mycket socker inde amerikanska såserna. En gång gjorde jag med egna kryddor, men Det var så starkt så det gick inte att äta...

Tips?

Gissar att jag inte ska skära bort fettet.... :-)

Jag brukar blanda en egen sås av tomatpuré, kryddor och vatten. Helt rätt - köttet ska du INTE skära bort! :D

Jag använder en gammal hederlig lergryta och kör den 4-5 timmar i ugnen,( med start från kall ugn med lergrytan,) på 125 grader.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Mmmmm, dragen gris är inte det sämsta!

I helgen har jag gjort en porchetta, jag gör med en stor bit sidfläsk men det skall gå med fläskkarré också.

Förra helgen stoppade jag tre kilo salsiccia, det skall nog mycket till innan jag konverterar till islam eller judendomen!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har testat lite olika styckdetaljer och tycker bog passar väldigt bra. Dessutom är svensk Picnicbog oftast billig. Händer att man får skära bort lite av det värsta senorna.

Brukar fylla botten av en stekgryta med gula och röda lökhalvor, samt ett gäng vitlöksklyftor. Sen blandar jag ihop några kryddor på känn (mycket spiskummin och chili) och gnider in köttstycket som jag placerar ovanpå lökbädden. In i ugnen på 125 grader i 6-10 timmar, beroende på storlek. Över natten är ganska smidigt att låta det gå. När det är klart häller jag över vätskan (det blir en del) som bildats i grytan, till en kastrull och kokar ner det en stund. Sedan kan man smaka av med krossade tomater, tomatpuré, kryddor, chilisås, ketchup eller vad man känner för. I stekgrytan drar jag sönder köttet och blandar med löken som är sönderkokt. Till sist häller jag över såsen och rör om.

Coleslaw eller ugnsstekta grönsaker är gott till.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Mmmmm, dragen gris är inte det sämsta!

I helgen har jag gjort en porchetta, jag gör med en stor bit sidfläsk men det skall gå med fläskkarré också.

Förra helgen stoppade jag tre kilo salsiccia, det skall nog mycket till innan jag konverterar till islam eller judendomen!

Har stoppat korv den här helgen, men inte salsiccia - delar du med dig av receptet?.. :P

Ja förresten, gärna receptet på porchetta också - slaktade min gris förra helgen så jag har en halv gris i frysen. :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Har stoppat korv den här helgen, men inte salsiccia - delar du med dig av receptet?.. :P

Ja förresten, gärna receptet på porchetta också - slaktade min gris förra helgen så jag har en halv gris i frysen. :)

...hmm...vart är den andra halvan... :P  ;)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Typ det här: http://www.jamieoliver.com/recipes/pork-recipes/gennaro-s-stuffed-porchetta/

Jag var nere bland mina kompisar i Italien för flera år sedan och vi tog hand om två 150kg svin. Det blev mycket korvar av alla modeller och annat. Gänget kallar sig "La academia della colesterolo".

Salsiccia: GROVmalen fläskkarré, gärna minst 10-15% malet späck. 15g salt per kilo (originalreceptet säger 26gram men det blir vansinnigt mycket med starkt svenskt salt, funkar med finmalet italienskt havssalt), 2g/kilo av malen svartpeppar, lite pressad vitlök och ev några nypor peperoncino (satans stark italiensk cayennepeppar) och rejäla skvättar med vitt vin. Stoppas i svinfjälster. Låt gärna korven ligga till sig i kylskåp över natten innan den fryses in. Den behöver gotta till sig lite.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Här är en variant av pulled pork jag brukar göra. Jag tycker att det här blir väldigt gott :)

• Hacka grönsaker, tex 1 fänkål, 2 morötter och en ingefära på ca 200 g (ingefäran är den viktigaste för smaken) och stek dem mjuka på svag värme med mycket fett (brukar köra olivolja, men smör går också bra). För att konsistensen ska bli bra måste ingefäran vara finhackad.
  • Tärna köttet och och bryn det i en stekpanna. När köttet är brynt häll vinäger i stekpannan och rör om i botten så att allt det goda löses upp.
  • Häll köttet och grönsakerna i en gryta och koka tills köttet blir tillräckligt mjukt (1-1.5 h i en tryckkokare).
  • Ta en stor slev och rör om så att köttet faller sönder och blir till en jämn smet.
  • Häll i en sked med senap. Salta.

Det kan serveras på en bädd av spenat. Blir gott om man häller över solrosfrön och majonnäs som topping. 

Länk till inlägg

Typ det här: http://www.jamieoliver.com/recipes/pork-recipes/gennaro-s-stuffed-porchetta/

Jag var nere bland mina kompisar i Italien för flera år sedan och vi tog hand om två 150kg svin. Det blev mycket korvar av alla modeller och annat. Gänget kallar sig "La academia della colesterolo".

Salsiccia: GROVmalen fläskkarré, gärna minst 10-15% malet späck. 15g salt per kilo (originalreceptet säger 26gram men det blir vansinnigt mycket med starkt svenskt salt, funkar med finmalet italienskt havssalt), 2g/kilo av malen svartpeppar, lite pressad vitlök och ev några nypor peperoncino (satans stark italiensk cayennepeppar) och rejäla skvättar med vitt vin. Stoppas i svinfjälster. Låt gärna korven ligga till sig i kylskåp över natten innan den fryses in. Den behöver gotta till sig lite.

Tack! :)

Låter mycket gott!

I dag gjorde jag en variant på älg, uppfettad med späck, enligt ett recept jag fått från en kompis. Enbär, salt, svartpeppar, kryddpeppar och kallt vatten. Den ska ligga i salt ett dygn och sen torka i rumstemperatur en vecka, sen är den klar, som smörgåskorv.

Sen gjorde jag en egen variant, mängden utifrån ett recept, men blandade köttet och egna kryddor. Älg, fläskfärs, späck, vitlök, svartpeppaar, salt, vatten och rödvin (!). Ursprungsreceptet skulle torkas i rumstemp 1-2 timmar och sen mogna i kyl ett dygn, men när jag provstekte en bit av färsen som blev över, så tyckte jag den var en aning för lite salt. La den i grovsalt 5-6 timmar, sen får den ligga utan salt i kylen tills i morgon, då ska jag provsteka. ;)

Länk till inlägg