Jump to content

Tips på träningsschema


saris30
 Share

Recommended Posts

Imorn ska jag köpa träningskort! :) Jag är 165 cm och väger 65-66 kg. Har nu gått på LCHF och gått ner ca 3 kg (det mesta i början). Känns som att det stannat av lite. Vill gå ner till 58-60 kg. Ni som har gått på LCHF och tränat. Vilka är era bästa tips på gymmet för att nå er "drömkropp"? :)

Link to comment
Share on other sites

Imorn ska jag köpa träningskort! :) Jag är 165 cm och väger 65-66 kg. Har nu gått på LCHF och gått ner ca 3 kg (det mesta i början). Känns som att det stannat av lite. Vill gå ner till 58-60 kg. Ni som har gått på LCHF och tränat. Vilka är era bästa tips på gymmet för att nå er "drömkropp"? :)

 

Här är en sida jag tycker är intressant. Där kanske du kan hitta det du söker.

http://www.ledgenomexempel.se/kom-igang/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Imorn ska jag köpa träningskort! :) Jag är 165 cm och väger 65-66 kg. Har nu gått på LCHF och gått ner ca 3 kg (det mesta i början). Känns som att det stannat av lite. Vill gå ner till 58-60 kg. Ni som har gått på LCHF och tränat. Vilka är era bästa tips på gymmet för att nå er "drömkropp"? :)

Tunga basövningar tre ggr i veckan, kombinerat med 16:8 fasta har funkat jättebra för mig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Du kan ju inte ha missat Martina!  ;) Men för säkerhetsskull länkar jag.

 

http://www.highfatfitness.net/

 

Styrketräning är förstås rätt väg att men jag kör mest kondition (spinning, löpning)  och då får man inte riktigt den där perfekta kroppen. ;) Tror som Angelico att fasta kombinerat med träning är rätt väg om man vill tappa ytterligare kilon, det har funkat för mig också.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Drömkroppen förutsätter kroppsfettet i någorlunda kontroll och ett fokus på träning som ger nödvändig effekt på muskelutvecklingen.

 

Det går att skriva massor om detta men måste jag välja enbart en källa bortom det som redan skrivits här på forumet så rekommenderar jag följande:

 

http://weightrainer.net/training/beginners.html

 

Lycka till och välkommen till träningsvärlden!

Link to comment
Share on other sites

Imorn ska jag köpa träningskort! :) Jag är 165 cm och väger 65-66 kg. Har nu gått på LCHF och gått ner ca 3 kg (det mesta i början). Känns som att det stannat av lite. Vill gå ner till 58-60 kg. Ni som har gått på LCHF och tränat. Vilka är era bästa tips på gymmet för att nå er "drömkropp"? :)

 

Ett tips är också att inte titta för mycket på vågen när du börjat styrketräna. När jag gick på gym så sa ägaren att dom flesta hade samma vikt efter ett år men mer muskler och mindre fett.

Link to comment
Share on other sites

Tung styrketräning tre gånger i veckan som Angelico skriver, ta hjälp i början så att du får till tekniken rätt. Jag är 40 och har tränat mig till min drömkropp och som bonus mår jag förträffligt. Lycka till!

 

Hur mycket har du ökat muskelmassan? Jag har inga problem med att hålla mig smal och deffad men jag är alldeles för tunn. Hur många repetitioner har du kört? På gymmet sa dom 15 x 3 och det hände typ ingenting med muskelvolymen så jag har länge tänkt att jag skulle försöka tyngre.

 

Är 56 år 173 cm och väger 55-56 kg.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket har du ökat muskelmassan? Jag har inga problem med att hålla mig smal och deffad men jag är alldeles för tunn. Hur många repetitioner har du kört? På gymmet sa dom 15 x 3 och det hände typ ingenting med muskelvolymen så jag har länge tänkt att jag skulle försöka tyngre.

 

Är 56 år 173 cm och väger 55-56 kg.

Grabbarna säger till mej att man ska köra så tungt så man orkar 6-10 rep och iaf 3 set. Kommer jag upp i 11 rep höjer jag alltid vikten nästa gång

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grabbarna säger till mej att man ska köra så tungt så man orkar 6-10 rep och iaf 3 set. Kommer jag upp i 11 rep höjer jag alltid vikten nästa gång

 

Tack Stoscha! Hur har din muskelmassa och styrka förändrats? Vi är ju i samma ålder så funkar det för dig så borde det funka för mig.

Link to comment
Share on other sites

Tack Stoscha! Hur har din muskelmassa och styrka förändrats? Vi är ju i samma ålder så funkar det för dig så borde det funka för mig.

Jag är stark som en björn i ben, mage och rygg. Märkte i höstas att jag behöver träna armar också så jag börjat med det nu. Lastade och lossade en hel släpkärra med stora stenar och 3 släpor med lerjord. Ryggen höll men har fortfarande problem med armarna efter 2 månader.

Makens ex hade problem med hur hon skulle få vinterdäcken som hon förvarar hos oss så jag slängde in dem i bilen åt henne. Hon trodde hon var tvungen att vänta på att sonen skulle ha tid

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej många fina tips redan. Men att börja med slowburn kan nog vara ett bra sätt att starta upp sin träning om man inte är van vid styrketräning.

 

Här finns en kort men bra information om vad slowburn är.

 

http://www.highfatfitness.net/slowburn/

 

Det där var ju intressant! Det vore kanske bra att börja med för mig. Då kanske jag klarar mig med dom vikter jag har till att börja med också.

 

Har du egen erfarenhet av slowburn?

Link to comment
Share on other sites

Det där var ju intressant! Det vore kanske bra att börja med för mig. Då kanske jag klarar mig med dom vikter jag har till att börja med också.

 

Har du egen erfarenhet av slowburn?

Har testat och det fungerar bra. Men ska erkänna att styrketräning inte passar mig särskilt bra. Jag motionerar bara utomhus :)  Men dom gångerna som jag tränar styrka så använder jag slowburn som metod. Är lite rädd för skador men med slowburn så har jag inte skadat mig någon gång. Och det behövs inte massor av vikt för att det ska kännas som ett rejält styrkepass.

 

Det är bara att test och se om det passar för dig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla goda råd! Ska kika på varenda länk ni har skickat. Faktiskt så är jag rätt erfaren när det gäller att bygga, har bland annat tävlat i styrkelyft men att bränna fett och samtidigt behålla eller bygga muskler samtidigt finns en del att lära, ialf kombi med LCHF :) Jag har lätt för att lägga på mig muskler men då har det varit svårt och förbränna. Känns som att jag bara blir större. Kanske inte så konstigt när man lägger på sig muskelmassa då. Har jag försökt så jag utgått från alla tips och trix frän träningsvärlden ex. ut och gå, köra cardio, minska på fett, sockerersättning, räkna kalorier etc. Men har tappat lusten efter ett tag, varit hungrig, orkeslös... ja ni vet. LCHF och styrketräning är nytt för mig och hoppas på att jag märker en bättre skillnad nu när det kommer till att förbränna och styrketräna :) Jag mår ialf mycket bättre på LCHF och kan verkligen se en livsstil med detta!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Här ser ni en bild från i somras, tränade och åt en "vanlig" hälsosam mat. Den till höger efter 1 mån med LCHF. Har tränat 2 pass på gymmet. Kört 20-30 min med crosstrainer och sedan styrketräning i 30-40 min. Tänkte köra så i 3-4 dagar i veckan. Tror ni att det kan funka för bränna fläsk och bygga muskler? :)

post-8850-0-14999400-1417039691_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det bästa tipset jag har för en drömkropp är tålamod. Det tar tid att ändra kroppen. När man väl har fått drömkroppen är det däremot relativt lätt att behålla den. För min del tog det ca 1/2 år att bli av med 5 kg fett, sen har jag hållt den nivån (3 år). Vet inte om du har haft ett uppehåll i träningen, i sånt fall är det bra att börja lungt för att långsamt belasta mer och mer.

 

Att du kör styrketräning tror jag är väldigt bra. Jag skulle lagt till ett intervall pass per veckan. Det är väldigt effektiv träning och jag tror den hjälper till att hålla en låg fettprocent. Om det är viktigt att köra "cardio" är jag tveksam till, det ska i alla fall inte köras på för hög puls. Jag har gjort flera experiemnt med att springa. Jag har tidigare märkt att jag gått upp i fettvikt när jag har ökat löpträningen (springa jämnt tempo x antal km). Jag har misstänkt att det berodde på att jag legat på för hög puls. I höstas testade jag därför att börja springa med väldigt låg puls, dvs. så att jag utan problem kan prata samtidigt att jag springer och att jag knappt blev anfådd. Jag sprang 3-5 ggr / vecka och varje löppass va 20-45 minuter. Under det experimentet kände jag en ökad hunger. Jag hade svårt att klara mig mellan måltiderna och blev hungrig på ett obehagligt sätt, vilket jag aldrig blir ananrs. Jag gick också upp i fettvikt och mina magrutor började försvinna. Efter 1-2 månader slutade jag och springa och sen har jag gått ner till normal vikt igen. Ska du köra cardio ska du nog försöka hålla pulsen relativt låg. För att kroppen ska må bra bör du tänka på att vara i rörelse under så stor del av dagen som möjligt, få så mycket vardagsmortion som möjligt. Jag tror vardagsmotionen är viktigare för välbefinnandet än vad cardio träning är.

 

I och med att du tränar så kan det vara bra att nämna kosten. Eftersom du styrketränar behöver du mer protein än en som äter lchf och inte tränar styrketräning. Många upplever också att de presterar sämre om de äter väldigt få kolhydrater. Mina främsta kolhydratskällor är grönsaker, vilket jag äter minst 500 g / dag, samt nötter / fröer. För min del funkar det bra att träna på. Vissa verkar dock behöva något mer kolhydrater när de tränar hårt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för dina tips! Då ska jag inte känna att jag MÅSTE köra cardio för att bränna fett :) Jag har ett arbete som jag rör mig och lyfter väldigt mycket. Så jag får lite gratis motion därifrån. Det var ett bra tips att jag ska äta mer protein då jag har läst att protein kan omvandlas till glukos vid för mkt. Så jag har varit lite skraj att jag äter för mkt :) Jag själv äter väldigt mkt broccoli och haricots verts. Så det är mina kolhydrater. Jag får göra en uppdatering efter nån månad för att se :) Tack igen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...