Jump to content

Lite energi

Heffaklumpen

Recommended Posts

Hej!

La om min kost för ca. en och en halv vecka sedan och har absolut ingen energi what-so-ever. Känner mig trött och har svårt att hitta energi till att göra skolarbete samt sysslor av olika slag.

Åt LCHF för ett tag sedan också, men slutade och har nu börjat igen. Men förra gången hade jag väldigt lite energi och ork med. Vill inte sluta med LCHF eftersom att jag känner att kroppen mår så mycket bättre, men vill inte vara så orkeslös. 

Någon som vet vad detta kan bero på? Och om ni har några tips som kan öka energinivån?

vid en kostomläggning är det viktigt att säkerställa att du får i dig alla vitaminer och mineraler. Mata in några dagar i ett kostverktyg och kolla :) Kolla också så du inte äter för lite. Vi behöver kring 2000-2500kcal/dag

Magnesium behövs ofta för musklerna vid lågkolhydratskost. Även D-vitamin nu när det är så mörkt.

att hela tiden börja/sluta med lågkolhydratskost gör att du fleera gånger kan uppleva övergångsbesvären

• Like 2

Tack för svaren! 

Dricker tillräckligt med vatten och saltar maten vid i princip varje måltid, så jag tror inte att det är problemet :P 

Har en mineraldryck som jag dricker på kvällen, men får nog lite för lite D-vitamin i mig. Kan också vara att jag äter lite för lite kalorier. Jag ligger på omkring 1800-2000kcal/dag. Får inte i mig så mycket fett heller, men kör enligt Atkins-metoden och är bara under inställningsfasen än så det är väldigt strikt kring allting.. tycker det är svårt att hitta fettrika "tillåtna" produkter.

Tack för svaren! 

Dricker tillräckligt med vatten och saltar maten vid i princip varje måltid, så jag tror inte att det är problemet :P

Har en mineraldryck som jag dricker på kvällen, men får nog lite för lite D-vitamin i mig. Kan också vara att jag äter lite för lite kalorier. Jag ligger på omkring 1800-2000kcal/dag. Får inte i mig så mycket fett heller, men kör enligt Atkins-metoden och är bara under inställningsfasen än så det är väldigt strikt kring allting.. tycker det är svårt att hitta fettrika "tillåtna" produkter.

Smör kan du väl äta det stod faktiskt att du börjat med LCHF igen. det är viktigt med fett och så lite kalorier är det inte.

Vill inte vara tjatig men prova att ta lite salt i ett glas vatten o drick. 

Det är inte så gott men det brukar hjälpa tro mig.

Det är absolut värt att prova även om man tror att man får i sig tillräckligt med salt så kan det vara för lite i början av en kostomläggning till(LCHF) (Atkins)

Det kan vara så enkelt,så prova även om du inte tror att det är orsaken.

D vitamin brister brukar man få på våren men det kan väl hända att man får den redan nu, så det skadar absolut inte att ta lite tillskott redan nu.

Lycka till.

• Like 2

Smör kan du väl äta det stod faktiskt att du börjat med LCHF igen. det är viktigt med fett och så lite kalorier är det inte.

Hm, ja smör kan jag ju öka mängden på. LCHF och Atkins är uppbyggd på samma idé så för mig är dem två i princip samma sak. Bara att Atkins dieten går ut på att tillföra alltfler kolhydrater så småningom tills man nått sin "kolhydratsgräns".