gunnela Posted November 26, 2014 Share Posted November 26, 2014 Någon som vet hur man kommer tillrätta med lågt P-albuminvärde. Övriga värden bra. Gäller 31-årig tjej (ej undernärd) som tränar 4 ggr I veckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 26, 2014 Share Posted November 26, 2014 Någon som vet hur man kommer tillrätta med lågt P-albuminvärde. Övriga värden bra. Gäller 31-årig tjej (ej undernärd) som tränar 4 ggr I veckan. Är hon utredd rent medicinskt vad dessa låga albuminvärde beror på? Annars bör man utreda eventuella inflammatoriska tillstånd i kroppen, lever och njurar i första hand. Det kan vara lurigt att komma till rätta med, om man inte vet orsaken till det låga värdet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnela Posted November 26, 2014 Author Share Posted November 26, 2014 Ja, utredd och man hittade inget annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lollo Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 Äter hon animaliskt protein? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 Någon som vet hur man kommer tillrätta med lågt P-albuminvärde. Övriga värden bra. Gäller 31-årig tjej (ej undernärd) som tränar 4 ggr I veckan. Även om du skriver att hon inte är undernärd så är ju näringsintaget intressant i sammanhanget. Vad äter hon för något och vilken typ av träning rör det sig om? Vad var det som föranledde att dom tog provet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 Jag är ju ingen albuminexpert och inte expert på något annat heller för den delen ;-) Men efter att tagit lite blodtester med Werlabs så inser jag att de referensvärden som anges för de olika testerna är svårtolkade...ibland verkar det kunna vara fara å färde även om man ligger innanför referensintervallen...ibland verkar det vara OK att ligga en bit utanför. Dessutom så finns ofta väldigt lite seriös information att hitta på nätet. jag googlade lite snabbt på albuminvärdena och ja låga värden verkar kunna indikera ett antal allvarliga sjukdomstillstånd... Men det man då skulle vilja veta är ju hur vanligt det är att värdet är lågt utan att det finns någon allvarlig sjukdom bakom...det har ju stor betydelse för om man ska fortsätta att oroa sig eller inte...men jag tycker att det verkar svårt att hitta den informationen. så eftersom det verkar vara svårt att googla fram något vettigt svar så skulle jag ta en diskussion med läkaren om hur vanligt det är att man efter utredning, senare upptäcker allvarliga problem och efter det bestämma hur man går vidare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnela Posted November 30, 2014 Author Share Posted November 30, 2014 Ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnela Posted November 30, 2014 Author Share Posted November 30, 2014 Hon äter lite av varje, altså även animalisk protein. Värdena upptäcktes vid frivilligt deltagande I forskning. Träningen hon ägnar sig åt är styrketräning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts