Lotta Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Jag har hållt på med LCHF sen i slutet av Januari-12. Började att träna lite lätt i April-Maj, köpte årskort på gym i september. Tränar sedan dess 5-6 dgr/vecka. (oftast 6ggr/vecka) Både kondition och styrketräning. Har tappat 26kg men vill ner ytterligare men det händer ingenting. Kör med strikt LCHF och försöker ligga på runt 5kh per dag, men sanningen ligger väl kanske på runt 10 när jag räknar ordentligt. Någon som har tips och råd på hur jag ska gå tillväga för att komma vidare?Hur ska jag lägga upp träningen för att den ska bli mer effektiv och vara fettförbrännande? Är tacksam för alla tips. Mvh Lotta. http://lottaprovar.blogspot.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Har du läst här än? http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Har du läst här än?http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/ Japp, läser allt med lupp. Följer allt mycket slaviskt. (förutom på julafton då jag fuskade med 2 msk janssons) Tränar ganska hårt. Ligger på mellan 78-90% av min maxprestation och tränar 1½-2 timmar per dag. Följer allt som det står där du hänvisar till. Måtten på kroppen står still även dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Enligt Gary Taubes, och alla andra som kunde något innan 50-talet så går man inte ner i vikt av träning. Ja man förbränner mer med träning, men man blir även hungrigare och kroppen ställer in sig på att vilja ha högre energimängd per dag.Ett bra exempel på att vända det hela är att när folk säger, "jag bjuder på mycket mat, kom hungrig", så är det inte ovanligt man går och tränar för att få upp en hunger. Men sedan glöms det när man tror man ska gå o träna för att bli smal.(Dock tror jag träning är jättebra av många andra orsaker)Andra forskare är o andra sidan inne på att man ska göra ultra snabba konditionspass på bara 20*3 sekunder för att få maximal förbränning på kort tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Enligt Gary Taubes, och alla andra som kunde något innan 50-talet så går man inte ner i vikt av träning. Ja man förbränner mer med träning, men man blir även hungrigare och kroppen ställer in sig på att vilja ha högre energimängd per dag. Ett bra exempel på att vända det hela är att när folk säger, "jag bjuder på mycket mat, kom hungrig", så är det inte ovanligt man går och tränar för att få upp en hunger. Men sedan glöms det när man tror man ska gå o träna för att bli smal. Fast om man lever på lågkolhydratkost och sen tränar så borde man ju gå ner i vikt om man har övervikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Även de som kör LCHF blir hungrigare av träning. Men jag vet att få vill tro vad jag tror, även de som håller på med LCHF.Titta på kosten istället. Man råkar ofta överäta protein när man tränar hårt. Vilket kan omvandlas till fett. Det är vad Peter Attia säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Tycker du kör lite tufft med träningen, ska ju orka med detta i längden, i många år samt helst inte få överbelastningsskador. Låt det ta lite tid. Du gör säkert inga större fel,. du har ju gjort en fantastisk dumpning på 26kg! Det är ju en fantastisk förändring. De flesta har ju inte heller lagt på sig sin övervikt på några veckor utan snarare under loppet av några år, så ta det lugnt och fortsätt som du gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Tycker du kör lite tufft med träningen, ska ju orka med detta i längden, i många år samt helst inte få överbelastningsskador. Låt det ta lite tid. Du gör säkert inga större fel,. du har ju gjort en fantastisk dumpning på 26kg! Det är ju en fantastisk förändring. De flesta har ju inte heller lagt på sig sin övervikt på några veckor utan snarare under loppet av några år, så ta det lugnt och fortsätt som du gör. Tränar så ofta för att det lindrar min sjukdom med fibromyalgi, använder det istället för mediciner. Mår mycket bättre av träning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Då förstår jag. Du menar alltså att du får mindre symtom (mindre ont?) av din fibromyalgi med hjälp av träning. Har det alltid varit så eller har den effekten kommit efter hand som du tränat? Många med fibromyalgi får ju annars mer ont av träning. Förlåt, blev bara så nyfiken, vet att detta egentligen inte hör hemma här . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Härligt du får förmildrad symtom med träning. Då ska du självklart fortsätta med det, och få alla andra positiva egenskaper som följer med. Men jag tror inte du ska fokusera på att träningen även automatiskt ger viktnedgång. Tror alla som säger de gått ned i vikt av träning, även lagt om sin kost och därav gått ner i vikt.Inte heller hört träning skulle vara bra för fibro. Låter ju jätte bra. Ska rekommendera det till kompisar som har det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Har aldrig förr vågat träna eller kunnat. Men har insett att även om det kan göra ont under träning så är det inte farligt.Sen att jag blir starkare av att träna underlättar ochså att stå ut med värk och smärta under resten av dygnet. Började med att gå powerwalks lite då och då, sen att träna 2 ggr/vecka i mycket lugn takt hos sjukgymnast på deras gym i några månader först innan jag började på egen hand på vanligt gym. Sen tror jag att LCHF var en bra sak att börja med.Hade jag fortsatt med vanlig mat som påverkar kroppen negativt så hade det antagligen inte gått att börja träna. Så LCHF har gjort det lättare att leva med Fibro. Sen kan man nog göra det som passar en själv bäst. Det finns ju mängder av olika saker man kan göra. Många mår ju väldigt bra av gymnastik i varmvattenbassäng, andra kör med yoga eller qiGong eller annat.Man måste bara våga att prova. Jag testade många saker innan detta året, och jag hittade äntligen rätt. Nu klarar jag av att leva lite, inte bara överleva om du förstår vad jag menar. Välkommen att följa mig på min resa med LCHF och Fibromyalgi på: http://lottaprovar.blogspot.com 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Eftersom kroppens energibehov minskar när massan minskar (du har ju gått ner en hel del i vikt) behöver man ibland se över om man kanske äter för mycket. Du borde inte behöva räkna kalorier, men om man lyssnar ordentligt på hunger/mättnad signalerna borde det gå bra. Ofta kan det vara så att man av gammal vana fortsätter lägga upp den mängd mat man är van att lägga upp på tallriken, fast man egentligen inte behöver det längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crunchytiger Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Martina Johansson är en fitnesspersonlighet inom LCHF som nyligen skrivit om att "formtoppa" med LCHF. Du finner henne på www.primalscienista.com Hon har en e-bok som mer eller mindre behandlar precis det där med att bli av med det sista fettet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sudda Sudda Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej Lotta, kanske du inte går ner i vikt, men hur står det till med dina kroppsmått? Har du tagit dem någon gång innan du började träna så mycket? Du kanske bygger upp muskler och kroppen förändrar sig även om du inte ser något på vågen. En annan tanke är, att du kanske stressar (cortisol?) kroppen lite för mycket, eftersom du tränar både styrke och kondition nästan dagligen. Som jag vet är det bra med lite vilopaus imellan (superkompensation), så att kroppen kan återhämta sig. Sudda hälsar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Är det inte dags och sluta dra paralleler med behovet av träning kontra viktnedgång ? Man behöver ju inte träning för att gå ner i vikt. Träna ska man göra av andra orsaker... för att öka välmåendet om inte LCHF är tillräckligt. LCHF är också ett ypperligt verktyg för att gå ner i vikt om man har ett sådant mål. Dock behöver man fördjupa sig i sin egen kropp och dess reaktioner aningen mer än om man bara har välmåendet i fokus. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Enligt Gary Taubes, och alla andra som kunde något innan 50-talet så går man inte ner i vikt av träning. Ja man förbränner mer med träning, men man blir även hungrigare och kroppen ställer in sig på att vilja ha högre energimängd per dag. Ett bra exempel på att vända det hela är att när folk säger, "jag bjuder på mycket mat, kom hungrig", så är det inte ovanligt man går och tränar för att få upp en hunger. Men sedan glöms det när man tror man ska gå o träna för att bli smal. (Dock tror jag träning är jättebra av många andra orsaker) Andra forskare är o andra sidan inne på att man ska göra ultra snabba konditionspass på bara 20*3 sekunder för att få maximal förbränning på kort tid. Håller med. Omvänt gäller också när det gäller fettinlagring att kausaliteten går på andra hållet än man gärna tror: vi blir inte feta därför att vi äter för mycket, utan vi äter för mycket för att vi lagrar fett. När insulinet jagat in glukosen i blodet i fettcellerna, då går reptilhjärnan igång och kräver energi... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Skönt flera delar min tro. Trodde jag och Gary var ensamma . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Kommer att tänka lite mer på matintaget framåt, men släpper detta med att tappa vikt. Inser att även om jag inte går ner i vikt just nu så mår jag väldigt bra av att träna. Idag köpte jag en top i storlek 40/42 trots att jag väger mer än när jag senast kunde ha det. (typ 10 år sedan) Förstår att jag genom träningen formar om min kropp och att vikten inte spelar så stor roll längre. Har ju ändå börjat denna resan med storlek 54 så ja, det känns fint. Tack för alla svar! God fortsättning alla!(fick dessutom boken "LCHF & träning : bättre träningsresultat med lågkolhydratkost av Jonas Bergqvist". Så den ska lusläsas så att jag sköter om mig själv optimalt) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sudda Sudda Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 @Lotta Det låter mycket bättre. Du hade storlek 54 tidigare? Respekt för din viktminskning. GRATTIS!! Jag hoppar över till din blogg genast och läser lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts