Jump to content

Träning ger ingen viktnedgång.


Lotta
 Share

Recommended Posts

Jag har hållt på med LCHF sen i slutet av Januari-12.

Började att träna lite lätt i April-Maj, köpte årskort på gym i september.

Tränar sedan dess 5-6 dgr/vecka. (oftast 6ggr/vecka)

Både kondition och styrketräning.

Har tappat 26kg men vill ner ytterligare men det händer ingenting.

Kör med strikt LCHF och försöker ligga på runt 5kh per dag, men sanningen ligger väl kanske på runt 10 när jag räknar ordentligt.

 

Någon som har tips och råd på hur jag ska gå tillväga för att komma vidare?
Hur ska jag lägga upp träningen för att den ska bli mer effektiv och vara fettförbrännande?

Är tacksam för alla tips.

 

Mvh Lotta.

http://lottaprovar.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

 

Japp, läser allt med lupp. ;)

Följer allt mycket slaviskt. (förutom på julafton då jag fuskade med 2 msk janssons)

 

Tränar ganska hårt. Ligger på mellan 78-90% av min maxprestation och tränar 1½-2 timmar per dag.

 

Följer allt som det står där du hänvisar till.

 

Måtten på kroppen står still även dom.

 

Link to comment
Share on other sites

Enligt Gary Taubes, och alla andra som kunde något innan 50-talet så går man inte ner i vikt av träning. Ja man förbränner mer med träning, men man blir även hungrigare och kroppen ställer in sig på att vilja ha högre energimängd per dag.

Ett bra exempel på att vända det hela är att när folk säger, "jag bjuder på mycket mat, kom hungrig", så är det inte ovanligt man går och tränar för att få upp en hunger. Men sedan glöms det när man tror man ska gå o träna för att bli smal.

(Dock tror jag träning är jättebra av många andra orsaker)


Andra forskare är o andra sidan inne på att man ska göra ultra snabba konditionspass på bara 20*3 sekunder för att få maximal förbränning på kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Enligt Gary Taubes, och alla andra som kunde något innan 50-talet så går man inte ner i vikt av träning. Ja man förbränner mer med träning, men man blir även hungrigare och kroppen ställer in sig på att vilja ha högre energimängd per dag.

 

Ett bra exempel på att vända det hela är att när folk säger, "jag bjuder på mycket mat, kom hungrig", så är det inte ovanligt man går och tränar för att få upp en hunger. Men sedan glöms det när man tror man ska gå o träna för att bli smal.

 

Fast om man lever på lågkolhydratkost och sen tränar så borde man ju gå ner i vikt om man har övervikt? :)

Link to comment
Share on other sites

Tycker du kör lite tufft med träningen, ska ju orka med detta i längden, i många år samt helst inte få överbelastningsskador. Låt det ta lite tid. Du gör säkert inga större fel,. du har ju gjort en fantastisk dumpning på 26kg! Det är ju en fantastisk förändring. De flesta har ju inte heller lagt på sig sin övervikt på några veckor utan snarare under loppet av några år, så ta det lugnt och fortsätt som du gör.

Link to comment
Share on other sites

Tycker du kör lite tufft med träningen, ska ju orka med detta i längden, i många år samt helst inte få överbelastningsskador. Låt det ta lite tid. Du gör säkert inga större fel,. du har ju gjort en fantastisk dumpning på 26kg! Det är ju en fantastisk förändring. De flesta har ju inte heller lagt på sig sin övervikt på några veckor utan snarare under loppet av några år, så ta det lugnt och fortsätt som du gör.

 

Tränar så ofta för att det lindrar min sjukdom med fibromyalgi, använder det istället för mediciner.

Mår mycket bättre av träning! :D

Link to comment
Share on other sites

Då förstår jag. Du menar alltså att du får mindre symtom (mindre ont?) av din fibromyalgi med hjälp av träning. Har det alltid varit så eller har den effekten kommit efter hand som du tränat? Många med fibromyalgi får ju annars mer ont av träning. Förlåt, blev bara så nyfiken, vet att detta egentligen inte hör hemma här :).

Link to comment
Share on other sites

Härligt du får förmildrad symtom med träning. Då ska du självklart fortsätta med det, och få alla andra positiva egenskaper som följer med. Men jag tror inte du ska fokusera på att träningen även automatiskt ger viktnedgång. Tror alla som säger de gått ned i vikt av träning, även lagt om sin kost och därav gått ner i vikt.

Inte heller hört träning skulle vara bra för fibro. Låter ju jätte bra. Ska rekommendera det till kompisar som har det.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig förr vågat träna eller kunnat.

Men har insett att även om det kan göra ont under träning så är det inte farligt.
Sen att jag blir starkare av att träna underlättar ochså att stå ut med värk och smärta under resten av dygnet.

 

Började med att gå powerwalks lite då och då, sen att träna 2 ggr/vecka i mycket lugn takt hos sjukgymnast på deras gym i några månader först innan jag började på egen hand på vanligt gym.

Sen tror jag att LCHF var en bra sak att börja med.
Hade jag fortsatt med vanlig mat som påverkar kroppen negativt så hade det antagligen inte gått att börja träna.

Så LCHF har gjort det lättare att leva med Fibro.

 

Sen kan man nog göra det som passar en själv bäst.

Det finns ju mängder av olika saker man kan göra. Många mår ju väldigt bra av gymnastik i varmvattenbassäng, andra kör med yoga eller qiGong eller annat.
Man måste bara våga att prova.

Jag testade många saker innan detta året, och jag hittade äntligen rätt. 
Nu klarar jag av att leva lite, inte bara överleva om du förstår vad jag menar.  :P

 

Välkommen att följa mig på min resa med LCHF och Fibromyalgi på:

http://lottaprovar.blogspot.com

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eftersom kroppens energibehov minskar när massan minskar (du har ju gått ner en hel del i vikt) behöver man ibland se över om man kanske äter för mycket. Du borde inte behöva räkna kalorier, men om man lyssnar ordentligt på hunger/mättnad signalerna borde det gå bra. Ofta kan det vara så att man av gammal vana fortsätter lägga upp den mängd mat man är van att lägga upp på tallriken, fast man egentligen inte behöver det längre.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lotta,

 

kanske du inte går ner i vikt, men hur står det till med dina kroppsmått?

Har du tagit dem någon gång innan du började träna så mycket? Du kanske bygger upp muskler och kroppen förändrar sig även om du inte ser något på vågen.

 

En annan tanke är, att du kanske stressar (cortisol?) kroppen lite för mycket, eftersom du tränar både styrke och kondition nästan dagligen.

Som jag vet är det bra med lite vilopaus imellan (superkompensation), så att kroppen kan återhämta sig.

 

 

Sudda hälsar

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Är det inte dags och sluta dra paralleler med behovet av träning kontra viktnedgång ?

 

Man behöver ju inte träning för att gå ner i vikt. Träna ska man göra av andra orsaker... för att öka välmåendet om inte LCHF är tillräckligt. LCHF är också ett ypperligt verktyg för att gå ner i vikt om man har ett sådant mål. Dock behöver man fördjupa sig i sin egen kropp och dess reaktioner aningen mer än om man bara har välmåendet i fokus.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enligt Gary Taubes, och alla andra som kunde något innan 50-talet så går man inte ner i vikt av träning. Ja man förbränner mer med träning, men man blir även hungrigare och kroppen ställer in sig på att vilja ha högre energimängd per dag.

 

Ett bra exempel på att vända det hela är att när folk säger, "jag bjuder på mycket mat, kom hungrig", så är det inte ovanligt man går och tränar för att få upp en hunger. Men sedan glöms det när man tror man ska gå o träna för att bli smal.

 

(Dock tror jag träning är jättebra av många andra orsaker)

 

 

Andra forskare är o andra sidan inne på att man ska göra ultra snabba konditionspass på bara 20*3 sekunder för att få maximal förbränning på kort tid.

Håller med. Omvänt gäller också när det gäller fettinlagring att kausaliteten går på andra hållet än man gärna tror: vi blir inte feta därför att vi äter för mycket, utan vi äter för mycket för att vi lagrar fett. När insulinet jagat in glukosen i blodet i fettcellerna, då går reptilhjärnan igång och kräver energi...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer att tänka lite mer på matintaget framåt, men släpper detta med att tappa vikt.

Inser att även om jag inte går ner i vikt  just nu så mår jag väldigt bra av att träna.

 

Idag köpte jag en top i storlek 40/42 trots att jag väger mer än när jag senast kunde ha det. (typ 10 år sedan)

Förstår att jag genom träningen formar om min kropp och att vikten inte spelar så stor roll längre.

Har ju ändå börjat denna resan med storlek 54 så ja, det känns fint.

 

Tack för alla svar!

 

God fortsättning alla!
(fick dessutom boken "LCHF & träning : bättre träningsresultat med lågkolhydratkost av Jonas Bergqvist". Så den ska lusläsas så att jag sköter om mig själv optimalt)

 

:P  :D 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...