Jump to content

Vad är det SLV skriver nu?!


iAnna
 Share

Recommended Posts

Finner själv SLV's råd stötande

 

• Ät lagom mycket.

Har vi nu gjort i 30 år utan att lyckas

• Rör på dig minst 30 min varje dag. Ta pauser i stillasittandet.

Har vi nu gjort i 30 år utan att lyckas

• Ät mycket grönsaker och frukt, minst 500 gram/dag. Välj gärna grova grönsaker, som rotfrukter, baljväxter, kål och lök.

okay

• Ät mindre rött kött och chark, högst 500 gram/vecka. Välj med omsorg om miljö och djurhälsa.

Okay som råd om man inte följer veteskapliga råd om animaliska fetter

• Ät fisk 2-3 gånger/vecka, variera sorterna. Välj miljömärkt.

Okay 

• Välj fullkorn i stället för vitt mjöl.

ok om man vill få blodsockerhöjning långsamt

• Välj magra, osötade mejeriprodukter.

Om man bortser från vetenskapliga artiklar om animaliskt fett

• Matfetter gjorda på nyttiga oljor, till exempel rapsolja, till matlagning och Nyckelhålsmärkta smörgåsfetter.

Nyckelhålsmärkning har gjort Svenskar feta, genom att ersätta fett med socker

• Mindre socker, särskilt från söta drycker, godis, glass och bakverk.

Den enda punkt jag håller med

• Minska på saltet, men använd joderat salt.

Ovesäntligt

Link to comment
Share on other sites

Sorry! Jag har svårt för bokstavskombinationer.

Det är rättat nu. 

 

Asch! Alla förstår ju ändå av sammanhanget att det inte handlar om Linköpings Mekaniska Verkstad eller något annat ovidkommande!

LV är en annan vanlig förkortning, som jag ANTAR ska syfta på "livsmedemsverket", det vardagliga namnet på den hopplösa institutionen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag blir inte klok på svaret Jens och Birgitta fick av Åsa

 

Något luktar unket på SLV

 

Från chatten:

 

Jens: Varför tror ni fortfarande att mättat fett är farligt? 
Åsa Brugård Konde: Det forskningen visar tydligt är att ett byte av en del av det mättade fettet i maten mot omättat fett leder till minskad risk för hjärt och kärlsjukdomar. Det här har den starkaste evidensgraden i de nordiska näringsrekommendationerna. (Men det hjälper inte att byta ut det mättade fettet mot snabba kolhydrater, det ger ingen minskad risk)

Birgitta: Är det ok att äta mycket magra mjölkprodukter; lättmjölk, fil, ost etc. Är det inte bättre att steka i smör än i olja?
Åsa Brugård Konde: Magra mjölkprodukter är bra, men det är aldrig bra att äta bara en sorts livsmedel. Mer än sammanlagt en halvliter finns det ingen anledning att äta. 

Olja är bättre för hälsan. Den enda nackdelen är att man inte ser hur varm den är. Vill man kunna se det är det bättre med flytande margarin eller liknande flytande matfetter. 

Källa

http://www.svt.se/nyheter/sverige/inga-problem-att-dra-ned-pa-proteinet

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

• Matfetter gjorda på nyttiga oljor, till exempel rapsolja, till matlagning och Nyckelhålsmärkta smörgåsfetter.

"Smörgåsfetter"? Precisering behövs! Menas smör eller margarin?

 

Finns det nyckelhålsmärkt smör?? Ska man undvika det i så fall? (för det är ju det jag använder nyckelhålsmärkning till; som varning).

Å andra sidan har jag ju undvikit smörgåsfetter i större delen av mitt liv; först av rädsla för fett, sedan pga brist på smörgåsar att ha det på...

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...