Popular Post Per Wikholm Posted November 27, 2014 Popular Post Share Posted November 27, 2014 Idag ca kl 07.49 ska jag debattera mot Livsmedelsverkets Åsa Konde Brungård på Gomorron Sverige i SVT 1 angående de "nya" kostråden. /Per Wikholm 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 kör hårt Per! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 Idag ca kl 07.49 ska jag debattera mot Livsmedelsverkets Åsa Konde Brungård på Gomorron Sverige i SVT 1 angående de "nya" kostråden. /Per Wikholm Tack för infon Per! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Bitte Posted November 27, 2014 Popular Post Share Posted November 27, 2014 Så bra att du fick in Brasiliens kostråd och kossor som ska äta riktigt ko-mat! Och som vanligt alldeles för kort tid, men bättre lite än inget 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 Med tanke på hur stor betydelse kosten har för hälsan så tycker jag att inslaget var futtigt kort. Det är ju ett visst besvär att ta sig dit också så även ur den synpunkten så tycker jag dom gav inslaget väldigt lite utrymme. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted November 27, 2014 Author Share Posted November 27, 2014 Med tanke på hur stor betydelse kosten har för hälsan så tycker jag att inslaget var futtigt kort. Det är ju ett visst besvär att ta sig dit också så även ur den synpunkten så tycker jag dom gav inslaget väldigt lite utrymme. Ja, MJK... det blev en dyr nota för några fjuttiga minuter för SVT. För att slippa gå upp vid fyratiden på mogonen för att ta sig kollektivt in till tv huset så fick jag åka taxi från Uppsala till tv-huset på Gärdet i Stockholm. Åsa Konde från SLV som också bor i Uppsala och som hade varit med på Aktuellt kvällen innan tog en hotellövernattning i Stockholm. Vi delade taxi hem till Uppsala. Summa ca 3-4 000 kr. Miss att jag inte kollade av hur de tänkte titulera mig i underexten. Det borde ha stått något om LCHF... jag utgick från det eftersom förfrågan var vidarebefodrad av LCHF Magasinet. Nåväl, ska bli spännande att se och höra vad jag faktiskt sa om det kommer ut på SVT Play. Men det var inte helt bortslösad tid ändå... Åsa Konde tog ett jättefint kort av mig tillsammans med Bolibompadraken ;-) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 Vi delade taxi hem till Uppsala. Summa ca 3-4 000 kr. Men nu undrar jag - vad talade ni om i taxin hem??? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted November 27, 2014 Author Share Posted November 27, 2014 Har inte sett det som klipp ännu men om man laddar in hela programmet så börjar inslaget efer 1 timme, 24 minuter och 30 sekunder. http://www.svtplay.se/video/2494990/gomorron-sverige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted November 27, 2014 Author Share Posted November 27, 2014 Men nu undrar jag - vad talade ni om i taxin hem??? Vi hade en mycket bra diskussion och Åsa är jättetrevlig som person - det är bara hennes kostråd som är åt fanders. Bl a påpekade jag att det visst var så att nyckelhålsmärkta yoghurtar fram till 2006 fick innehålla hur mycket socker som helt så länge de bara innehöll mindre en 0,5 gram fett vilket väl var den fråga där det hättade till lite i tv-debatten. Intressant nog berättade hon att SLV:s ståndpunkt att helt skippa fruktyoghurtar från Nyckelhålsmärkningen kanske ändå blir kvar eftersom Norska och Danska myndigheter vill ha dem kvar. Jag gav henne också en eloge för att de nu verkar lyfta bort juicen från rekommendationerna som i drygt 40 år varit en rekommenderad dryck till tallriksmodellens frukostar och mellanmål. Berättade om Brämhuts fruktsmootie som Konsumentföreningen i Stockholm framställt som ett nyttigt alternativ i själva verket innehåller lika mycket socker som 8 äpplen. Vi hade en jättebra diskussion om detta och mycket mer. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted November 27, 2014 Author Share Posted November 27, 2014 Så, nu finns det som klipp också: http://www.svtplay.se/klipp/2503838/mer-gront-mindre-kott 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 Tack för att du ställde upp Per!!! Synd att det blev så kort, gavs inte utrymme för någon av er att utveckla tankarna. Detta borde få mycket större utrymme, en av de viktigaste debatterna just nu! Typiskt dagens media, snuttifierat och breddat till den grad att man får svindel. Ps. Och ni båda borde getts utrymme att ge en mer omfattande/bredare utläggning av era respektive perspektiv, istället för fokus på detaljfrågor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 Ovan nämnda Åsa var också med nyhetsmorgon i fyran. Där hade hon ett riktigt stolpskott med sej som tyckte att det gick alldeles utmärkt att äta 6-8 smörgåsar om dan . Bara det var rätt sorts bröd och bra pålägg. Jag tyckte det var en helt annan diskussion där. Så irriterande att jag höll på att slänga ut tv:n. Ingen sa emot. Stolpskottet nämnde olika konstiga dieter som ananasdieten och hallonbåtarna. Hm, visst var det Stefan Rössner som på skämt sa att det gick bra att banta på hallonbåtar så länge det inte blev för många kalorier? Rätta mej om jag har fel. Vad dom sa om mättat fett och rött kött orkar jag inte ens tänka på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 Ovan nämnda Åsa var också med nyhetsmorgon i fyran. Där hade hon ett riktigt stolpskott med sej som tyckte att det gick alldeles utmärkt att äta 6-8 smörgåsar om dan . Bara det var rätt sorts bröd och bra pålägg. Jag tyckte det var en helt annan diskussion där. Så irriterande att jag höll på att slänga ut tv:n. Ingen sa emot. Stolpskottet nämnde olika konstiga dieter som ananasdieten och hallonbåtarna. Hm, visst var det Stefan Rössner som på skämt sa att det gick bra att banta på hallonbåtar så länge det inte blev för många kalorier? Rätta mej om jag har fel. Vad dom sa om mättat fett och rött kött orkar jag inte ens tänka på. SMÖRgåsar existerar inte hos SLV hehe men... 8 stycken fullkornsbullar med becel och mager processerad skinka? Det gillar SLV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 Dom hade framme en bild på den gamla kampanjen om 6-8 skivor bröd om dagen. Steffo sa brödskivor, men stolpskottet sa smörgåsar. Och något smör på brödet var det nog inte fråga om. Att hon själv åt så mycket tvivlar jag inte ett ögonblick på, även om hon försökte dölja det med kläderna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted November 28, 2014 Share Posted November 28, 2014 Mycket väsen för lite ull Per. Några minuter för ett sånt stort ämne ger ju i princip ingenting. Bra gjort ändå. Får du chansen igen så tryck lite på att det är skillnad på grönsaker och frukt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted November 28, 2014 Share Posted November 28, 2014 Förvånansvärt bra diskussion med så kort tid. Ni hade båda era poänger faktiskt, även om Brugård Konde blev lite Bagdad Bob om sockret i youghurten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted November 28, 2014 Share Posted November 28, 2014 SMÖRgåsar existerar inte hos SLV hehe men... 8 stycken fullkornsbullar med becel och mager processerad skinka? Det gillar SLV Smörgåsfettsgåsar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted November 28, 2014 Share Posted November 28, 2014 Smörgåsfettsgåsar? Varför inte fettgåsar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 28, 2014 Share Posted November 28, 2014 Varför inte fettgåsar? Till LCHF-are blir det gåsfett istället. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Brasiliens kostråd låter bra tycker jag..."Ät riktig mat tillverkat av rena råvaror och strunta i processad mat"...skippar man sen också spannmål och socker så har man plötsligt LCHF 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts