Gå till innehåll

UTEBLIVEN VIKTMINSKNING - checklista


Recommended Posts

Mycket bra skrivet jag är med på grupper på face book och denna fråga kommer upp varje gång. Om man ifrågasätter eller vill veta vad folk äter antingen så svarar dom inte eller också blir dom arga. Jag tycker man ska gå igenom hur och vad jag äter.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde detta inlägg på Facebook igår, och det blev mycket uppskattat. Så jag lägger in det här också, så att ni som inte har Facebook kan läsa. Kanske kan det vara till hjälp för någon!

 

UTEBLIVEN VIKTMINSKNING

 

Frågor kring ovanstående kan man sitta och besvara på heltid i olika grupper på Facebook om man har lust och tid. Jag förstår att det är enerverande när vikttappet plötsligt avstannar eller att man inte går ner någonting. Eller faktiskt tom upp!

 

Här nedan listar jag ett antal vanliga orsaker (det finns fler, bl a hormonell obalans, sjukdomsrelaterade orsaker mm, men de hoppar jag över).

 

1) Du äter inte lchf

2) Du äter för lite mat (ofta)

3) Du äter för mycket mat (mer sällan)

4) Du äter för lite fett

5) Du har orealistiska förväntningar

6) Du är fd jojo-bantare

7) Du är stressad

8) Du är inte överviktig

9) Du har för bråttom

10) Du går ut för hårt (fakir, strikt, Skaldeman)

 

Ställer man frågan om utebliven viktminskning i en lchf-grupp, får man lika många svar som det finns medlemmar i gruppen. Tänk på att vi alla är olika, och de svar du får är något som funkar på andra, men kanske inte på dig. Tänk även på att du kan få svar från medlemmar som kanske inte vet så mycket mer än du själv. 

 

1) Läs på! Läs t ex ”Matrevolutionen” av Andreas Eenfeldt, ”Ett sötare blod” av Ann Fernholm, ”Dr Dahlqvists guide till bättre hälsa och viktkontroll” av Annika Dahlqvist. Det är böcker som på ett mycket bra sätt förklarar grunden till lchf. När man förstår hur och varför, är det mycket lättare att äta rätt. Och det är inte tunga böcker, tvärtom skulle jag säga. När man börjat läsa, vill man faktiskt inte sluta!

 

2) Ät dig ohungrig. Registrera gärna det du äter (Matdagboken, kostbevakningen.se m fl) under några dagar. Det visar sig ganska snart om du får i dig vad du behöver. Titta över fördelningen av fett, protein och kolhydrater. Proportionerna ska vara UNGEFÄR 75-80/15-20/10-20 (försök inte plussa ihop, det blir inte 100 %, eftersom detta inte är en exakt vetenskap). Ligger du t ex på 50/30/20? Ja, då är du ute och cyklar!  Och kolla upp ditt energibehov! Här tex: http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/. OBS! Resultatet är INTE hugget i sten! Men om du räknar ut att ditt basala (för att orka andas, typ) energibehov är 1800 kcal/dag och du ligger på 1200 kan du konstatera att du äter för alldeles för lite. OBS! Att regga resten av livet är inte grejen med detta, bara om du behöver få ett hum om läget.

 

3) Se ovan. Fast tvärtom med energibehovet. Plus: ät när du är hungrig - inte när du är sugen. 

 

4) När du tror att du äter tillräckligt med fett: lägg på en klick till! Du behöver inte överdriva, men med den fetträdsla gemene man har, så kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med fett. Äter du magert kött/fisk: vräk på lite mer. Äter du en fettsprängd entrecote - ta lite mindre. Framför allt: var inte fettskrämd!

 

5) En del tappar massor i början. Det är främst vatten som kroppen släpper ifrån sig. Kolhydrater binder nämligen vätska, och följaktligen binds mindre vätska när du drar ner på kolhydraterna. En del tappar ändå inget alls. Se då min första lista: är du stressad, äter du verkligen lchf, har du jojo-bantat mm? Alla är olika. Alla kroppar reagerar inte på samma sätt. Se punkt 5) och 9) på samma lista!

 

6) Har du provat en massa olika lågkaloridieter och piller och pulver mm? Då är din kropp livrädd! Den behöver TID! Njut av den goda maten och den hälsa den ger dig.

 

7) När du är stressad utsöndrar kroppen hormonet kortisol, som är en effektiv viktminskningsbroms. Titta på din vardag, dina relationer mm - vad kan du göra för att minska stressen kring dig? Börja där.

 

8) Du är redan normalviktig. Vad kroppen tycker är en bra vikt och vad ditt huvud anser kommer ibland på kollisionskurs.

 

9) Det är verkligen som så att tålamod är en dygd. Supertråkigt, men sant. Rom byggdes inte på en dag. Försök tänka långsiktigt! Har du tidigare testat snabba lösningar, så VET du så väl att det inte funkar i längden. Man går upp igen. Allt man tappat. Och gärna lite till…

 

10) Som ny på lchf ska prio vara att komma in i tänket, att låta allt sätta sig. När du kört på ett tag och känner att du har torrt på fötterna kan du börja experimentera. Att som helt ny börja mixtra med att ta bort mejerier, köra fettfasta, testa fakir mm är oftast inte rätt väg att gå. Börja ät enligt grunderna, och vänj dig vid det.

 

Summa summarum: lchf ÄR inte svårt egentligen. Det är att äta sig mätt och nöjd på helt vanlig mat minus kolhydrater. Endast i undantagsfall ska man behöva räkna kalorier, väga maten eller äta efter klockan. Det svåra är att strunta i gamla sanningar, att börja lita på sig själv och inse vad kroppen faktiskt behöver. När man kommer dit, har man nått i mål! Och faktiskt kan målgången ske innan man nått ändå fram till normalvikt. En stor vinst är nämligen välmåendet i största allmänhet, olika hälsoförbättringar samt ett mer avslappnat förhållande till vad man stoppar i munnen.

 

/Bitte Kempe Björkman

Lic. kostrådgivare lågkolhydratkost/paleo

 

11) Du äter för mycket protein 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra skrivet jag är med på grupper på face book och denna fråga kommer upp varje gång. Om man ifrågasätter eller vill veta vad folk äter antingen så svarar dom inte eller också blir dom arga. Jag tycker man ska gå igenom hur och vad jag äter.

Tack, margaretha! Ja, det är lite känsligt  ;)  Och så förvirrande det måste vara som ny på detta med alla möjliga (omöjliga!) råd som ges!

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, Tack. Du menar alltså punkt 3. Jag tror att det är ganska vanligt.

JA! 3) ska det ju vara  :lol: - tack! Visst äter en del för mycket protein! Särskilt de som tränar tämligen måttligt och tror att de måsta trycka i sig pulver och extra mycket mat. När jag tränade som mest intensivt (riktigt tung styrketräning 4-5 ggr/vecka) sa min pt att jag behövde 2 gr protein/kg kroppsvikt. Jag blev jätteplufsig! Drog ner till drygt 1 gram istället. Träningen funkade finfint ändå.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA! 3) ska det ju vara  :lol: - tack! Visst äter en del för mycket protein! Särskilt de som tränar tämligen måttligt och tror att de måsta trycka i sig pulver och extra mycket mat. När jag tränade som mest intensivt (riktigt tung styrketräning 4-5 ggr/vecka) sa min pt att jag behövde 2 gr protein/kg kroppsvikt. Jag blev jätteplufsig! Drog ner till drygt 1 gram istället. Träningen funkade finfint ändå.

 

 

Tack! Jag har likadana erfarenheter. Jag drog också ner proteiner. Men jag äter mycket mer fett än tidigare. Resultaten blir bara bättre och bättre :)

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...