Jump to content

Normalviktigt?


iAnna
 Share

Recommended Posts

När i livet är man normalviktig? 

 

I min värld hade jag min normalvikt mellan 18-35 år (BMI=20). Sen fick jag barn, gick upp tok-mycket, men lyckades gå ned det mesta (på vanlig mat) mellan de tre gossarna.

 

Innan jag började jobba för 3 år sedan (var 49 år då) var jag nere på normalvikten igen (BMI=20). Jobbet har för mig varit både mega-stressigt och inspirerande, och jag har sakta gått upp 5 kg (omöjligt att gå ner på vanlig mat).

Med hjälp av lchf de senaste månaderna har det gudskelov börjat vända nedåt.

 

Har man samma normalvikt genom hela livet? Jag vill gärna hoppas det, för jag klär inte i fet mage.

Eller finns det något biologiskt med att man antingen blir mager och tanig eller fet tant på ålderns höst?

Är nu 50+

 

I övrigt anser jag mig vara betydligt viktigare nu än innan jag fick barn ;-) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ålderns höst??? Vid lite över 50. Det var väl att ta i :D . Skämt å sido. I din ålder är du i eller närmar dej klimakteriet och förbränningen minskar. Hormoner kan påverka. Att föda barn ändrar kroppen. Även om vikten är den samma som innan så sitter kilona på andra ställen. Visst finns det dom ser likadana ut i kroppen vid 20 år som vid 50 år trots att dom fött flera barn. Orättvist men sant. Så biologiskt är det säkert. Det gäller att välja rätt föräldrar så man får bra gener :P. Med andra ord är det kört redan från början för vissa av oss. Jag tror att om du fortsätter att hålla dej borta från kolhydraterna och inte är rädd för att äta fett så krymper nog den feta magen ( dina ord inte mina ;))  Lycka till

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Min kusins man började styrketräna på allvar när han sålde firman och drog sej tillbaka. Vid 70 korades han till nån bodybuildermästare av nåt slag. Han hade inte varit överdrivet kroppsfixerad innan (vid 40 såg han ut som de flesta lönnfeta öldrickare) så helt klart går det åstadkomma mycket även om man startar sent.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att styrketräning behöver inte tar så lång tid. Kör man på rätt sätt kommer man väldigt långt på 1-2 h styrketräning i veckan.

Bra och heltäckande inlägg!

 

Vad gäller det citerade så är det helt korrekt, möjligtvis med tillägget att om de där 1-2 (...eller 3 så är man definitivt på banan) timmarna/vecka fördelas på 3 pass/vecka så ligger man på en träningsdos som faktiskt var/är mer eller mindre standard för att få riktigt bra resultat bland drogfria tränande (därmed inte sagt att man måste vara dopad för att träna oftare men dopningen möjliggör mycket lättare mycket högre träningsvolym och -frekvens). Det var främst vid formtoppning inför tävling som träningsfrekvensen kunde bli högre under kroppsbyggningens s.k. silver- och guldålder (läs: 50-70-talet). Storheter som John Grimek, Steeve Reeves och Reg Park byggde i princip sina kroppar till stor del med bara 3 pass/vecka och då med brasklappen att inför tävling och vid s.k. "weak point"-upplägg så blev det mera. Men når man så långt så kommer man inte att se något problem med högre träningsfrekvens för då har man fått skrotviruset i blodet.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nu kanske jag uttryckte mig lite oklart, jag tänkte främst på att man brukar tala om att LCHF är en viktnormaliserande diet.

 

Vid vilken ålder anses man ha normalvikt?

Eller är det tänkt att normalvikten för en viss person är den samma genom hela livet?

 

Nu blev det kanske lite filosofiskt ...  :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga studier eller vetenskap som stöd, men jag tror inte man har samma normalvikt hela livet eller att man har normalvikt i en viss ålder. Och vad är normalvikt? Egentligen. Att LCHF anses var viktnormaliserande tänker jag på som att den vikten är den rätta för kroppen just där och då.

 

Nu känner jag att det börjar bli lite filosofiskt här också :P

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det där med normalvikt är ju lite luddigt. Menar man vad som är normalt i en population, eller menar man med den vikt som kroppen är "skapt" för. Jag kan tycka att man kan prata om hälsosam vikt istället, samt vad vikten består av. Där kan den hälsosamma vikten ändras genom livet. I vissa perioder en ökad fettvikt ge bättre hälsa, t.ex. är det bra med extra fett vid graviditet amning etc. I andra perioder av livet kan samma fettvikt vara ett uttryck på att nåt inte är rätt. Man kanske har gått upp i vikt pga. dålig kost, stress eller brist på fysisk aktivitet. Sen är det stor skillnad vad för typ av vikt vi snackar om, fettvikt eller muskelvikt.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...