JennieeinneJ Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Hej, jag gillar baconchips och skulle vilja köpa det.. men var kan man hitta det? Letat vid vanliga snacksen på "mina affärer" utan framgång. Är jag vid fel hylla eller är de svåra att hitta. Bor i Linköpingstrakten. ( jag försökte söka i forumet men vet inte vad jag gjorde för fel, fick inga träffar... ) bästa hälsn Jennie J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 På CityGross i min lilla stad så säljer de Baconchips borta vid ölkorven, som de i sin tur förvarar i närheten av ölen. Finns nog ett tänk där. Det är ett tyskt märke om jag minns rätt... rökta torkade klippta baconskivor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Är det någon som provat att göra egna ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Är det någon som provat att göra egna ? Nix, men det borde väl vara så enkelt som att knapersteka bacon och bryta i bitar? Sen förpacka på lämpligt sätt. Hmm... låter gott. Ska jag pröva någon dag! Om jag bara kan låta bli att nomma i mig de direkt de är klara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Är det någon som provat att göra egna ? Om man får en hållbar säker instruktion hur man gör, kan jag testa torka bacon i min hushållstork som är till för kryddor, kött, svamp osv. *turns to google at once* Edit: Här är en annan variant med ost http://malinslchf.bloggplatsen.se/2011/02/21/4665105-baconchips/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JennieeinneJ Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Jag tänker mer på de där fluffigare varianterna som brukar finnas på marknader, bio etc. Ska kolla city gross nån gång, men det ligger en bit härifrån. Nån som vet om Lidl kan ha? Jennie J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Jag tänker mer på de där fluffigare varianterna som brukar finnas på marknader, bio etc. Ska kolla city gross nån gång, men det ligger en bit härifrån. Nån som vet om Lidl kan ha? Jennie J Är dom verkligen nyttiga då? Är inte det vanliga chips som är gjorda på mjöl/potatis eller liknande och har baconsmak? [besöker google] - Tillbaka! http://sv.wikipedia.org/wiki/Baconsnacks Läste lite och pratar vi om samma sak så är jag rädd att det är onyttiga grejer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Willys har dem, i alla i Visby. De riktiga, som alltså består av fläsksvlå eller snarare fett sidfläsk. När vi slaktar brukar vi göra dem, det är liksom de som är resterna resterna efter att man kokt ur fettet. Kallas cracklings på engelska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JennieeinneJ Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Tack rkbro och totte, när jag tänker efter finns det ju olika sorter och de jag vill ha tag i är de som är gjorda av fläsksvålar, inte vetemjöl m baconsmak. Borde kanske efterfrågat fläsksvålar redan från början... Nu vet jag både vad jag ska undvika och var jag ska leta . Tack igen, tur att forum finns... Snabbt svar på det man undrar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SparkadRunt Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Det här med fläsksvålar då, hur pass ohälsosamma är dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedster Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Det här med fläsksvålar då, hur pass ohälsosamma är dom? Dom jag brukar köpa på citygross innehåller/100gr: protein 70gr kolhydrat 0-1gr fett 30gr Brukar krossa dom oxå till panering av tex schnitzel. Hade det även på julskinkan istället för ströbröd 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Jag tänker mer på de där fluffigare varianterna som brukar finnas på marknader, bio etc. Ska kolla city gross nån gång, men det ligger en bit härifrån. Nån som vet om Lidl kan ha? Jennie J Fast det är ju inte baconchips. Eller snarare, det är vanliga chips gjorda av potatis, mjöl och med baconarom. Inte speciellt LCHF om det var det du var ute efter :-) Fast ja... även denna kolhydrakrika variant finns på CityGross, bland chipsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JennieeinneJ Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Cavegirl: Jag kom på det, se inlägget några steg bakåt Jennie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Dom jag brukar köpa på citygross innehåller/100gr:protein 70gr kolhydrat 0-1gr fett 30gr Brukar krossa dom oxå till panering av tex schnitzel. Hade det även på julskinkan istället för ströbröd Mycket intressant jag såg för ett tag sedan ett recept på chicken-nuggets med mald fläsksvål som panering men har ej hittat svålar i butik samt att jag känt en viss ångest för att fråga.men här fanns svaret Tack... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Ni som ibland åker till GEKÅs i Ullared kan passa på att lägga upp ett lager av äkta fläsksvålar. Nötter, mandlar, sardiner och makrillfilé brukar jag också passa på att lagra. Bara inköpet av sardiner betalade hela resan på 33 mil. :-D Hur många sardinburkar jag köpte? Haha! Jag kan också tipsa om deras fantastiskt goda rökta sidfläsk. Det bästa jag någonsin ätit. Använder det istället för bacon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts