Athenasmatte Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Hej! Jag hade tänkt göra egen glögg på rödvin, kryddor, starksprit och lite sötning och har två frågor; 1) Vilket rödvin är bäst till detta ändamål? 2) Vilken starksprit är godast att krydda glöggen med (vodka, gin, whiskey?) Trevlig första Advent! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Kolla i systembolagets app och leta efter en med så lite sockerhalt som möjligt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Brun rom 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Brun rom Är ju godast som den är Plantation Barbados eller kungen, Diplomatic 12 årig. Med reservation för senilitet, ni vet ju alla att man får dåligt minne utan kolhydrater. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Kanske det här kan duga? http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfield=Pris&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&varugrupp=R%C3%B6tt+vin&pris=[%3b100%3E&val=^Ekologiskt+odlat%24&groupfiltersheader=Default&artikelId=677903&varuNr=22335&filters=varugrupp%2cval%2cpris%2c Ekologiskt, billigt och med en sockerhalt under 3 gram 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Det ska ju helst vara ett spanskt skräpvin men i kontexten av detta forum får man nog leta efter ett vin med låg sockerhalt istället. Jag brukar själv använda Absolut vodka men det där med brun rom låter lite lockande och borde testas Kryddar gör jag med Apotekets Tinktura Aromatica. Frågan är bara hur man fixar sötman. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Alkoholen gör att det inte behövs nåt sött tycker jag. Ska absolut testa rom. Den måste ge en fyllig smak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 1, 2014 Author Share Posted December 1, 2014 Är ju godast som den är Plantation Barbados eller kungen, Diplomatic 12 årig. Med reservation för senilitet, ni vet ju alla att man får dåligt minne utan kolhydrater. Men den är ju full av socker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 1, 2014 Author Share Posted December 1, 2014 Kanske det här kan duga? http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfield=Pris&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&varugrupp=R%C3%B6tt+vin&pris=[%3b100%3E&val=^Ekologiskt+odlat%24&groupfiltersheader=Default&artikelId=677903&varuNr=22335&filters=varugrupp%2cval%2cpris%2c Ekologiskt, billigt och med en sockerhalt under 3 gram Perfekt! Tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Jag gjorde den här glöggen idag, den blev riktigt god 2.5 dl vin av valfri sort med låg halt socker per liter, jag tog en med 3 g. 2,5 dl vatten 3 msk stjärnklart 4-6 msk sukrin Lägg allt i en kastrull, låt sjuda (får absolut inte koka) i en timme. Sila bort kryddorna och häll upp på flaska. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Jag gjorde den här glöggen idag, den blev riktigt god 2.5 dl vin av valfri sort med låg halt socker per liter, jag tog en med 3 g. 2,5 dl vatten 3 msk stjärnklart 4-6 msk sukrin Lägg allt i en kastrull, låt sjuda (får absolut inte koka) i en timme. Sila bort kryddorna och häll upp på flaska. Även jag gjorde egen glögg idag. Vin med låg sockerhalt, en påse färdiga glöggkryddor och saft från en apelsin gav en lagom osöt glögg med touch av citrus. Perfekt för en LCHF:are, men kanske en smula osöt för någon som inte är avsötad 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Även jag gjorde egen glögg idag. Vin med låg sockerhalt, en påse färdiga glöggkryddor och saft från en apelsin gav en lagom osöt glögg med touch av citrus. Perfekt för en LCHF:are, men kanske en smula osöt för någon som inte är avsötad Nej de kan gärna dricka sliskig vinglögg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted December 18, 2014 Share Posted December 18, 2014 En okunnig fråga, spriten måste väl tillsättas efter att det fått sjuda (när det svalnat)? annars blir den väl i stort sett alkoholfri? För även om det bara sjuder så är det väl alkoholen som sjuder pga lägre kokpunkt P.S var nära att jag stavade fel till okunnig, hade i och för sig varit lite kul D.S 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 Du gör ju självklart som du vill, jag vill inte ha så mycket alkohol i min glögg ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts