Gå till innehåll

Dieterna som gav högre halter miljögifter i blodet! Har ni sett detta?

Recommended Posts

Nu påstås det att om man inte följer läkemedelsverkets kostrekommendationer så har man mer miljögifter i blodet. :o

Kanske dags att se över vilka gifter vi besprutar grönsakerna med, eftersom det förmodligen är orsaken om man nu tror på studien. Personligen äter jag mer gränsaker än någon jag känner, till och med mer än vegetarianerna i min närhet.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dieterna-gav-hogre-halter-av-miljogifter-i-blodet/

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forskarna bakom artikeln tycker inte att det finns skäl att ändra sina kostvanor utifrån studien. Alltid något. Men vad vill dom med studien? Var det konventionellt odlad mat? För mej vore det intressantare att jämföra med ekologisk. Det är väl där skillnaden ligger. Hur maten är producerad. Men det kanske blir kontroversiellt.  

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag tror man kan ifrågasätta metoden för studien. I UNT står det mer om det http://www.unt.se/uppland/uppsala/matvanor-bakom-miljogifter-i-blodet-3481494.aspx. Dessutom så om man är lite konspiratoriskt lagd så kan man ju undra över tajmningen när SLV precis gått ut med förslag till nya kostråd. Studien kommer nog få stor spridning i medierna.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Visst kan studien vara dåligt utförd ( de är ju ofta det) och visst är det konstigt att de skriver LCHP (high protein) som väldigt få äter istället för LCHF som bara blir större och större och nu börjar bli ett hot mot gängse kostråd. Trots alla missar så kan det mycket väl vara sant att vi har mycket miljögifter i oss just för att vi äter mycket grönsaker, många studier har ju tidigare visat att frukt och grönt innehåller väldigt mycket miljögifter...dags att ändra på det nu tycker jag.

Sen håller jag med Trollmormor att det skulle varit trevligt att jämföra ekologisk kontra traditionellt odlade matvaror  :)

Länk till inlägg
Forskarna fann flera samband mellan deltagarnas mat- och dryckesvanor och halterna av miljögifter i blodet. Ju mer LCHP-lik dieten var, desto högre var halterna av ett par olika PCB:er, tre långlivade bekämpningsmedel, kvicksilver och bly. Men också den Medelhavsliknande dieten var förknippad med högre halter av flera PCB:er, ett av de långlivade bekämpningsmedlen och kvicksilver.

Det är föga förvånande med högre halter av bioackumulerbara substanser som PCB och kvicksilver hos folk som äter mycket fisk (som ju rekommenderas i medelhavskosten). Dessa ämnen koncentreras upp genom olika trofiska nivåer och landar så småningom på matbordet.

Ännu en anledning att välja ekologiskt och äta så lågt i näringskedjan som möjligt (mindre bioackumulering).

Länk till inlägg

Kanske den nya strategin är att ...

Går det inte att skrämma alla "olydiga" medborgare med mättat fett och salt så testar vi med miljögifter ... :o

Allt för att nu ska de så kallade Nordiska Näringsrekommendationerna följas ...

Personligen så fattar jag inte hur en massa frukt får plats i de Nordiska, om vi nu ska tänka på miljön i vårt kostval.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Blir bara en sak kvar, slopa medelhavskosten, laxen och börja äta 68 skivor bröd om dagen.. utan något på, möjligtvis lite Becell light!

Haha, nej det får nog vara för mig, fortsätter vara olydig  :rolleyes:

• Gilla 3
Länk till inlägg

Visst kan studien vara dåligt utförd ( de är ju ofta det) och visst är det konstigt att de skriver LCHP (high protein) som väldigt få äter istället för LCHF som bara blir större och större och nu börjar bli ett hot mot gängse kostråd. Trots alla missar så kan det mycket väl vara sant att vi har mycket miljögifter i oss just för att vi äter mycket grönsaker, många studier har ju tidigare visat att frukt och grönt innehåller väldigt mycket miljögifter...dags att ändra på det nu tycker jag.

Sen håller jag med Trollmormor att det skulle varit trevligt att jämföra ekologisk kontra traditionellt odlade matvaror  :)

LCHP lät som LCHF för mig i morse innan jag vaknat till, och det var nog meningen att det skulle kunna tas för LCHF...;D

• Gilla 3
Länk till inlägg

Enligt denna förklaring av skillnaderna på de olika kostsätten så äter man med LCHP mindre fett och mer socker förutom det uppenbara mer protein än vid LCHF. Är det en diet som många äter? varför har man valt den i studien tro?

http://dukandieten.com/lchp/lchp-vs-lchf/

Länk till inlägg

Enligt denna förklaring av skillnaderna på de olika kostsätten så äter man med LCHP mindre fett och mer socker förutom det uppenbara mer protein än vid LCHF. Är det en diet som många äter? varför har man valt den i studien tro?

"– Att vi valde att studera en kosthållning med lite kolhydydrater och mycket proteiner i stället för en mer LCHF-liknande fettrik diet beror på att den proteinrika varianten av lågkolhydratkost i ett par tidigare studier kopplats till ökad risk för förtida död, säger Erika Ax."

http://www.unt.se/uppland/uppsala/matvanor-bakom-miljogifter-i-blodet-3481494.aspx

• Gilla 1
Länk till inlägg

"– Att vi valde att studera en kosthållning med lite kolhydydrater och mycket proteiner i stället för en mer LCHF-liknande fettrik diet beror på att den proteinrika varianten av lågkolhydratkost i ett par tidigare studier kopplats till ökad risk för förtida död, säger Erika Ax."

http://www.unt.se/uppland/uppsala/matvanor-bakom-miljogifter-i-blodet-3481494.aspx

Där har vi alltså förklaringen

Länk till inlägg

Om man bara går på vad media skriver om studien så verkar den högst bristfällig med enorm potential till avgörande felkällor. Såpass att jag är nära Erik 2 i åsikt. Jag hittar dock inte studien, inte ens på UUs hemsida - någon som vet var man kan läsa mer? 

Om jag fattar rätt är studien skattefinansierad, som lök på laxen... 

Länk till inlägg
Har inte lyckats komma över själva studien ännu, inte ens på universitetets egen hemsida. Jag skönjer spontant stora brister i studien, men kan inte uttala mig säkert på det knapphändiga som media hittills rapporterat. 

T ex skiljer det väldigt på vilken frukt och vilka grönsaker man väljer. Icke-ekologiska vindruvor innehåller mycket giftrester. Kiwi innehåller väldigt lite. Var studien uppstyrd/kompenserad på sådan detaljnivå? Om inte så tror jag den är rätt värdelös tyvärr. Om man lyckas pricka in "clean 15", http://www.huffingtonpost.com/2011/06/14/clean-fifteen-low-pesticide-produce_n_876580.html eller "dirty 12", http://www.organic.org/articles/showarticle/article-214 har nog stor betydelse, och det är ju i princip oberoende av diet-typ. Även köttet har väl betydelse, man kan ju äta storindustrikött, eller vilt/krav/naturbetat - det har säkert stor betydelse. Ekologiska eller icke-ekologiska mejerier, etc...

Här är några reflektioner jag skummat, inkl kommentarer: 

Istället för att lägga tid och pengar på denna studie borde de arbeta för att minska tillförseln av gifter! 

Länk till inlägg
Undrar vad mängden gift blir per energiinnehåll för olika matvaror. Fet mat äter man ju mindre volym av. Innehåller fet mat mer gift per gram? 

Fettmängden som passerar kroppen är nog större med LCHF, kan det vara en nackdel? Eller är det en fördel, gifter kanske även "absoberas" av fettet och transporteras ut ur kroppen?

1 liter fullfet mjölk (Skånemejerier Ekologisk Gammeldags Mjölk 4,1%) innehåller lite mer energi än 1,5 liter mellanmjölk. Undrar hur mycket gift/energi respektive har.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har fått för mig att gifter lagras i fettvävnaden (fettlösliga gifter) samt att man kissar ut de vattenlösliga. På så sätt skulle LCHF vara farligare än andra dieter. Sen tycker jag Dahlqvist har en lite raljerande ton - hon skriver ju något liknande som LCHF med naturbetat kött etc. Det är ju bara det att alla har inte råd med den kosten, hon kan ju ha rätt i sak, men även om studien i sin design verkar vara kass (man kommer nog inte hitta den på UUs hemsida då den säkert publiceras i någon tidskrift som har rättigheterna) så tror jag vi lurar oss om vi tror vi får i oss mindre gifter än andra...

Jag kan bli lite trött när jag inser att mänskligheten har fuckat upp all matproduktion så till den milda grad att vildfångad fisk ger giftinlagringar...

• Gilla 1
Länk till inlägg

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412014003390

En av "forskarna":

"Den som inte bara vill äta som Cederholm och hans kompisar i Livsmedelsverkets expertgrupp tror kan istället följa verklig evidensbaserad medicin. Sådan där man inte lyssnar så mycket på vad någon med fin titel tror utan istället följer den säkraste vetenskapen."

;D

http://www.kostdoktorn.se/?s=tommy+cederholm&submit.x=0&submit.y=0

Länk till inlägg

"Methods

Dietary data and serum concentrations of environmental contaminants were obtained from 844 70-year-old Swedish subjects (50% women) in the Prospective Investigation of the Vasculature in Uppsala Seniors (PIVUS) study. Dietary data from 7-day food records was used to assess adherence to a Mediterranean-like diet, a low carbohydrate–high protein diet and the WHO dietary recommendations. Circulating levels of 6 polychlorinated biphenyl markers, 3 organochlorine pesticides, 1 dioxin and 1 polybrominated diphenyl ether, the metals cadmium, lead, mercury and aluminum and serum levels of bisphenol A and 4 phthalate metabolites were investigated in relation to dietary patterns in multivariate linear regression models."

1. 70 åringar. Man får väl anta att dom har lagrat på sig en del skit genom åren...

2. 7 dagars matdagbok - kanske inte reflekterar vad dom ätit de senaste 70 åren...

Studien framstår lite som en skitstudie.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jätteskumt...vad ville man uppnå med studien...man bör väl helst ha någon teori man vill bevisa eller göra trolig?

Hade man verkligen i förhand delat in grupperna i ???:

1. SLV kost

2. Medelhavskost

3. LCHP???? (Den otroligt kända dieten  ;) *ironi*, hur många 70-åringar känner ni som äter LCHP?)

Misstanken är väl att man tänkte ta LCHF men fick då inte det utslag man ville...

Någon som läst studien, fick de några signifikanta resultat överhuvudtaget?

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jätteskumt...vad ville man uppnå med studien...man bör väl helst ha någon teori man vill bevisa eller göra trolig?

Hade man verkligen i förhand delat in grupperna i ???:

1. SLV kost

2. Medelhavskost

3. LCHP???? (Den otroligt kända dieten  ;) *ironi*, hur många 70-åringar känner ni som äter LCHP?)

Misstanken är väl att man tänkte ta LCHF men fick då inte det utslag man ville...

Någon som läst studien, fick de några signifikanta resultat överhuvudtaget?

Jag läste att de kollade vad de hade ätit och sedan sorterade de in personerna där de kunde passa in... :D

"Under en vecka registrerade deltagarna också allt vad de åt och drack. Utifrån dessa uppgifter har forskarna räknat ut vilka som åt mest respektive minst likt tre olika kostbudskap: Livsmedelsverkets rekommendationer, Medelhavskost eller en kolhydratfattig, men proteinrik så kallad LCHP-diet.

– Att vi valde att studera en kosthållning med lite kolhydydrater och mycket proteiner i stället för en mer LCHF-liknande fettrik diet beror på att den proteinrika varianten av lågkolhydratkost i ett par tidigare studier kopplats till ökad risk för förtida död, säger Erika Ax."

Beställningsjobb från Uppsala till Uppsala....;D

• Gilla 1
Länk till inlägg

Är det bara jag som undrar huruvida de har något dolt syfte eller bara vill släta ut att de inte gör sitt jobb på SLV?

Eller så ser de annorlunda på sitt uppdrag än vad jag i min enfald inbillade mig att deras uppdrag var?

Slutsatsen torde enligt mig vara att man bör göra något åt halten gift och tungmetaller i maten som säljs i vanliga affärer!

Dvs se till att den sänks.. om de vore det minsta oroliga, dvs att vi hamnar på halter som är skadliga.

Oså, vi lever i toppen av näringskedjan, akumulringen av tungmetaller torde vara rätt stor hos oss, dvs man borde inte få sälja sådanan livsmedel, om det nu vore någon fara.. samt iomed att folk äter rätt olika, det skall vara goda marginaler.

• Gilla 6
Länk till inlägg