Jump to content

För gammal för fitness?


Rickard
 Share

Recommended Posts

Man blir aldrig för gammal för träning. Jag kopierar in ett inlägg som jag skrev förut som tar upp 3 andra exempel:

 

Vilka gener man har spelar definitivt roll hur en kropp ser ut och hur den ändras. Sen tror jag livsstilen man har spelar större roll än vilka gener man har. Lever man samma livsstil som majoriteten av svenska folket så är det väldigt vanligt att gå upp i fettvikt ju äldre man blir samt gå ner i muskelmassa. Både fettvikten och muskelmassan kan man i stor grad påverka. Äter man rätt och tränar rätt så kan man definitivt hålla vikten.

 

Här är ett exempel på en svensk 76 år svensk mormor som tagit väl hand om sin kropp genom bra kost (dock inte LCHF) och styrketräning. Hon har en fysik som är imponerande, inte bara för att vara 76 utan imponerande för alla åldrar. När hon får frågan, kan man få en sån här kropp utan otillåtna medel svarar hon: "Det är klart att man kan, men det tar tid. Många tror att att man ska få en fin kropp på några månader, medans det här tar ju år. Jag har tränat i 30 år". 

 

 

Här är ett annat exempel på en 70 åring som styrketränar. Han har en väldigt bra fysik. Han säger många vettiga saker i intervjun, som: "folk har en missuppfattning om att ålder gör en gammal", "det är inaktivitet och tankeverksamheten som gör en gammal",  "ärligt, jag känner att jag inte åldrats sen jag startade med bodybuilding vid en ålder på 44", "jag har sett många unga killar som är äldre än mig, det är deras livsstil, det är vad de valt och göra. De går hem, sitter och tittar på tv och gör ingenting. Jag kan inte göra det. Då blir jag galen, jag måste vara sysselsatt".

 

 

Här är ett exempel på en 93 åring som började med styrketräning vid 87 års ålder. Han säger bland annat: "min kropp fortsätter att ändras (till det bättre)", "det (träning) ändrar ditt utseende, det ändrar din energi, en av de viktigaste sakerna vi måste komma ihåg, det ändrar din hjärna, det ändrar hur du tänker. Mitt liv har ändrats totalt. Åldrandet har för mig kommit att bli ett fullständigt nöje, glädje, njutning."

 

 

Så hur du åldras och ser ut när du åldras kan du själv påverka till stor grad. Tränar du ingen styrka kommer du troligtvis att tappa muskler, lite varje år. Ju mindre muskler du har, desto svårare kommer du att ha att klara vardagen. Så hur du åldras väljer du själv. Som du ser i exemplen ovan får kan man få förbättringar i hälsan, oavsett ålder, när man börjar träna. Tänk på att styrketräning behöver inte tar så lång tid. Kör man på rätt sätt kommer man väldigt långt på 1-2 h styrketräning i veckan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...