Jump to content

Att unna sig glögg....

Peter B

Recommended Posts

Igår var det första advent och jag tycker att man måste kunna göra avvikelser från sin LCHF-kost om man inte mår dåligt av det. (Många får ju problem om man gör det och då ska man ju avstå  :) ).

Så det blev:

3 dl vanlig vinglögg

1 rejäl näve med mandlar och russin

3 pepparkakor

1 Lussekatt

Antagligen en helt vanlig adventsfika för en blandkostare. ;)

Men även om man mår bra efteråt så kommer allt till ett pris.

Se siffrorna på bilden nedan.

Priset blir:

1. Blodsockret närmar sig en osund nivå.

2. Antagligen en rejäl injektion insulin från "kroppen", stoppar sannolikt all möjlig viktnedgång närmaste dygnet

3. Antagligen upptäcker "kroppen" att sockret ligger fortsatt högt och trycker på med ytterligare insulin, nu handlar det nog snarare att man får räkna med en viss viktökning.

Men visst tycker jag att man kan unna sig detta.  :) . Men glöm inte priset.  ;)

es26v6.jpg

• Like 6

Igår var det första advent och jag tycker att man måste kunna göra avvikelser från sin LCHF-kost om man inte mår dåligt av det. (Många får ju problem om man gör det och då ska man ju avstå  :) ).

Så det blev:

3 dl vanlig vinglögg

1 rejäl näve med mandlar och russin

3 pepparkakor

1 Lussekatt

Antagligen en helt vanlig adventsfika för en blandkostare. ;)

Men även om man mår bra efteråt så kommer allt till ett pris.

Se siffrorna på bilden nedan.

Priset blir:

1. Blodsockret närmar sig en osund nivå.

2. Antagligen en rejäl injektion insulin från "kroppen", stoppar sannolikt all möjlig viktnedgång närmaste dygnet

3. Antagligen upptäcker "kroppen" att sockret ligger fortsatt högt och trycker på med ytterligare insulin, nu handlar det nog snarare att man får räkna med en viss viktökning.

Men visst tycker jag att man kan unna sig detta.  :) . Men glöm inte priset.  ;)

Herregud vad fort det går! Peakar blodsockret efter 0,5h? Men hur lång tid tog fikan? Är tidsskalan efter att du åt sista sockret?

mvh,

• Like 1

Herregud vad fort det går! Peakar blodsockret efter 0,5h? Men hur lång tid tog fikan? Är tidsskalan efter att du åt sista sockret?

mvh,

Ja det gick ruggigt fort...tidsskalan stämmer ganska bra...adventsfikat var lite drygt en halvtimme...och mest glögg i början.

Sen så sjönk det ju ganska snabbt till en halvhög nivå och därifrån tog det ju ganska lång tid innan sockret trycktes ner rejält. (jag åt inget mer och motionerade inte...).

Ja det gick ruggigt fort...tidsskalan stämmer ganska bra...adventsfikat var lite drygt en halvtimme...och mest glögg i början.

Sen så sjönk det ju ganska snabbt till en halvhög nivå och därifrån tog det ju ganska lång tid innan sockret trycktes ner rejält. (jag åt inget mer och motionerade inte...).

Jag är förvånad över att tas upp i blodet så fort. Så när du hade fikat klart efter en halvtimme så gjorde du första mätningen? 

Jag undrar vad som hade hänt med blodsockret om man

1. Mått jätteilla och "kastat upp" adventsfikat. 

2. Eller ut och sprungit 10km direkt efteråt.

Hade man kunnat få insulinkänningar om blodsockret tryckts ner för mycket ? :)

Ja...cirkus 40 minuter var det.

Ja det beror väl på hur lång tid efteråt man "kastar" upp ;)

Ingen aning om exakt hur löpningen hade påverkat...men jag är ganska säker på att min förklaringsmodell ovan är lite förenklad (kanske t o m en aning felaktig). T ex tror jag inte att blodsockret hade gått ner till för mig extremt låga 4,1 om inte alkohol varit med i bilden. Hoppas att någon av "kemisterna" här på forumet kan ge en lite mer djupgående beskrivning. :)

• 2 weeks later...

Oj, det går snabbt. Men klart man ska unna sig ibland (om man inte har ett sockermoster dvs).

Ett alt är den glöggen utan tillsatt socker 6 kh istället för dryga 20 kh. Samt 56:s saffransmuffins http://56kilo.se/lchf-saffransmuffins/

tycker jag är ett helt okej alt. 

Välkommen hit till forumet dro!  :)  Ja, 56 har många bra alternativ! :)

Össes :blink:

Hur mådde du då?

Sockerkick, följt av koma? Eller kände du av det alls, subjektivt alltså?

Nja...det är lite svårt att säga...men jag känner inte av det speciellt mycket ...men å andra sidan så brukar jag ofta komma på mig med att nästan omedvetet gå och ta en mandarin eller annan frukt i jobbets fruktkorg dagarna efter man gjort något större avsteg.  ;)

Jag hade tänkt att skriva om 2:a advent då jag också drack glögg...men jag glömde att mäta konsekvent... då skar jag ner till hälften av 1:a advent intaget...kanske kommer ihåg att göra det 4:e advent...men jag tror att det gör mycket stor skillnad...jaja det här är ju inga övningar man ska hålla på med om man har ett stort sockertroll boende hos sig...mitt bodde väl kvar där ungefär i ett år efter det att jag började med LCHF, men nu har det blivit mycket snällare.  ;)

• Like 2

• 11 months later...

Mycket intressant och precis sådant som en ingenjör som jag gillar att läsa ;-)

Jag åkte själv jojo idag. Födelsedagsfirande på jobbet och dessutom lite julchoklad på det.

Trötthetskraschen kom dock mycket snabbt för mig, typ en timme efter sötfikat klippte jag med ögonen och gäspade för fullt.

Nej, nu blev man påmind så då är det lättare att hålla sig framöver...