Jump to content

Män över 50

Trollmormor
 Share

Recommended Posts

Att grädde kan bromsa/hindra viktnedgång för kvinnor över 50 vet jag av egen erfarenhet. Men hur är det för män över 50? Har inte koll på er här i forumet ;). Min man skulle behöva går ner i vikt. Nu äter han en fettfattig kost med för lite protein. Inte jättemycket kolhydrater, skulle tippa att det ligger mellan 100 och 200 gr. Och i Stefan Rössners värld borde han gå ner i vikt, inte upp, för kalorierna hamnar på ca 1200-1300. Själv ligger jag på runt 2000. Inte för att jag räknar dom :P

För att återgå till grädden så är det nåt som skulle funka för han gillar grädde, men inte majonnäs som är min favorit. Han har ju hört mitt tjat om LCHF i mer än 2 år och han ser ju att det funkar. Om han ska börja med LCHF så måste jag nog komma med ett färdigt förslag på vad han ska äta. Och det verkar som han börjar bli mogen för att testa. Det får nog bli omgångar. Han är inte mycket för förändringar. Men tänkte börja med frukosten för den vill ingen av oss vara utan.

Någon som har tankar eller råd?

• Like 1

Han måste verkligen vara motiverad annars blir det svårt, oavsett kön, tror jag. Tror att det var i  kostdoktorintervjun med Tengblad, där  man pratade  just om att det oftast är bättre att göra en större förändring på en gång än att göra små steg.

...och om han har kraftig övervikt så är det nog stor risk att det inte stämmer med att han äter 1200 kcal om dagen...kanske kunde vara ide att börja analysera detta så man vet vad man utgår ifrån...

Hur tänker du att han ska äta grädde? ...men om vi pratar om 1 dl om dagen borde det vara OK.

(3 dl grädde är nästan 1200 kcal  ;)  )

• Like 1

Avokado, mozzarella och hemmagjord skagenröra är väldigt gott och fettigt *mums*!

Grädd- och CFsåser är också gott. (CF = crème fraîche)

Smörstekta champinjoner ...

Om man tar bort alla kolhydrater tycker jag att man automatiskt tvingas till att ta mer fett, man är ju fortfarande hungrig.

Håller i övrigt med Peter B, att man nog måste gå all in om det ska funka.

• Like 1

Mm, smörstekta champinjoner. Blir nästan hungrig. Men med risk för att bli tjatig. Inget han tycker om :D.

Och visst håller jag helt och hållet med om att det är all in som gäller. Min tanke var mer att smyga in LCHF lite sakta ;). Ge honom lite tid att vänja sej gradvis. Och då menar jag gradvis under max 2 veckor. Helt och hållet från den ena dagen till den andra så som jag gjorde kommer inte att funka. Grejen är den att vi pratat om det ett tag och han börjar nog vänja sej vid tanken för idag när gjorde mitt mandelbröd frågade han det var till honom :P  

• Like 2

Lika delar keso och creme fraiche med ett gott örtsalt och en blandning av nötter och frön var länge min favvefrulle. Många kör bär och vaniljpulver i stället... jag har utvecklat faibless för salt istf sött numera.På sistone har jag hackad ingefära i stället. Älskar smaken av ingefära.

Makrill? (Maken hatar fisk och har absolut förbjudit mej att servera lax men makrill kan han äta. Jag tycker det luktar kattmat :-P)

PUMa... Pålägg Utan Macka.. en kraftig ostskiva med bregott och salami/skinka med tomat eller gurka...

Nåt som faller herrn i smaken?

Nix ;). Och du lyckades hitta 2 saker som jag absolut inte tycker om, makrill och ingefära :D. Nötter och frön däremot är FÖR gott. Och för mej blir det för många kolhydrater. Om jag ska hålla vikten är det max 10 gr kolhydrater som gäller. Ibland mindre. Och nån dag då och då lite mer. 

Vet inte om jag håller med om att man måste gå all-in för att uppnå viktminskning. Tror man måste vilja själv och vara mogen för förändringen.

När jag träffade min sambo för 4 år sedan hade jag ju redan ätit LCHF i 2 år så han fick det på köpet. Redan från början fick han vänja sig med mina kostvanor och hakade på det mesta i matväg (med tillägg av kolhydrater) förutom med äggen eftersom han är allergisk och många grönsaker ratar han också av både allergiskäl och vissa för att han helt enkelt inte gillar dem. Han dricker inte heller kaffe, konstig människa :wacko:

Med åren har han gradvis dragit ner på chips,snacks, läsk, vin och förra sommaren(-13) skippade han frukosten under semestern och märkte till sin förvåning att han var mindre hungrig när det var dags för lunch vilket fick honom att fortsätta på det viset. Han kan inte dricka öl längre eftersom magen då slår bakut och numera kan han inte dricka alla vinsorter eftersom de är för söta  :o och nu har han börjat med kokosfett i sitt te.

De veckor hans dotter är hos oss äter han med kolhydrater till maten och de veckor hon inte är det äter han mer likt mig.

Han äter fortfarande lunch ute eftersom han har ett sånt jobb och då blir det ofta pizza eller hamburgare så någon LCHF´are är han inte men äter betydligt mindre socker och kolhydrater samt äter mer fett än tidigare och det funkar ju för honom.

Vikten då? Jo han har gått ner 17 kilo sedan sommaren-13 utan någon ansträngning eller uppoffring  :D

• Like 7

Mm, smörstekta champinjoner. Blir nästan hungrig. Men med risk för att bli tjatig. Inget han tycker om :D.

Och visst håller jag helt och hållet med om att det är all in som gäller. Min tanke var mer att smyga in LCHF lite sakta ;). Ge honom lite tid att vänja sej gradvis. Och då menar jag gradvis under max 2 veckor. Helt och hållet från den ena dagen till den andra så som jag gjorde kommer inte att funka. Grejen är den att vi pratat om det ett tag och han börjar nog vänja sej vid tanken för idag när gjorde mitt mandelbröd frågade han det var till honom :P  

Ok Trollmormor. Vi vänder på det och så får du tala om vad han gillar istället så kan vi göra förslag utifrån det  :) Det verkar enklare. En del är kinkigare med maten än andra, däribland jag själv, så det är ingen kritik.

Innan jag "tvingade" min man att börja med LCHF var han ganska ointresserad av mat. Han åt allt men tyckte inte att något var speciellt gott. Nu älskar han mat! Tycker att allt är jättegott. Han var knappt överviktig innan (bmi 26,7) men gick ändå ner cirka 10 kilo (bmi idag 23). Han äter det som bjuds - alla typer av fett och feta såser. Kanske din mans smaklökar också kan förändras om han startar med LCHF så att ni kan äta samma sak till middag.

• Like 1

När jag tänker efter lite mer så kanske det inte är han som är kräsen. Det kanske mer handlar om att vi inte tycker om samma sorts mat!!! För när vi äter ute så tar vi nästan aldrig samma mat. Och eftersom jag lagar maten så är det jag som måste tänka i nya LCHF-banor.

Det blir nog enklast om han äter mandelbröd till frukost med lite fetare pålägg än han äter nu. Då skippar han gluten till att börja med. Den vanliga julmaten tror jag inte att han är beredd att ge upp än. Inte Aladdinasken heller. Men när han får halsbränna och ont i magen av choklad och jansson kan jag tala om hur bra jag mår utan :P . 

• Like 3