Jump to content

"LCHF:are får i sig mest miljögifter av alla."

Lakritsnoja

Recommended Posts

Idag läser jag i lokaltidningen om en studie från Uppsala Universitet gjord av Erika Ax och publicerad i facktidskriften Environmental International. Man har studerat sambandet mellan miljögifter i blodet och de tre dieterna LCHF, Medelhavskost och Livsmedelsverkets rekommendationer.

Bäst i test var Livsmedelsverkets rekommendationer medan LCHF var sämst tätt följd av Medelhavskost. En annan forskare, Mai-Lis Hellenius på Karolinska institutet kommenterar studien och passar samtidigt på att uttrycka sin oro över att folk äter allt mer bacon, smör, kokosfett, och kött. Och socker, lägger hon till på slutet.

Jag undrar verkligen hur detta kan hänga ihop. Här (kostdoktorn.se) uppmanas man att välja ekologiska alternativ så ofta man har möjlighet. 

Om nu människor är fulla med miljögifter har jag VÄLDIGT svårt att förstå att lösningen på det inte är att byta ut alla besprutade och konstgödslade produkter istället för att byta ut LCHF mot livsmedelsverkets rekommendationer??? Hade det inte varit det mest logiska att rekommendera eko-produkter? Inte med ETT ENDA ord nämns ekologiska produkter i artikeln.

Är det något jag har missuppfattat eller vad är det frågan om? (Jag blir riktigt upprörd, eko-förespråkare som jag är.)

http://unt.se/uppland/uppsala/matvanor-bakom-miljogifter-i-blodet-3481494.aspx

Under en vecka registrerade deltagarna också allt vad de åt och drack. Utifrån dessa uppgifter har forskarna räknat ut vilka som åt mest respektive minst likt tre olika kostbudskap: Livsmedelsverkets rekommendationer, Medelhavskost eller en kolhydratfattig, men proteinrik så kallad LCHP-diet.

– Att vi valde att studera en kosthållning med lite kolhydydrater och mycket proteiner i stället för en mer LCHF-liknande fettrik diet beror på att den proteinrika varianten av lågkolhydratkost i ett par tidigare studier kopplats till ökad risk för förtida död, säger Erika Ax.

Ja du har alldeles rätt, Lipofil! Jag läste fel. Det står LCHP. (Det var en diet jag inte visste att fanns.)

Men den delen som du visar Richard där det står en förklaring till varför de valde den proteinrika varianten fanns inte med i min lokaltidning. Tack.

Tack också för länken till den andra tråden om samma sak. jag har än så länge inte vågat mig utanför nybörjarforumet. :-)

Jag tycker fortfarande att det är skumt att ekologisk mat inte var ett alternativ i studien. Jag hade hellre velat veta hur mycket mer gifter man har i kroppen om man äter konventionellt odlat mat jämfört med ekomat.

• Like 1

Två forskare från SLU gjorde nyligen en publikation där man framför åsikten att ekologisk odling, skulle den ersätta konventionell, leder till svält... Med tanke på att universiteten följer industrins och politikens intressen så lär vi aldrig se en studie där man kollar effekterna av mat från konventionell produktion jämfört med ekologisk. Det skulle troligen bli en alltför het potatis  :lol: att hantera. 

Och som tidigare kommenterats i andra tråden gjordes studien på 70-åringar som fick matrapportera i en vecka. Suck!

• Like 3