Jump to content

LCHF och träning

Blixtern

Recommended Posts

Hej alla!

Tänkte fråga några sakar.  Äter LCHF sedan 1 vecka tillbaka.  Har ätit LCHF tidigare med bra resultat, är lätt överviktig och gick ner 6kg på 8 veckor. Och nu har jag börjat igen efter några månaders uppehåll:)  Samtidigt har jag börjat träna vilket jag aldrig gjort.  Skall springa 1 mil i slutet av mars!  Jag går en del på jobbet men annars rör jag väldigt lite på mig i vanliga fall.  Förra veckan joggade jag och prominerade raskt (intervaller) 4 dagar av 7, varje gång 30-60min. Styrketränade i går bara 20 min.  3je gången jag tränade såg jag stjärnor efter 50m jogg men tvingade mig 2km. Var yr innan jag startade men drack resorb och åt bra LCHF lunch innan träningspasset. Har sedan dess (lördag) mått fruktansvärt dåligt.  Har konstigt ont i hela kroppen, speciellt på nätterna.  Inte vanlig träningsvärk.  Såååå ont i huvudet och sedan i går konstant illamående.  Yr og kan inte tänka klart.  Tvingade mig till jobbet i morse (åt lite flingor frukost för jag trodde jag skulle dö) men väl framme hade jag jättesvårt att fokusera mig.  Känner mig sjuk!  Fast jag är inte sjuk:)

Tog blodprover i morse (hade tid f detta pga annat) och dom var jättefina.  Förutom lätt sänkt standardbikarbonat, vilket innebär att blodet är lätt surt. 

MIna frågor är....

Går det att starta LCHF och träning samtidigt?  Kan mina symtom vara pga att kroppen håller på att ställa om sig till ketos?  Kände inte av dessa symtom när jag provade LCHF tidigare.  Går dess symtom över och på hur lång tid?  Skall jag ta det lungare med träningen eller äta lite kolhydrater i samband med träning?  Och kan surheten i blodet vara pga ketosen?

Mvh

Blixtern:)

Prämiärmilen månne? :-) Ja, du kan träna och äta Lchf. Du kan känna dig extra trött precis i början som vanligt med omställningsbesvbären. Nu tränar jag inte inför ett lopp, men tränar kondition och styrka på gymmet och har inga konstiga begär eller mår annorlunda/konstigt.

Guest Katarina101

Varför dricker du Resorb, vars huvudingrediens är glukos, bara för att du ska springa 2 km? Och varför tvingar du dig att springa 2 km när du ser stjärnor efter 50 meter? Du kan ju må dåligt av en mängd olika orsaker, men vad äter du? Du kan ju ha omställningsbesvär och då är det förstås ingen bra kombo att också börja träna samtidigt.

Hej!

Ja premiärmilen är det, vi får se om jag kommer i mål!  Jag drack resorb innan springrundan för jag kände mig trött och yr och trodde att det kanske skulle hjälpa, har jo kissat massor och trodde jag var intorkad med ev saltrubbningar och då rekommenderar man resorb (kanse inte till LCHF:are men till andra i alla fall:)  Jag ville bara så gärna gå ut och träna och hålla mina mål så därför tvingade jag mig att springa 2km.  Jag äter ägg och bacon och fisk och kött och såser och majo och LCHF bröd och Turkisk yogurt, tror jag äter ganska "rätt" och ganska strikt LCHF, hade jo bra inskolning i våras:)

Hej alla!

Tänkte fråga några sakar.  Äter LCHF sedan 1 vecka tillbaka.  Har ätit LCHF tidigare med bra resultat, är lätt överviktig och gick ner 6kg på 8 veckor. Och nu har jag börjat igen efter några månaders uppehåll:)  Samtidigt har jag börjat träna vilket jag aldrig gjort.  Skall springa 1 mil i slutet av mars!  Jag går en del på jobbet men annars rör jag väldigt lite på mig i vanliga fall.  Förra veckan joggade jag och prominerade raskt (intervaller) 4 dagar av 7, varje gång 30-60min. Styrketränade i går bara 20 min.  3je gången jag tränade såg jag stjärnor efter 50m jogg men tvingade mig 2km. Var yr innan jag startade men drack resorb och åt bra LCHF lunch innan träningspasset. Har sedan dess (lördag) mått fruktansvärt dåligt.  Har konstigt ont i hela kroppen, speciellt på nätterna.  Inte vanlig träningsvärk.  Såååå ont i huvudet och sedan i går konstant illamående.  Yr og kan inte tänka klart.  Tvingade mig till jobbet i morse (åt lite flingor frukost för jag trodde jag skulle dö) men väl framme hade jag jättesvårt att fokusera mig.  Känner mig sjuk!  Fast jag är inte sjuk:)

Tog blodprover i morse (hade tid f detta pga annat) och dom var jättefina.  Förutom lätt sänkt standardbikarbonat, vilket innebär att blodet är lätt surt. 

MIna frågor är....

Går det att starta LCHF och träning samtidigt?  Kan mina symtom vara pga att kroppen håller på att ställa om sig till ketos?  Kände inte av dessa symtom när jag provade LCHF tidigare.  Går dess symtom över och på hur lång tid?  Skall jag ta det lungare med träningen eller äta lite kolhydrater i samband med träning?  Och kan surheten i blodet vara pga ketosen?

Mvh

Jag började träna ganska omgående efter att jag började med LCHF (typ första dagen) men dels så gick jag över till LCHF sakta och jag började med lågintensiv träning den första tiden. Det som framförallt hade varit intressant att veta i ditt fall tycker jag är hur hårt gick du ut? Har du koll på snittpuls och liknande? 

Och som redan sas här ovan. Låt bli resorb. Ät en måltid (möjligen med lite extra salt) och drick vatten. 

Hej alla!

MIna frågor är....

Mvh

Som sagt handlar det säkerligen om omställningsbesvär som förvärras av för hård träning. Ta det lite lugnare i början tills du börjar känna att det går bra, vilket i och för sig skriver att det börjar göra nu :)

Ett återkommande tips från Jonas Bergqvist var ju ett stort glas vatten med en nypa havssalt och lite koncentrerad citron dryga halvtimmen innan träning - testa det!