Lars Sundström Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 Det finns en sak med LCHF som är något oroande och borde vara mer i fokus än vad det nu är. LCHF revolutioner hela vårt produktionsmönster inom en mängd områden. Medicin är bara en liten bit i detta och då talar vi många miljarder och åter miljarder euro som kommer att försvinna eller måste få kanaliseras om. Matindustrin och klädesbranchen är två områden som kommer att förändras stort. Psykiatri, terapi, näringslära, tandvård, konditorier måste också byta fokus och antagligen minska antalet sysselsatta. För om vi antar att LCHF 'is da shit' så betyder det enligt våra noteringar att övervikt, IBS, diabetes, mental ohälsa (i visst mått), karies, ledvärk, hjärt- och kärlsjukdomar, etc etc är ett minne blott. Det betyder ju att vi kommer att vara grymt friska och behålla samma klädesstorlek från 18 års ålder till 105. Men det går ju så långsamt så i denna takten hinner ju alla produktionsmedel med att lägga om, tex från veteodling till äggproduktion. Just nu går det långsamt kanske men en vacker dag så får LCHF en stort momentum och då slås gamla mönster sönder väldigt fort. Här måste man betänka alla de som idag tjänar pengar förlorar sina inkomster och de kommer inte vara nöjda. Vissa kommer att bli väldigt irriterade. I värsta fall kan man tänka sig att områden eller länder som kommer att slåss, möjligen kriga, för status quo. Så vad vill jag ha sagt. Jo, att vi måste vara medvetna om detta. Kanske tala med myndigheter och framföra denna farhåga. Ty på många marknader så är detta en revolution inte en evolution. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Välkommen till forumet, Lars! Jag brukar också tänka så ibland att det skulle bli problem, men det troligaste är nog att en stor majoritet av befolkningen väljer att hålla fast vid sin kolhydratstinna kost, vanans makt är stark ;-) Men om SLV gör en kovändning och rekommenderar LCHF till alla...då jävlar..... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Jag tror bättre hälsa leder till att folk känner sig tryggare, beter sig lugnare och mer respektfullt mot varandra. Utifrån det kan man spinna vidare mot klokare samlevnad och diskussioner, mindre konflikter och aggressivitet, mindre överbefolkning (känner man sig trygg i att alla ens barn kommer att överleva känner man sig inte tvingad att skaffa jättemånga). De som prioriterar kortsiktig vinst och prestige på bekostnad av hälsa och miljö kommer att anpassa sin business och verksamhet till mer hållbara perspektiv efterhand som efterfrågan på bättre varor och tjänster ökar. Det största hindret är myndigheters och övriga auktoriteters ovillighet att anamma bättre tänk, bättre riktlinjer och bättre lagar. Jag tror bra kost, som inkluderar ett LCHF-perspektiv (och säkert även något annat makroperspektiv som också fungerar bra), kommer att ge många människor bättre hälsa och bättre liv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Så sa man om IT-revolutionen också; att det skulle bli mass-arbetslöshet när datorerna tar över folks arbetsuppgifter, men så blev det inte, IT-sektorn skapar nya jobb och folk har anpassat sig. Tror inte LCHF-revolutionen kommer gå fortare än IT-revolutionen, även om SLV gör ko-vändning. Det tar lång tid att ändra globala matvanor. Folk och företag har tid att anpassa sig, och dem som vägrar anpassa sig får skylla sig själva.Behovet av kläder kommer nog inte att minska så länge världsbefolkningen ökar. Det är bara bra att varje enskild individ kan minska sin konsumtion så att resurserna räcker till fler. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Y62 Posted December 2, 2014 Popular Post Share Posted December 2, 2014 Jag jobbar i en internationell miljö och jag kan säga att LCHF och våra lärdomar är något mycket lokalt och minimalt. Tyskar lever på vitt bröd, nutella och läsk/energidryck mellan måltiderna bestående av pasta, kött och potatis. Mongolerna lägger fokus på pasta, potatis och ris. Jänkarna allt fettfritt plus efterrätt, glass och kakor. På allt hos jänkarna står hur många kalorier det är och om det är low eller highperformance-mat. Naturligtvis är det feta lowperformance. Holländare, ungrare och alla möjliga äter gärna efterrätt både till lunch och middag. Det är skrämmande syner. Svenskar är inte bättre... Världen har en lång väg att vandra. Jag tror inte vi förlorar arbetstillfällen vid en global LCHF-revolution. Vi människor hittar bara på något annat att tillverka och sälja. Allt att vinna men inget att förlora! Snart ska jag ut och springa i barfotaskor med lowperformance-mat i magen. Kommer antagligen att springa vilse av kolhydratbrist i hjärnan, inte orka varvet runt och springa sönder fötterna för jag har ingen dämpning! Stay safe 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Man får verkligen hoppas på en rejäl strukturomvandling så småningom även i de branscher som "drabbas" av LCHF. Alla branscher får någon gång i livet ställa om. Mediaindustrin är där nu. Det går bra - människor lägger lika mycket pengar på kultur (om inte mer) idag som de alltid gjort. De företag som lyckats med omvandlingen blomstrar. Facit som tillverkade skrivmaskiner gick i konkurs för de kunde inte tro på att dator i hemmet eller på arbetet skulle bli något. Vi har heller inga is-utkörare idag sedan alla har egen frys hemma. Trots det fortsätter marknadsekonomin att frodas. Vi lever i en föränderlig värld och anpassning (som alltid varit människans måtto) är en förutsättning för att klara sig. Vår syn på arbete och att alla "måste" arbeta kanske också står inför en strukturomvandling - snart kanske det är dags för garanterad basinkomst . 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Så sa man om IT-revolutionen också; att det skulle bli mass-arbetslöshet när datorerna tar över folks arbetsuppgifter, men så blev det inte, IT-sektorn skapar nya jobb och folk har anpassat sig. Tror inte LCHF-revolutionen kommer gå fortare än IT-revolutionen, även om SLV gör ko-vändning. Det tar lång tid att ändra globala matvanor. Folk och företag har tid att anpassa sig, och dem som vägrar anpassa sig får skylla sig själva. Behovet av kläder kommer nog inte att minska så länge världsbefolkningen ökar. Det är bara bra att varje enskild individ kan minska sin konsumtion så att resurserna räcker till fler. Så länge vi skickar våra obetydligt begagnade kläder till Afrika som bistånd kommer ingen jobbskapande klädindustri att startas där. Jag jobbade i Liberia strax efter inbördeskrigets slut för tio år sedan. Trots arbetslöshet på ca 80% och att det var ett krigshärjat fattigt land var innevånarna otroligt välklädda. Vi köpte så gott som nya jeans i Monrovia för 1 (!) dollar paret, jeans som kanske kom från Sverige. Kläder fanns i ett sånt överflöd att dom inte var värda något och då går det inte starta tillverkning. Däremot kunde inte alla barn gå i skola för alla skolor kostade pengar, dessutom krävdes en skoluniform. Ofta hade föräldrar inte råd med båda delarna. Ja, ni fattar... Vår välvilja är stor men det blir inte alltid rätt. Förlåt trådkidnappningen, ibland bär känslorna iväg med mig fast jag är en hård och kall människa. Eller hur det nu var 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted December 2, 2014 Author Share Posted December 2, 2014 Internet är en fluga och den totala mängden av data i världen som måste sparas går in på de tre hårddiskar som då fanns på IBM. De hade fel. Möjligen har jag också fel när jag säger att detta kommer att ändra världen, väldigt långsamt i början men sen som ett jordskred. Alldeles säkert är det någon eller några av oss som kommer att se affärsmöjligheterna med tex butiker och caféer som bara kör LCHF. Lantbrukare som går helt över till betande djur. Ungdomar som kanske tyckte att dietist var en god idé, men nu ser det som jag gör dvs ett yrke i nedan. För varje person som går över ökar kravet på den mat vi förespråkar och med varje sån person kommer trycket minska på vården, efterfrågan av mediciner sjunker. Ja, sen alla de andra sakerna som nämnts. Att vi når målet vilket är att bli otroligt mycket friskare. De fanns de som startade med dieten som Skaldeman. De som rent logiskt, empiriskt, såg fördelarna och bröt med traditionella tankar inom vården som Dahlqvist. Fernholm som samlade bra forskning och kastade ut dålig. De finns forskare idag som kan visa rent kemiskt, på mikronivå, vad som sker i vår metabolism. Inte att förglömma duktiga talesmän som Eenfeldt. Men vi som lite saknar en bit eller hur? Det kommer väl inte hända så mycket förrän pengar kommer in i bilden, inte så fort i alla fall. Egentligen kan jag ignorera andra ty jag är redan på båten och studerar vattnet som stiger, som det elaka monster jag är och Noah var. Men den stora tanken är väl att få på alla på båten? Så eftersom några är skeptiska över mina visioner så får jag väl göra det till ett mål och jobba åt det hållet. Sen att bara så där bräka ur sig barfotalöpning på lowperformance diet gränsar till elakhet då jag tänker mig USAs västkust med milslånga sandstränder. Sådana där halvhård sandstränder, nästan folktomma, i soluppgången.... nu tappade jag ämnet. Fast vad annat att vänta då man blir dum i huvudet av Low carb som barnläkare/Professor/Fetmaforskare Claude Marcus sade. //Lars Sundström 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted March 31, 2015 Author Share Posted March 31, 2015 Lite av sorten "vad var det jag sa": http://www.va.se/nyheter/2015/03/30/skippa-sockret---och-fa-igang-varldsekonomin/ Sockret och dess effekter väcker allt mer uppmärksamhet. VA har tidigareintervjuat forskaren och författaren Ann Fernholm som menar att flera folksjukdomar är kopplade till sockret. Nyligen uppmärksammades sockrets skadliga effekter på världsekonomin i en ambitiös rapport av storbanken Morgan Stanley (The Bitter Aftertaste of Sugar). Och det är ingen ljus bild som målas upp. Sockerkonsumtionen per capita har femdubblats de senaste hundra åren och enligt Världshälsoorganisationens riktlinjer är det globala intaget alldeles för högt. Välgörenhetsorganisationen British Nutrition Foundation går så långt som att kalla sockret för den nya tobaken. Hälsosamma dieter är en av nycklarna till långsiktig ekonomisk tillväxt. Det är huvudbudskapet i rapporten som grundligt går igenom sockrets effekter på världsekonomin. Övervikt och diabetes, orsakat bland annat av socker, påverkar arbetskraften och produktiviteten, liksom sjukvårdsbudgetar. Morgan Stanley har simulerat hur den ekonomiska utvecklingen påverkas om inte sockerintaget minskar. I OECD-länderna, där bland annat Sverige ingår, förväntas BNP-tillväxten per år landa på 2,3 procent under åren 2015-2035. Men när Morgan Stanley gör simuleringar som tar hänsyn till sockrets inverkan på ekonomin, bland annat i form av fler sjukdagar, fler sjuka och fler dödsfall, blir bilden en annan. BNP-tillväxten landar då på 1,8 procent. För Brasilien är motsvarande siffror 2,6 respektive 2 procent, för Kina 4,5 procent respektive 4 procent och för Ryssland 2,8 procent respektive 2 procent. Ett av de största tappen står Mexiko för, där diabetes och övervikt redan idag är vanligt. Mexiko sänker sin tillväxt från 3,1 procent till 2,4 procent om man tar sockerintaget i beaktande.Banken noterar att sockerkonsumtionen har börjat minska i vissa utvecklade länder, antagligen på grund av en ökad hälsomedvetenhet. Men i utvecklingsländerna däremot bidrar ett ökat sug till att efterfrågan på socker ökar. I norra Europa och Nordamerika minskar sockerintaget alltså något, men i bland annat Afrika och Östeuropa ökar konsumtionen snabbt.De stora förlorarna på sockerskräcken bland företagen är läskjättarna. Läskförsäljningen har minskat i USA sedan 2005 och sedan 2009 i Västeuropa. Amerikanerna dricker nu 450 läskburkar per år. Det är samma mängd som de drack 1986. Enligt Morgan Stanley syns en tydligt trend i att kunderna väljer drycker som de upplever som hälsosammare.Nya sötningsmedel och drycker med måttliga mängder kalorier har inte kunna stävja försäljningstappet för läskjättarna. Den genomsnittliga årliga tillväxttakten för läsk globalt är 1,1 procent. Det kan jämföras med 5,4 procent för andra drycker. De hårdast drabbade företagen är Coca-Cola, PepsiCo och Dr Pepper Snapple Group som tillsammans står för 75 procent av läskmarknaden. Men medan läskförsäljningen faller på stora marknader finns det andra som växer snabbt, bland annat den i Latinamerika.I tre länder, Australien, Brasilien och Tyskland genomförde Morgan Stanley en undersökning med en representativt urval av befolkningen kring attityderna och kunskapen om socker.Resultatet blev följande:1. Konsumenterna förstår att mindre socker kan hjälpa vid viktminskning.2. De vet dock inte hur mycket socker deras mat faktiskt innehåller. Bara 6-8 procent i undersökningen visste vilka produkter som innehåller mest socker.3. Konsumenterna tycker att befolkningens hälsa behöver förbättras.4. Men de flesta vill förbättra befolkningens hälsa genom kunskap snarare än skatter. Bara 6-12 procent av de svarande ser skatter som det bästa alternativet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted April 10, 2015 Author Share Posted April 10, 2015 Om man vill typ skratta åt eländet ett tag så gå in på SLVs Facebook. Varje tråd som pratar om kostråd så är det någon med bättre kunnande som piskar skiten ur dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted June 6, 2015 Author Share Posted June 6, 2015 Obese klass III = Morbidly class .... Fy för den lede. http://www.gallup.com/poll/181271/obesity-rate-inches-2014.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts