Jump to content

Måttligt med protein

camillasvanberg77

Recommended Posts

Hej

Jag använder Lifesum som är inställd på strikt LCHF och dagligen så är proteinstaplarna för höga. Jag gick upp ett par kg för några veckor sen och de sitter envist kvar. Har läst/hört i olika intervjuer här på Kostdoktorn att boven i dramat kan vara just för stort intag av protein. Den här veckan tänkte jag prova att dricka fettkaffe till frukost istället för ägg och bacon. Men hur begränsar ni annars ert proteinintag - är ni restriktiva med kyckling tex?

Tacksam för svar

:-)

Nu vet jag inte vilka mängder protein det handlar om, men en människa behöver minst 0,8-2gram protein per kg kroppsvikt. Den övre gränsen om du tränar hårt och den undre gränsen om du är stillasittande.

Överskottet blir glukos och triggar insulin. Insulin är ett fettlagrade hormon.

Alltså, om du äter mycket protein i kombination med att du äter mycket fett så lagras fettet i kroppen till bättre tider...

Själv äter jag sällan mager kött, fisk och kyckling.

Tycker fetare varianter är godare plus att de har inbyggd fettkälla.

Kör man magrare varianter så kan/bör man ju lägga till någon god sås.

Om du exempelvis väger 60kg så bör du äta minst 20gram protein per måltid om du äter tre mål per dag. Det är minst 100gram kött, fisk eller fågel per mål.

Äter man mer än 20gram så bör du vara medveten om insulinutsöndringen

Alla måltider måste inte innehålla kött, brukar jag tänka. Ibland räcker det fint att snaxa på grönsaker med nån fet dipp/röra/olivolja, Känn efter inför måltiden om du verkligen känner för att äta något köttigt och känn efter vilken mängd du isf behöver för att bli nöjd. Ät medvetet och känn inget måste att äta upp på tallriken. När jag känner mig nöjd fast det återstår 1/3 av vad jag lagt upp så åker den tredjedelen in i kylen och blir kanske frukost nästa dag. Beräkna inte ditt proteinbehov och håll på att mäta maten utan ge kroppen vad den frågar efter, varken mer eller mindre. Jag har ganska drastiskt minskat mitt proteinintag efter att jag släppte min rigida uppfattning att protein alltid per automatik är nyttigt och nödvändigt. Ingenting är bra när det överkonsumeras.

Om du exempelvis väger 60kg så bör du äta minst 20gram protein per måltid om du äter tre mål per dag. Det är minst 100gram kött, fisk eller fågel per mål.

Äter man mer än 20gram så bör du vara medveten om insulinutsöndringen

Det går väl lika bra att byta ut en köttportion mot ost/halloumi/mozzarella?

Eller är det skillnad på protein och protein här?

Det går väl lika bra att byta ut en köttportion mot ost/halloumi/mozzarella?

Eller är det skillnad på protein och protein här?

såvitt vad jag vet så innehåller ost också fullvärdigt protein, precis som kött (innehåller alla essentiella aminosyror). Så det borde också gå bra :) Sen finns det fler proteinkällor också ju

Hej

Jag använder Lifesum som är inställd på strikt LCHF och dagligen så är proteinstaplarna för höga. Jag gick upp ett par kg för några veckor sen och de sitter envist kvar. Har läst/hört i olika intervjuer här på Kostdoktorn att boven i dramat kan vara just för stort intag av protein. Den här veckan tänkte jag prova att dricka fettkaffe till frukost istället för ägg och bacon. Men hur begränsar ni annars ert proteinintag - är ni restriktiva med kyckling tex?

Tacksam för svar

:-)

Hur många gram protein får du i dig per dag? 80-100 gram är fullt normalt.

Till frukost kan jag rekommendera bärsmoothie. Köp frysta osockrade bär och mixa med vanlig fil eller yoghurt, samt gärna linfrön. Man kan ha lite nötter eller pumpafrön i också, efter att man mixat klart.

Vid enstaka tillfällen (läs hotellfrukostar) äter jag ägg och bacon till frukost, men jag tycker att det lätt blir för mycket mat totalt under dagen om jag äter sådant till frukost, även om det är LCHF-vänlig mat.

• Like 1

Tack för alla svar :-)

På 3 mål om dagen har jag ätit ca 25-30g protein per mål - jag äter enl. en matplan eftersom jag är sockerberoende och därför måste jag räkna och hålla koll.

Enl. min plan ska jag ligga på 20g per mål..

Antar att det gamla viktväktartänket ligger kvar  - att tex kyckling är bra, vilket jag ätit ofta. Men jag ser nu när jag börjar kolla lite mer att det är mkt protein och lite fett. Så mer fett kött och lax och mindre kyckling.