Bengt Nilsson Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Jag berättade för en bekant att människan är designad för att gå och springa. Han sade då att det var länge sedan han kunde springa då han har artros i benen.... Det värsta var dock problemen i ländryggen som klämmer på nerverna och det gör ont i benen/ljumskarna (värktabletter ger minimal lindring). Han har blivit rekommenderad steloperation och läkaren berättade också att han är överrörlig (vilket var något negativt). När för en tid sedan skaffade nytt pass blev det uppenbart att längden hade minskat 5 cm på 5 år! Finns det någon kost eller kosttillskott att rekommendera denna normalviktiga man som skulle kunna minska/lindra hans problem eller är steloperation av några ryggkotor det bästa? Jag vet sedan tidigare att han undviker godis/kakor/läsk och äter husmanskost (jag har aldrig sett hans mat). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Min artros är nästan helt borta med strikt LCHF och kokosfett. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Artros är jag övertygad om att det går att förbättra med kosten Men ryggen är en annan fråga, varför har han blivit rekommenderad steloperation, oftast brukar det vara en sista åtgärd vid stora kotförskjutningar = spondylolistes eller diskbråck, med en nervpåverkan. Vid de åkommorna har jag väldigt svårt att tro att en kostförändring eller kosttillskott kan ge någon större förbättring 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 D-vit K2 Cocosfett Magnesium Dolomitkalk+vinäger....och förstås Lchf-kost :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 D-vit K2 Cocosfett Magnesium Dolomitkalk+vinäger....och förstås Lchf-kost :-) Bra förslag på kosttillskott Men tror du att dessa kan ha någon effekt på destruerade diskar i ryggen, vilket det många gånger är, vid beslut om en steloperation. Många gånger ligger kotorna direkt mot varandra utan "stötdämpning" och kroppen försöker att lösa det själv med en "naturlig" steloperation och bildar "förbening" runt de involverade kotorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivi Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 kanske han skulle prova att lägga till gelatin till kosten, i stället för fetkaffe drikker jag gelatinboullion med smör och kokosolia, det har lindrat mina smärter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Bra förslag på kosttillskott Men tror du att dessa kan ha någon effekt på destruerade diskar i ryggen, vilket det många gånger är, vid beslut om en steloperation. Många gånger ligger kotorna direkt mot varandra utan "stötdämpning" och kroppen försöker att lösa det själv med en "naturlig" steloperation och bildar "förbening" runt de involverade kotorna. Det verkar som K2 gör kroppen "mycket duktigare" på att bygga in kalcium på rätt ställen som i skelett och tänder och förhindrar felaktig kalkinlagring i senor och diskar K2 agerar som en mycket skicklig postmästare eller dirigent En kompis till mig bröt benet i somras Jag tipsade om högdos D-vit och K2 Det var komplicerat och krävde operation gips och orthos i 12 veckor När orthosen togs nyligen brukar ju senorna ha stelnat och mycket sjukgymnastik behövas för att få fart på dessa ..Eller tom en andra operation för att få tillbaka rörligheten Min kompis skottade snö tre dar efter att orthosen var borta och senorna behövde bara lite stretching för att vara lika rörliga som innan olyckan Läkarna vet inte vad dom ska tro 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 I tillägg til ala goda råd i tråden läs WIlliam Davis, Brödberoende, kapitlen om benhälsa och åldrande, där finns mycket tänkvärt att läsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts