Jump to content

70-åring med artros kan inte springa

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Jag berättade för en bekant att människan är designad för att gå och springa.

Han sade då att det var länge sedan han kunde springa då han har artros i benen....

Det värsta var dock problemen i ländryggen som klämmer på nerverna och det gör ont i benen/ljumskarna (värktabletter ger minimal lindring).

Han har blivit rekommenderad steloperation och läkaren berättade också att han är överrörlig (vilket var något negativt).

När för en tid sedan skaffade nytt pass blev det uppenbart att längden hade minskat 5 cm på 5 år!

Finns det någon kost eller kosttillskott att rekommendera denna normalviktiga man som skulle kunna minska/lindra hans problem eller är steloperation av några ryggkotor det bästa?

Jag vet sedan tidigare att han undviker godis/kakor/läsk och äter husmanskost (jag har aldrig sett hans mat).

Artros är jag övertygad om att det går att förbättra med kosten :)

Men ryggen är en annan fråga, varför har han blivit rekommenderad steloperation, oftast brukar det vara en sista åtgärd vid stora kotförskjutningar = spondylolistes eller diskbråck, med en nervpåverkan. Vid de åkommorna har jag väldigt svårt att tro att en kostförändring eller kosttillskott kan ge någon större förbättring :(

• Like 3

D-vit K2 Cocosfett Magnesium Dolomitkalk+vinäger....och förstås Lchf-kost :-)

Bra förslag på kosttillskott :)

Men tror du att dessa kan ha någon effekt på destruerade diskar i ryggen, vilket det många gånger är, vid beslut om en steloperation.

Många gånger ligger kotorna direkt mot varandra utan "stötdämpning" och kroppen försöker att lösa det själv med en "naturlig" steloperation och bildar "förbening" runt de involverade kotorna.

Bra förslag på kosttillskott :)

Men tror du att dessa kan ha någon effekt på destruerade diskar i ryggen, vilket det många gånger är, vid beslut om en steloperation.

Många gånger ligger kotorna direkt mot varandra utan "stötdämpning" och kroppen försöker att lösa det själv med en "naturlig" steloperation och bildar "förbening" runt de involverade kotorna.

Det verkar som K2 gör kroppen "mycket duktigare" på att bygga in kalcium på rätt ställen som i skelett och tänder och förhindrar felaktig kalkinlagring i senor och diskar

K2 agerar som en mycket skicklig postmästare eller dirigent :)

En kompis till mig bröt benet i somras

Jag tipsade om högdos D-vit och K2

Det var komplicerat och krävde operation gips och orthos i 12 veckor

När orthosen togs nyligen brukar ju senorna ha stelnat och mycket sjukgymnastik behövas för att få fart på dessa

..Eller tom en andra operation för att få tillbaka rörligheten

Min kompis skottade snö tre dar efter att orthosen var borta och senorna behövde bara lite stretching för att vara lika

rörliga som innan olyckan

Läkarna vet inte vad dom ska tro :lol:

• Like 1