Jump to content

Pre pre diabetes

Cleppa
 Share

Recommended Posts

Risken för diabetes börjar i fosterstadiet

print.gif
Av TT 2 DECEMBER 13.27 (UPPDATERAD 14.13)

LUND. Redan som foster utsätts vi för faktorer som påverkar risken för att drabbas av diabetes typ 2 senare i livet.

Därför bör graviditetstiden inkluderas i riktlinjerna för hur sjukdomen kan förebyggas, enligt forskare från Lunds universitet.

Nu presenterar de en översikt av nya rön inom fosterprogrammering i den medicinska tidskriften Diabetes, Metabolic Syndrome & Obesity.

"Även om en mamma inte har graviditetsdiabetes verkar förhöjda blodsockervärden inverka skadligt på fostret. Däremot, begränsad viktökning och bibehållande av låga blodsockernivåer, också små sänkningar, har visat sig ha goda effekter", säger Angela Estampador, en av forskarna, i ett pressmeddelande från universitetet.

Intressant... undrar varför det bara gäller i "magen"?

• Like 3

Risken för diabetes börjar i fosterstadiet

print.gif
Av TT 2 DECEMBER 13.27 (UPPDATERAD 14.13)

LUND. Redan som foster utsätts vi för faktorer som påverkar risken för att drabbas av diabetes typ 2 senare i livet.

Därför bör graviditetstiden inkluderas i riktlinjerna för hur sjukdomen kan förebyggas, enligt forskare från Lunds universitet.

Nu presenterar de en översikt av nya rön inom fosterprogrammering i den medicinska tidskriften Diabetes, Metabolic Syndrome & Obesity.

"Även om en mamma inte har graviditetsdiabetes verkar förhöjda blodsockervärden inverka skadligt på fostret. Däremot, begränsad viktökning och bibehållande av låga blodsockernivåer, också små sänkningar, har visat sig ha goda effekter", säger Angela Estampador, en av forskarna, i ett pressmeddelande från universitetet.

Intressant... undrar varför det bara gäller i "magen"?

Dies ist nur scheisse

Jag förstod men varför är det bara skit? tyckte det var intressant att forskarna rekommenderar lågt blodsocker och att de hävdar att utsätta foster för högt blodsocker orsakar diabetes typ 2 senare i livet... och varför gäller det bara foster?

• Like 1

Varför försöker man hitta andra, krystade förklaringar än kosten? Med riktig kost får förmodligen ingen diabetes 2.

Nu handlar väl det här om att man blir extra sårbar om man utsätts för höga blodsockervärden redan som foster... Ungefär som att man kan ha anlag för alkoholism – det innebär inte att man automatiskt blir alkoholist, men man löper större risk att drabbas.

Nu handlar väl det här om att man blir extra sårbar om man utsätts för höga blodsockervärden redan som foster... Ungefär som att man kan ha anlag för alkoholism – det innebär inte att man automatiskt blir alkoholist, men man löper större risk att drabbas.

Men diabetes 2 är en ärftlig sjukdom. Ärftligheten är nog viktigare än vad som händer en som foster. Men den bryter i regel inte ut om man har en bra kost. Kostdiskussionen är viktig att föra särskilt som det finns olika uppfattningar i denna fråga. Jag får intrycket att man försöker lägga locket på i kostfrågan och försöker hitta andra förklaringar. 

Jag såg ett tv-program för några år sen (tror jag att det var) där en läkare i England hävdade att han kunde med stor säkerhet förutsäga vilka skulle få diabetes senare i livet.

Han utgick från vikten på de nyfödda barnen, låg vikt, större risk. (Är det sant, så ligger jag illa till.)

Vi har ju också de nederländska barnen som föddes strax efter svälten under andra världskriget, och som senare i livet har högre sjuklighet.

Helt klart har fostertiden stor betydelse för framtida hälsa. Epigenetik.

• Like 1

Men diabetes 2 är en ärftlig sjukdom. Ärftligheten är nog viktigare än vad som händer en som foster. Men den bryter i regel inte ut om man har en bra kost. Kostdiskussionen är viktig att föra särskilt som det finns olika uppfattningar i denna fråga. Jag får intrycket att man försöker lägga locket på i kostfrågan och försöker hitta andra förklaringar. 

Man ärver anlag för diabetes 2, men det betyder inte att man automatiskt drabbas. Utsätts man däremot för höga blodsockernivåer redan under fosterstadiet ökar risken, och en bra kost blir då ännu viktigare. Alltså: en bra kost är viktig för alla, men den är viktigare för de som har anlag till kostrelaterade sjukdomar och viktigast om de har en extra sårbarhet. 

Jag kan inte se att forskning som denna handlar om att vifta bort kostfrågan, utan den lyfter ju snarare fram kostens betydelse. 

• Like 2

Utan att vara insatt i forskarrapporten antar jag att det är epigenetik vi talar om.

D v s att man kan ha anlag för sjukdomar men utöver det finns det typ "knappar" i arvsanlagen som man kan slå på  som avgör sannolikheten för att man ska få sjukdom senare i livet. Speciellt under fostertiden och under den första levnadstiden är man speciellt känslig för dessa miljöberoende epigenetiska förändringar.

Så rent praktiskt innebär detta att två barn med identiska arvsanlag kan löpa dramatiskt olika risk att få sjukdom senare i livet (t ex diabetes typ 2), beroende på moderns blodsockernivåer.

Det innebär i detta exempel stor risk för att barnet med mamman som hade bra blodsockernivåer inte utvecklar diabetes typ 2, däremot så utvecklar det andra barnet diabetes typ 2 (Även om barnet till  mamman med låga blodsockervärden äter "sämre" kost än det andra barnet).