Gå till innehåll

Recommended Posts

Var hos doktorn med ett barn idag och fick jordens utskällning för att mina barn äter glutenfritt utan att ha en celiakidiagnos. Läkaren fick det att låta som att jag är en dålig förälder som inte ger mina barn bra mat! Jag förstår inte riktigt.. oavsett om man är glutenintolerant eller inte så finns det väl inget man BEHÖVER i gluten?! Mina barn äter alltså blandkost, inte LCHF men vi äter glutenfritt och hemma äter de inte mycket kh i onödan. Däremot serverar jag ofta potatis till "min" mat för de som vill ha.

Kände att jag blev lite förvirrad. Jag menar även om man inte tror på lchf så kan det väl aldrig vara negativt att äta glutenfria produkter som bröd och pasta?

Dessutom äter vi tydligen för lite fibrer hemma så barnet är förstoppat.. suck. Hur kan jag få i barnen nog med fibrer nu när vi inte äter massa fullkornsbröd och pasta?

Inte lätt få ihop det. Jag har själv problem med lös mage typ 4dgr/v sedan lchf vilket inte heller är jättekul.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, spannmål och därmed gluten är en ny företeelse i människors kost. Före jordbruket åt våra förfäder på sin höjd vid säsong lite gräsfröer om de var hungriga nog.

Förfädernas magar lär ha skött sig utmärkt utan gluten, i alla fall baserat på att varenda kotte som nu lever har en obruten sträng av förfäder bakom sig som lyckades reproducera  :)

Ät mycket grönsaker, en del rotfrukter kanske och nån enstaka frukt, så får familjen i sig fibrer!

• Gilla 7
Länk till inlägg

För det första så är du inte en dålig förälder, men du råkade ut för en dålig läkare.

Jag tror att det är betydligt större risk för förstoppning om man äter vetemjöl och socker i alla dess former. Att det skulle vara just fibrer som håller igång magen tror jag inte på en sekund.

Jag har ätit glutenfritt i 2 ½ år. Och nån förstoppning har jag inte, snarare tvärt om :blink:.  Inte tror jag heller att gluten är nåt vi behöver. Eller har ni hört att nån lider av glutenbrist :P

• Gilla 6
Länk till inlägg

Om man upplever besvär av gluten så är det antagligen bäst att utreda först vad det beror på innan man testar en glutenfri kost:

http://www.ursprungsliv.nu/2012/12/glutenintolerans-och-dna-test/

Det är risk att man inte är tillräckligt noga med det glutenfria för att verkligen bli frisk om man nu är glutenintolerant.

Däremot så ser jag väl ingen större fara med att äta glutenfritt i sig. Det låter som om du använder glutenfria ersättningsprodukter som bröd och pasta - och det är kanske farligt för ekonomin. Och om man inte är glutenintolerant så är det antagligen inte några fördelar med det. Rågknäcke kanske till och med är "nyttigare" än glutenfritt knäcke ur en del aspekter skulle jag tro.

Här försöker jag ta det försiktigt med vetet till barnen. Vi kör mest ris och potatis till maten och undviker pasta. Det blir rågknäcke och riskakor mest, men ibland så köper vi skräpvetebröd också. Det som är oftast är viktigast.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Var hos doktorn med ett barn idag och fick jordens utskällning för att mina barn äter glutenfritt utan att ha en celiakidiagnos. Läkaren fick det att låta som att jag är en dålig förälder som inte ger mina barn bra mat! Jag förstår inte riktigt.. oavsett om man är glutenintolerant eller inte så finns det väl inget man BEHÖVER i gluten?! Mina barn äter alltså blandkost, inte LCHF men vi äter glutenfritt och hemma äter de inte mycket kh i onödan. Däremot serverar jag ofta potatis till "min" mat för de som vill ha.

Kände att jag blev lite förvirrad. Jag menar även om man inte tror på lchf så kan det väl aldrig vara negativt att äta glutenfria produkter som bröd och pasta?

Dessutom äter vi tydligen för lite fibrer hemma så barnet är förstoppat.. suck. Hur kan jag få i barnen nog med fibrer nu när vi inte äter massa fullkornsbröd och pasta?

Inte lätt få ihop det. Jag har själv problem med lös mage typ 4dgr/v sedan lchf vilket inte heller är jättekul.

Jag är för naturligt glutenfritt. Men starkt emot ersättnignsprodukterna!! Min dotter tål inte vete, vilket i sig innebär att det blir glutenfria produkter till henne. Problemet är att det tillsätts rätt mycket skit i produkter som är glutenfria för att de ska LIKNA och SMAKA som vanliga.

När dina barn kommer till förskola och skola kommer de till 99% inte få glutenfri kost utan läkarintyg - Läkarintyg kommer du inte att få utan att de har en diagnos på glutenintollerans - Diagnos kommer de inte få utan att det ha gjorts prover - Prover kan inte göras utan att man får i sig gluten för utan gluten har kroppens tarmar läkt och resultaten blir missvisande TROTS att 25% av alla provresultat är fel så är det de som gäller. Ett snurrigt projekt!

• Gilla 4
Länk till inlägg

Kanske kan du visa läkaren om de studier som Ann Fernholm tipsar om här: http://ettsotareblod.se/forskare-gluten-okar-risken-for-diabetes/.

Det kan aldrig vara fel att låta bli gluten! Kan du inte baka bröd med fröer, fiberhusk och pofiber till barnen? Olika granola/müsliblandningar? Sedan alla grönsaker som innehåller vattenlösliga fibrer. Vad jag förstått är det vattenlösliga fibrer som tarmarna främst behöver. Att tarmarna skulle behöva hårda träiga fibrer är ett ganska nytt påfund. Barn brukar gilla att äta råa grönsaker/rotfrukter som inte är blandade i en sallad, ex. morotsstavar, paprikastavar, bitar av vitkål - prova er fram. Även frukt kan ju barnen äta så mycket som de vill - gott om vattenlösliga fibrer.

EDIT: Vissa barn har svårt att få i sig tillräckligt med vätska under dagen och då främst vatten. Vissa barn blir hårda i magen av mjölk.

Konstigt dock med din lösa mage på LCHF? Är det fler som fått det problemet med kosten? Hade du några problem med magen innan?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Mycket intressanta synpunkter. Ska läsa mer och fundera ikväll. Som svar på min lösa mage.. nej inte haft det problemet tidigare. Lite konstigt men jag har tänkt att magen reagerar på allt fett. Ingen annan som har det så?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag blir nästan alltid lös i magen efter frukost. Men aldrig efter middagen. Så det vore konstigt om det beror på fettet för jag äter mer fett till middag än till frukost. Min zonterapeut trodde snarare att det beror på kaffet än fettet. Vem vet det kanske det är en kombination av kaffe och fett. Till frukost är enda gången jag dricker kaffe. Men jag är hellre lös i magen än förstoppad.

Länk till inlägg

Kanske kan du visa läkaren om de studier som Ann Fernholm tipsar om här: http://ettsotareblod.se/forskare-gluten-okar-risken-for-diabetes/.

Det kan aldrig vara fel att låta bli gluten! Kan du inte baka bröd med fröer, fiberhusk och pofiber till barnen? Olika granola/müsliblandningar? Sedan alla grönsaker som innehåller vattenlösliga fibrer. Vad jag förstått är det vattenlösliga fibrer som tarmarna främst behöver. Att tarmarna skulle behöva hårda träiga fibrer är ett ganska nytt påfund. Barn brukar gilla att äta råa grönsaker/rotfrukter som inte är blandade i en sallad, ex. morotsstavar, paprikastavar, bitar av vitkål - prova er fram. Även frukt kan ju barnen äta så mycket som de vill - gott om vattenlösliga fibrer.

EDIT: Vissa barn har svårt att få i sig tillräckligt med vätska under dagen och då främst vatten. Vissa barn blir hårda i magen av mjölk.

Konstigt dock med din lösa mage på LCHF? Är det fler som fått det problemet med kosten? Hade du några problem med magen innan?

Jag är jämnt lös i magen, ibland rejäla diaréer. Jag har ätit LCHF i 5 år, strikt - normal. Har testa linfrön, fermenterade grönsaker, mjölkfri kost - inget hjälper. Tycker mej dock ha blivit liiite bättre sen jag började med chiapudding för en vecka sen.

Jag fortsätter med LCHF, för min ledvärk är borta de flesta dagar, jag har gått ner 20 kilo och jag är piggare.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det var inte så uppmuntrande sirFinn?

Jag har idag inhandlat Bio Gaia Protectis som är lactobacillus reuteri till både mig och barnet och hoppas det ska bli fason på oss. Var inte helt lätt att välja i djungeln av alla probiotikor!

Tänk om kaffet är boven Trollmormor.. jag dricker minst sex koppar om dagen.. vet att jag borde minska på det..

Länk till inlägg

Jag dricker "bara" 4 koppar till frukost. Fast jag mal bönorna själv och gör det riktigt starkt. Väger bönorna innan jag mal och det blir runt 65 gr. Har läst nånstans att man ska ha 7 gr per kopp så det kanske blir 9 koppar då om man räknar så.......... Men det är sååå gott :P . Jag skyller på att jag brukar dricka 2 muggar vatten också . Det måste vara det som sätter fart på magen :D 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Haha klart det är vattnets fel! Usch jag måste dra ner på kaffet men det är så bra med kaffe när man jobbar.

Någon som har testat bio gaia probiotikan? Har stort hopp till den nu. Har läst att potatismjöl i vatten kan lugna magen också.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har alltid haft problem med magen och då kolik och lös och panik. När jag gick över på LCHF blev magen mycket bättre. Slapp kolik och paniktoabesök. Dock var jag fortfarande lite för lös ibland. När jag för cirka två månader sedan började med 1- 2 tsk potatismjöl i vatten samt cirka 2 msk opastöriserad surkål tillsammans med frukost blev det mycket bättre.

Så mitt råd till er med lös mage är att testa lite potatismjöl och opastöriserad surkål eller annan probiotika. Jag känner bara till Tistelvinds (http://tistelvind.se/surkl/) opastöriserade produkter. Vet inte om det finns fler märken som är opastöriserade.

• Gilla 2
Länk till inlägg

På Willys säljs en väldigt bra surkål, den ligger i plastförpackning med mycket grönt på och brukar finnas i grönsaksdelen. Som regel kostar den 19.90 per kilo. Den kommer från Kroatien och är tyvärr inte eko men jag tycker att den ger ännu bättre resultat (och är betydligt godare) än Tistelvinds.

Länk till inlägg

På Willys säljs en väldigt bra surkål, den ligger i plastförpackning med mycket grönt på och brukar finnas i grönsaksdelen. Som regel kostar den 19.90 per kilo. Den kommer från Kroatien och är tyvärr inte eko men jag tycker att den ger ännu bättre resultat (och är betydligt godare) än Tistelvinds.

Är den opastöriserd? Kan du komma på vad den heter?

Länk till inlägg

Är den opastöriserd? Kan du komma på vad den heter?

Japp! Jag vet inte vad den heter men det står "PlivitTrade" högst upp på paketet, sedan mitt på "Surkål hela huvud naturligt syrad-opastöriserad" och längst ner "En naturlig och rik vitaminkälla", det finns ingen annan sort att välja på som ligger i plastpaket i grönsaksavdelningar på Willys och jag har inte sett den i någon annan affär. Jag handlar normalt inte på Willys så jag bunkrar denna surkål en gång i månaden ungefär :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Åh surkål älskar jag. Det måste jag testa!

Ät den opastöriserade kalla surkålen tillsammans med 1-2 tsk potatismjöl blandat i vatten varje dag. Det är viktigt att den är opastöriserad och att du inte värmer den - då förstörs probiotikan. Efter några dagar ska du se att du inte är lika lös i magen längre. Efter en tid kan du öka mängden potatismjöl om det behövs. Läs på hos Per Wikholm på LCHF.se om du vill veta mer om resistent stärkelse.

Länk till inlägg

Ät den opastöriserade kalla surkålen tillsammans med 1-2 tsk potatismjöl blandat i vatten varje dag. Det är viktigt att den är opastöriserad och att du inte värmer den - då förstörs probiotikan. Efter några dagar ska du se att du inte är lika lös i magen längre. Efter en tid kan du öka mängden potatismjöl om det behövs. Läs på hos Per Wikholm på LCHF.se om du vill veta mer om resistent stärkelse.

Potatismjöl kan ge varierande reaktioner... För mig blev det våldsam utrensningsreaktion först och efter två veckor precis tvärstopp! Detta på endast en tesked potatismjöl. Så liten mjukstart kan vara att rekommendera! :)

• Gilla 3
Länk till inlägg

Surkål används flitigt i Polen. Jag är uppväxt med det.

Till stekt fisk hade vi surkål bla. Då kommer jag ihåg att mamma gjorde sallad på surkål. Hon sköljde surkålen lite för att få bort den suraste smaken, hade i finhackad lök, lite riven morot, rapsolja och alltid en stadig nypa socker (jag hoppar sockret numera). Bara ett tips på hur man kan använda kålen och få god smak på den :D

• Gilla 2
Länk till inlägg