Jump to content

Suget efter socker

Recommended Posts

Jag har hållit på med lchf i några månader nu och i början gick det riktigt bra. Sen flyttade chokladtunnan in på jobbet och därmed stod jag inte ut längre. På kuppen följde lakritstrollet med!

Jag försöker ersätta med fett men blir liksom törstig och även om jag dricker går det inte över. Det feta känna "torrt" och sött blött! Vet liksom inte hur jag ska förklara.

Märker i min kropp att det inte är bra men hjälper liksom inte som motivering.

Några förslag på hur man slår trollet i huvudet.?

• Like 1

Lakritste? Det finns ju små lakritspastiller som jag tror är osötade. Kan du begränsa dej till 1 (en) bit kan du ju ta en ruta med 86% choklad eller liknande.

Egentligen är det ju i huvet som suget sitter. Din kropp är avgiftad men det tar tid att få hjärnan att fatta det

• Like 3

Jag har hållit på med lchf i några månader nu och i början gick det riktigt bra. Sen flyttade chokladtunnan in på jobbet och därmed stod jag inte ut längre. På kuppen följde lakritstrollet med!

Jag försöker ersätta med fett men blir liksom törstig och även om jag dricker går det inte över. Det feta känna "torrt" och sött blött! Vet liksom inte hur jag ska förklara.

Märker i min kropp att det inte är bra men hjälper liksom inte som motivering.

Några förslag på hur man slår trollet i huvudet.?

Det är svårt...men trollen kommer att minska i storlek om du håller ut...det är säkert!  :)

• Like 2

Lakritspastillerna LCH-butiken säljer är riktigt goda! Och hyfsat självbegränsande. Svårare med choklad, tycker jag. En ynka bit... När det finns en hel kaka/ask?! ;)
Sockertrollet kommer och går, är min erfarenhet. Hos mig slår hon till när jag känner mig svag på något vis, stressig period på jobbet t ex. Med tiden krymper trollet men förgöra det är nog omöjligt. Försök vara snäll mot dig själv när du "fallit", res dig, borsta av byxorna och ta nya tag! Ett återfall är okej, ge inte upp! 

• Like 2

Christina, visst är det väldigt frustrerande. Du vet precis hur du ska äta för att må bra men ändå är det något som sätter krokben... :angry: Och lakrits är förbaskat gott, liksom choklad....

Har varit i samma sits själv och förstod inte vad det var i mig som gjorde att jag föll gång på gång. Vad exakt det är i dig som  gör detta kan jag inte svara på men jag kan berätta vad mitt rörde sig om. Kanske får du då någon tanke om ditt då, även om det inte är samma.

Jag växte upp yngst i en syskonskara på 5 barn som alla blev medberoende till en alkoholberoende pappa. Jag visste inte att detta gav konsekvenser i mitt beteende. Min mamma såg till att familjens liv utåt sett flöt på och jag uppfattade aldrig att vår tillvaro inte var normal. Vi hade hus, bil och allt det som alla andra hade. Det var inte förrän 2011, när min yngste bror dog i konsekvenser av sitt alkoholberoende som han inte fick bukt med, som jag insåg att vi hade samma grundproblem i vårt beteende. Vi hade bara inte samma drog.

I samma veva var det väldigt stökigt och stressigt på jobbet och jag bad om att få gå på stressterapi och fick igenom det. Stress kommer ju inte enkom från arbete, det är också väldigt många interna tankemönster som skapar detta. Jag berättade för min jätteduktiga terapeut om det jag uppfattade som mina ätstörningar och hon ställde några kontrollfrågor. Hon sa då att jag var ett "klockrent exempel på ett barn till missbrukare". Jag hade jättesvårt i början att ta till mig det eftersom jag alltid har tagit ansvar för mina egna handlingar och aldrig försökt lägga skulden på någon annan.

Hon fick mig att förstå att det fanns ingen "skuld" i detta bara olika konsekvenser av olika problem och beteenden. Hon fick mig också att förstå att om man som barn inte fått sina behov tillgodosedda, så ger det effekter i beteende hos den vuxna individen om man inte får hjälp. När det gäller barn som växer upp som medberoende så sätter man sällan sig själv som den viktigaste personen i sitt liv. Hos mig fanns inte ens den tanken, den var helt främmande och onormal. Det gjorde i mitt fall, att när jag som vuxen, inte tillgodosåg mina behov på ett bra sätt, ropade den bortprioriterade delen av mig på att den behövde godis (helst saltlakrits) för att stå ut. Nu har jag jobbat hårt med mig själv och kan för det mesta prioritera mig själv först, innan jag hjälper andra. Det är också en lättnad att slippa skuldoket över axlarna för att vara en karaktärslös individ.

När väl den delen är hanterad kan jag se att resten är enkel kemi. D v s äter jag någon med för hög halt av stärkelse eller socker så lyser min hjärnas beroendecentrum upp som en julgran och tycker att det är toppen. Idag kan jag se att detta är en kemisk konsekvens och inte vare sig en belöning eller bestraffning. Det är bara så jag är ihopsatt  :) Jag tillgodoser mina behov på andra sätt idag, och kan tänka mer rationellt med min kost, men måste vara vaksam så att inte hjärnan blir kapad om jag någon gång äter något som ger ett stort sockerpådrag.

Jag blir inte längre lika provocerad av vad andra gör med sin kost och vad som finns i närheten, men visst ibland så får jag tänka ett varv extra på följderna, om jag skulle ge efter för frestelsen och hur kort tid glädjen varar i verkligen i den typ av nöje. Jag kan aldrig bli helt nöjd på godis den mentala mättnaden uppnår jag aldrig.

Jag hoppas att du hittar vad som behövs för att du ska lyckas och att du sen gör det som krävs. Du är värd att lyckas och må bra  :)

• Like 6

Tack, tusen tack HelenaB ! Kände att där fanns mycket att fundera på. Och så skönt att höra att jag inte är ensam om att trilla dit. Viktigt det där med att inte skuldbelägga sig själv, det är jag väldigt bra på. Jag inser att jag behöver koncentrera mig på att i första hand ta hand om mig själv. Inte så jag tänkt tidigare.

• Like 1