Bengt Nilsson Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Ann Fernholm kommenterar artikeln på SVT Nyheter på sin blogg. Länk till Anns blogg Länk till SVT:s artikel Det jag reagerar mest på är meningen "Sverige har flest fall av typ 1-diabetes i hela världen" 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Ann Fernholm kommenterar artikeln på SVT Nyheter på sin blogg. Länk till Anns blogg Länk till SVT:s artikel Det jag reagerar mest på är meningen "Sverige har flest fall av typ 1-diabetes i hela världen" Vi har också en hög frekvens av celiaki. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted December 3, 2014 Popular Post Share Posted December 3, 2014 Forskaren Emma Adlercreutz disputerar på lördag kl 9.30 i Malmö: http://www.med.lu.se/kalendarium/141206_adlercreutz Jag åker förmodligen dit och lyssnar. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 ...och givetvis kommer en uttömmande rapport?! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Plus hög frekvens av MS eftersom vi tillhör icke-sol bältet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Mycket intressant, väntar med spänning på Kjells rapport från disputationen. Det som stör mig är rutan i slutet med rubriken "Så kan du introducera ditt barn för gluten", där det står om introduktion till gluten tidigast vid 4-6 månaders ålder och i skydd av amning - introduceras det efter avslutad amining är det farligt igen. Man hör väl redan på ordvalen att det är något farligt vi pratar om. Är det en skyldighet att stoppa i barn gluten? Är det vettigt att man ska stoppa i barnen något som måste introduceras under skydd det är ju helt galet. I Läkartidningen den 6 november rapporterades ny Italiensk forskning: http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2014/11/Senarelagd-glutenkontakt-minskar-inte-risk-for-celiaki-/ "Studien visar att autoimmunitet mot gluten utvecklas tidigt (vanligen före 5-årsåldern) hos barn som har genetiska anlag för celiaki. Barnets ålder vid första kontakten med gluten i dieten tycks inte påverka nämnvärt risken att utveckla sjukdomen. Däremot kan debuten för celiaki hos riskbarnen komma senare om man senarelägger barnets första glutenkontakt. »Trots flera goda skäl att rekommendera amning under längre tid – oavsett om barnet har genetisk risk för celiaki eller inte – så verkade amning inte ha någon skyddande effekt mot sjukdomsdebut«, skriver forskarna i sin rapport." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 ...och givetvis kommer en uttömmande rapport?! Absolut☺ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted December 6, 2014 Popular Post Share Posted December 6, 2014 Här kommer nu den uttömmande rapporten Det var en mycket intressant förmiddag med många kloka och som jag upplevde det balanserade åsikter om hur gluten kan tänkas bidra till diabetes typ 1 och andra autoimmuna sjukdomar. Utan anspråk på att vara en objektiv sammanfattning kommer här de saker jag fäste mig mest vid. Disputationen inleddes med att opponenten, professor Steffen Husby från Odense universitet, gav en översikt av sitt specialområde, celiaki. Man har länge i Danmark trott att prevalensen av celiaki var mycket låg, men mycket tack vare just Steffens arbete har man funnit många oupptäckta fall. Emma berättade senare att vi i Sverige äter mycket mer gluten än i Danmark – dels äter de i huvudsak rågbröd med stor andel fullkorn, dels äter vi mer vitt bröd och mer vete; dessutom tillsätter svenska bagerier oftast extra gluten till brödet. Sedan presenterade Emma sin avhandling. Hon börjar med en introduktion där hon beskriver sin bild av diabetes typ 1, celiaki, överlappning mellan de två, genetiska faktorer som gör de två sjukdomarna mer sannolika att bryta ut (viss överlappning igen), vete och gluten, immunsystem i tarmarna. Hon har sedan med fyra olika studier som hon med olika andra deltagit i: epidemiologiska studier av prevalens av markörer för autoimmunitet mot celiaki (celiac disease autoiummunity, CDA) hos barn med T1D i Danmark resp Sverige; samt en om CDA i relation till den genetiska markören HLA-DQ2 eller DQ8 som är nödvändiga men inte tillräckliga för att utveckla CDA; omfattande försök på möss av två typer – dels helt vanliga möss, dels sådana (s.k. NOD) som avlats till att ha en mycket hög risk för att utveckla T1D. Det intressanta och oväntade fyndet var att gluten påverkade uppkomst av T1D hos båda sorternas möss – eftersom spannmål enligt Emma ingår i mössens naturliga föda (och som hon påpekade till skillnad mot människor!) borde friska möss inte få T1D av gluten. Till sist ett arbete om perinatala (före o efter födsel) riskfaktorer för att få både T1D och celiaki – de fann att risken för dubbel diagnos ökade markant om man är kvinna, mamma som är född i Sverige, född med kejsarsnitt och född på sommaren. Autoimmuna sjukdomar ökar sedan några decennier. De två vanligaste bland barn är just celiaki och T1D. Emma konstaterade att detta tidsmässigt sammanfaller med en kraftigt ökad konsumtion av bröd och pasta i Sverige. För att T1D ska bryta ut krävs enligt hennes bild genetisk predisposition i kombination med miljöfaktorer, där det nämndes komjölk, gluten, sojaprotein, miljöföroreningar, infektioner, D3-brist, hygienhypotesen samt tarmflora. Avhandlingen heter ”The Perfect Storm”, vilket är ett katastrofalt oväder som uppstår vid osannolika kombinationer av olika orsaker. Utbrott av T1D liknar hon vid en ”perfekt storm”, att flera faktorer, där någon/några gör att immunförsvaret är mycket aktivt. Det är också det intryck jag fått de senaste åren, så jag tycker det verkar rimligt. Opponenten undrade vad hon tyckte om hypotesen att virusinfektioner orsakar T1D. Hennes svar var att det kan vara så men hon såg inte en förklaring där till ökningen på senare decennier, medan kosten ändrats markant. Emma och Steffen var överens om att ”människan är inte skapt för att äta gluten”. Glutenpartiklar är mycket stora och våra magenzymer kan inte spjälka dem. Vete står för 50% av världens befolknings kalorier, enligt Emma. Hon nämnde att Alessio Fasano i dubbelblinda studier visat att människor mår subjektivt bättre vid glutenfri kost. Emma nämnde också att hon i sin kliniska verksamhet har många patienter som säger att de mår bättre, både i magen men även på andra sätt. Hon kom då in på ”non-celiac gluten sensitivity”, där jag fick intrycket av hennes resonemang att hon tror det begreppet är mycket relevant, men eftersom det (ännu) inte är politiskt korrekt så tog hon halvhjärtat avstånd från det. Hon sade att det inte finns några biomarkörer för NCGS – underförstått att när vi eventuellt finner någon så… Så var det lite resonemang om ”window of opportunity” för introduktion av gluten hos barn. Vilken ålder och vilka mängder. Samtidigt sade hon i en bisats att hon ibland blev nervös och orolig när hennes barn äter mycket gluten. När hon av en annan fick frågan vad som är hennes ”main message” i avhandlingen svarade hon: ”Vi äter för mycket gluten i Sverige.” ”Ju mer man forskar på gluten, desto mindre gillar man det”. Min personliga reflektion blir osökt att det är mycket märkligt att man trots god kunskap om övertygande bevis för glutens potentiella farlighet fortsätter äta det… Hon fick frågan om gluten och ADHD och igen kom kommentaren att det inte finns någon bra biomarkör. En bland dem som skulle bedöma henne för betyg kommenterade att ”vi behöver substantiera det här flummet kring gluten” – oklart exakt vad hon menade, men troligen att subjektiva bedömningar inte är rumsrena utan endast sådant som är kliniskt påvisbart. Någon frågade också om tillsatt gluten i djurföda kan påverka köttet, vilket hon inte trodde. Vid tillverkning av sprit av spannmål separeras glutenet och används till foder. Summa summarum alltså – det krävs troligen flera samverkande faktorer för utbrott av T1D, men någonting har under de senaste decennierna orsakat den kraftiga ökningen, och detta kan vara gluten. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Det här med så kallade "markörer" kan göra mig galen Markörer fyller absolut sin funktion, men tappar sitt värde när man stirrar sig blind på dem och inte ser människan bakom dessa "enda sanningen" markörer. Mycket i vården skulle vara vunnet om man lyfte sin blick från "skolboken" och lablistorna, och faktiskt såg och även lyssnade på människan man har framför sig. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Precis! Jag blev upprörd när sådant många upplever som högst konkret avfärdades som "flum" (alltså inte av Emma utan av en av dem som skulle ge betyg) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Mm.. nu har vi ju lagt ner miljarder i forskning på att öka Gluten i vete.. så det kanske inte var så bra? Man tillsätter även extra gluten på bagerier för bättre bakegenskaper. Och vill du baka sådant fint bröd som man köper i affären så finns det vetemjöl med extra mycket protein, (gluten) att köpa. Sen så, jag är nog Dansk.. far är från skåne, och vetebröd smakar inget däremot gillar jag riktigt surt rågbröd, de få gånger jag äter en skiva. Det sista är nog inte sagt om gluten, autoimuna sjukdommar och Celiaki ännu.. kan hålla med om att det fortfarande är lite flummigt.. mer troligt är att det handlar om kombinationer av gener och kost.. samt förändrade samansättning av våra livsmedel/högprocessade livsmedel. Inte nog med att jästbakat bröd var en av våra första junkfoods, man tror att det var en av orsakerna till Engelska sjukan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts