Jump to content

Ny avhandling: Gluten kan öka risken för typ 1-diabetes

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Mycket intressant, väntar med spänning på Kjells rapport från disputationen.

Det som stör mig är rutan i slutet med rubriken "Så kan du introducera ditt barn för gluten", där det står om introduktion till gluten tidigast vid 4-6 månaders ålder och i skydd av amning - introduceras det efter avslutad amining är det farligt igen. Man hör väl redan på ordvalen att det är något farligt vi pratar om. Är det en skyldighet att stoppa i barn gluten? Är det vettigt att man ska stoppa i barnen något som måste introduceras under skydd det är ju helt galet.

I Läkartidningen den 6 november rapporterades ny Italiensk forskning: http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2014/11/Senarelagd-glutenkontakt-minskar-inte-risk-for-celiaki-/

"Studien visar att autoimmunitet mot gluten utvecklas tidigt (vanligen före 5-årsåldern) hos barn som har genetiska anlag för celiaki. Barnets ålder vid första kontakten med gluten i dieten tycks inte påverka nämnvärt risken att utveckla sjukdomen. Däremot kan debuten för celiaki hos riskbarnen komma senare om man senarelägger barnets första glutenkontakt.

»Trots flera goda skäl att rekommendera amning under längre tid – oavsett om barnet har genetisk risk för celiaki eller inte – så verkade amning inte ha någon skyddande effekt mot sjukdomsdebut«, skriver forskarna i sin rapport."

• Like 2

Det här med så kallade "markörer" kan göra mig galen :angry:

Markörer fyller absolut sin funktion, men tappar sitt värde när man stirrar sig blind på dem och inte ser människan bakom dessa "enda sanningen" markörer.

Mycket i vården skulle vara vunnet om man lyfte sin blick från "skolboken" och lablistorna, och faktiskt såg och även lyssnade på människan man har framför sig.

• Like 4

Mm.. nu har vi ju lagt ner miljarder i forskning på att öka Gluten i vete.. så det kanske inte var så bra?

Man tillsätter även extra gluten på bagerier för bättre bakegenskaper.

Och vill du baka sådant fint bröd som man köper i affären så finns det vetemjöl med extra mycket protein, (gluten) att köpa.

Sen så, jag är nog Dansk.. far är från skåne, och vetebröd smakar inget däremot gillar jag riktigt surt rågbröd, de få gånger jag äter en skiva.

Det sista är nog inte sagt om gluten, autoimuna sjukdommar och Celiaki ännu.. kan hålla med om att det fortfarande är lite flummigt.. mer troligt är att det handlar om kombinationer av gener och kost.. samt förändrade samansättning av våra livsmedel/högprocessade livsmedel.

Inte nog med att jästbakat bröd var en av våra första junkfoods, man tror att det var en av orsakerna till Engelska sjukan.

• Like 4