Peter Lundberg Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Hello, Dum fråga, kanske...? Man pratar ju ofta om fett, protein och kolhydrater som dom "tre" energikällorna. Men finns det andra? Alkohol, t ex... Inte så nyttigt av uppenbara själ, men innehåller ju typ inget av ovanstående... men en en hel del energi (ca 600 kcal för en flaska rött! Finns det andra "nyttiga" energikällor... som inte innehåller kolhydrater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Fett, protein, kolhydrater och alkohol är det som ger energi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lundberg Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Hmm... det finns alltså inget annat som duger som människoföda? Det var tydligen en dum fråga. Sorry... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Det var ingen dum fråga.Nej det finns inget annat som ger energi, så vill du inte äta kolhydrater får du hålla dig till fett, protein och alkohol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lundberg Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Får väl börja med LCHA... Finns det ingen petroleum-produkt som är ät-/drickbar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Fast alkohol är väl - precis som kolhydrater - dåligt att stoppa i sig eftersom det gör konstiga grejer med kroppen.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oijeberg Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 ... Och all fettförbränning stannar av då levern har fullt upp att ta hand om alkoholen, har jag hört i alla fall. Rätta mig gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 ... Och all fettförbränning stannar av då levern har fullt upp att ta hand om alkoholen, har jag hört i alla fall. Rätta mig gärna. Jag tänkte mig ett scenario där man dricker den mängd energi man "ska", till exempel 2000 kcal, men bara från alkohol. Då är nog avstannad fettförbränning det sista problemet. Ett alternativ är ju att ha samma tänk som med LCHF... använd mättnadskänslan och ät (/drick) tills man är mätt. Kan bli intressant på LCHA-kost... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Fast alkohol är väl - precis som kolhydrater - Helt rätt. Bägge är fantastiska om man väljer rätt sort och rätt mängd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Helt rätt. Bägge är fantastiska om man väljer rätt sort och rätt mängd Vad menar du nu? Finns väl inget hälsosamt med vare sig alkohol eller kolhydrater om vi ska vara petnoga? Kolhydrater funkar som raketbränsle i små mängder när man ska prestera tungt fysiskt, men finns nackdelar med, som insulinutsöndring, blodsocker-rekyl och allmänt sötsug. Alkohol är bakteriedödande, så det är bra för utvärtes bruk. För invärtes bruk gör det - för vissa personer - att de känner sig roligare och det kan framhäva vissa smaker som inte går utan alkohol... men det finns nackdelar (och de behöver jag nog inte ens rada upp.) Hur menade du med rätt sorts alkohol och rätt mängd? Finns det olika sorters alkohol? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 1: Vad menar du nu? Finns väl inget hälsosamt med vare sig alkohol eller kolhydrater om vi ska vara petnoga? 2: Hur menade du med rätt sorts alkohol och rätt mängd? Finns det olika sorters alkohol? 1: Allt i mitt liv går inte ut på att vara hälsosam. 2: Jag menade att en god alkoholhaltig dryck i rätt mängd gör tillvaron trevligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 1: Allt i mitt liv går inte ut på att vara hälsosam. 2: Jag menade att en god alkoholhaltig dryck i rätt mängd gör tillvaron trevligare. Bra poäng! Helt sant... en god alkoholhaltig dryck i rätt mängd gör verkligen tillvaron trevligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FridaLi Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Fett, kh, protein, alkohol och organiska syror (3kcal/gram). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Egentligen är det kolhydrater eller fett som är energikällorna, alkohol är ett njutningsmedel och protein är främst en byggsten i kroppen.. och en rätt dålig energikälla.. likaså med alkoholen. Skall man vara petig så finns det ju annat som kan bidra med någon procent till energibehovet, tex organiska syror och några fibrer. Fibrerna omvandlas under ljudliga läten till fett, närmare bestämt korta fettsyror, främst butyrat.. som dels föder tarmvilli men även kan bidra till övriga kroppens energi.. men det är nog överkurs.. så ni behöver inte lägga in dessa på kostregistreroingsverktyget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts