Jump to content

Energikällor...

Peter Lundberg
 Share

Recommended Posts

Hello,

Dum fråga, kanske...?

Man pratar ju ofta om fett, protein och kolhydrater som dom "tre" energikällorna. Men finns det andra?

Alkohol, t ex... Inte så nyttigt av uppenbara själ, men innehåller ju typ inget av ovanstående... men en en hel del energi (ca 600 kcal för en flaska rött!

Finns det andra "nyttiga" energikällor... som inte innehåller kolhydrater?

... Och all fettförbränning stannar av då levern har fullt upp att ta hand om alkoholen, har jag hört i alla fall. Rätta mig gärna.

Jag tänkte mig ett scenario där man dricker den mängd energi man "ska", till exempel 2000 kcal, men bara från alkohol. 

Då är nog avstannad fettförbränning det sista problemet. 

Ett alternativ är ju att ha samma tänk som med LCHF... använd mättnadskänslan och ät (/drick) tills man är mätt. 

Kan bli intressant på LCHA-kost... ;) 

Helt rätt. Bägge är fantastiska om man väljer rätt sort och rätt mängd :)

Vad menar du nu? Finns väl inget hälsosamt med vare sig alkohol eller kolhydrater om vi ska vara petnoga?

Kolhydrater funkar som raketbränsle i små mängder när man ska prestera tungt fysiskt, men finns nackdelar med, som insulinutsöndring, blodsocker-rekyl och allmänt sötsug. 

Alkohol är bakteriedödande, så det är bra för utvärtes bruk. För invärtes bruk gör det - för vissa personer - att de känner sig roligare och det kan framhäva vissa smaker som inte går utan alkohol... men det finns nackdelar (och de behöver jag nog inte ens rada upp.)

Hur menade du med rätt sorts alkohol och rätt mängd? Finns det olika sorters alkohol? 

1: Vad menar du nu? Finns väl inget hälsosamt med vare sig alkohol eller kolhydrater om vi ska vara petnoga?

2: Hur menade du med rätt sorts alkohol och rätt mängd? Finns det olika sorters alkohol? 

1: Allt i mitt liv går inte ut på att vara hälsosam.

2: Jag menade att en god alkoholhaltig dryck i rätt mängd gör tillvaron trevligare.

1: Allt i mitt liv går inte ut på att vara hälsosam.

2: Jag menade att en god alkoholhaltig dryck i rätt mängd gör tillvaron trevligare.

Bra poäng! 

Helt sant... en god alkoholhaltig dryck i rätt mängd gör verkligen tillvaron trevligare. 

• 2 weeks later...

Egentligen är det kolhydrater eller fett som är energikällorna, alkohol är ett njutningsmedel och protein är främst en byggsten i kroppen.. och en rätt dålig energikälla.. likaså med alkoholen.

Skall man vara petig så finns det ju annat som kan bidra med någon procent till energibehovet, tex organiska syror och några fibrer.

Fibrerna omvandlas under ljudliga läten till fett, närmare bestämt korta fettsyror, främst butyrat.. som dels föder tarmvilli men även kan bidra till övriga kroppens energi.. men det är nog överkurs.. så ni behöver inte lägga in dessa på kostregistreroingsverktyget.