Jump to content

VLCD med inslag av LCHF

sutsut

Recommended Posts

Nu vet vi ju alla redan hur ni tycker om vlcd och liknande dieter, så snälla håll dessa kommentarer borta.

Jag hade tänkt att i 1-2 månader prova på VLCD, ibland rena dagar, andra med 1-2 påsar ersatta med t.ex. 1-2 ägg, omelett, kyckling + liten mängd fett och spenat/paprika till alla "måltiderna".

Vad jag mest undrar är om det kan strula med ketosen? själva VLCD dieten innehåller ju redan närmare 50g kh(mestadels socker.. blir 10-20g mindre de dagar jag äter en riktig måltid), men om man nollar på kolhydraterna i de riktiga måltiderna borde det hålla eller?

Är rejält överviktig just nu och har en farlig mängd bukfetma så tänkte börja köra rent med påsar och lättare styrketräning mest för att aktivera kroppen samt få in lite promenader i två veckor sen trappa in någon måltid här och där för att till slut gå över helt till LCHF efter 1-2 månader.

Har ni några kommentarer på det? är själv lite osäker men känns som att planen bör hålla, om ni inte trakasserar själva dieten då.. :lol: viljan finns men om måltiderna på något sätt skulle bryta ketosen skulle det bli en jobbig period, och nej, ren lchf är uteslutet just nu, har redan köpt på mig 150st påsar..

Nu vet vi ju alla redan hur ni tycker om vlcd och liknande dieter, så snälla håll dessa kommentarer borta.

Jag hade tänkt att i 1-2 månader prova på VLCD, ibland rena dagar, andra med 1-2 påsar ersatta med t.ex. 1-2 ägg, omelett, kyckling + liten mängd fett och spenat/paprika till alla "måltiderna".

Vad jag mest undrar är om det kan strula med ketosen? själva VLCD dieten innehåller ju redan närmare 50g kh(mestadels socker.. blir 10-20g mindre de dagar jag äter en riktig måltid), men om man nollar på kolhydraterna i de riktiga måltiderna borde det hålla eller?

Är rejält överviktig just nu och har en farlig mängd bukfetma så tänkte börja köra rent med påsar och lättare styrketräning mest för att aktivera kroppen samt få in lite promenader i två veckor sen trappa in någon måltid här och där för att till slut gå över helt till LCHF efter 1-2 månader.

Har ni några kommentarer på det? är själv lite osäker men känns som att planen bör hålla, om ni inte trakasserar själva dieten då.. :lol: viljan finns men om måltiderna på något sätt skulle bryta ketosen skulle det bli en jobbig period, och nej, ren lchf är uteslutet just nu, har redan köpt på mig 150st påsar..

Hej!

Välkommen till forumet. :)

Precis som du är inne på, det är inte en så bra ide. ;)

Men för att svara på frågan, om du nollar kolhydraterna och ser till att dina extra måltider innehåller mycket fett och inte alltför mycket protein och du då inte hamnar i ketos så beror det på pulvret.

...och om du om går över till LCHF om en månad så är väl ingen större skada skedd...så lycka till med pulversmaskandet. :)

• Like 2

Eftersom vi inte får komentera själva VLCD så väljer jag att komentera det ekonomiska!

Om du i stället väljer att äta väldigt lite av vanlig mat, helst så näringstät som du kan, så sparar du en slant!  :)

I så fall skulle jag föreslå äggdeff, dvs ellsehåeffarnas egen VLCD!

• Like 4

Huruvida denna diet kommer att strula till det med ketosen kan nog bara du tala om efter ett tag på denna diet, då vi alla är väldigt olika och uppnår/glider ur ketos vid olika kolhydratmängd.

Men en "svältketos" kanske "håller" sig bättre än en "fettförbränningsketos", jag vet inte ...

• Like 1

Prövade på cambridge dieten två gånger innan jag började med lchf.
Som längst höll jag på i 40 dagar med ren kur som de kallar det. Gick väl ner 15kg. ~375g/dag.

Inget fuskande alls på denna tid (maj/juni) utan enbart mina 3 påsar, alltså inga alternativa ersättnings-bars eller annat som de också erbjuder.

3 påsar + 4-7 liter vatten per dag, munspray menthol och ett evigt pissande samt egentligen väldigt lite hungerskänslor.

Så länge du dricker jämt över hela dagen och ser till att få i dig åtm dina 4 liter så är viktnedgång garanterad 99%.

Inga direkta övergångsverkingar som inte gick över efter 3 dagar, utan faktiskt riktigt bra med energi för allt. Både för kroppsarbete och tänkande/koncentration.

Däremot är det okänt hur mycket muskelmassa du förlorar, samt hur kroppen annars reagerar till svältdieten.

Hörde talas om en kroppsbyggare som deffade med cambridge och proteinpulver med bra resultat i början iaf, tyvärr slutade jag sen med VLCD förrän jag hört hur det gått för honom.

Skulle jag vara du så skulle jag nog ge LCHF en chans först, eftersom det är en livsstil och inte en diet. Dvs en livsstil som du kan leva med i flera år om inte hela livet, medans svältdieten är endast för en kortare tid, varefter de flesta går tillbaka till samma ätmönster igen och därmed går upp igen relativt snabbt. Jag gjorde det iaf, ca 8 mån efter VLCD:en så började vikten öka igen i samband med 2 månaders dunderförkylning.

Har nu på LCHF livsstilen gått ner 14kg utan att vara hungrig eller bli galet hungrig efter blodsockerfall som jag typiskt blev på vanlig kost. Till saken hör att för de flesta så fungerar kroppens fettförbränning av lagrat fett bäst första gången man prövar på lchf för att sen vara besvärligare att komma åt bukfettet. Därför rekommenderar jag hellre LCHF åt dig, än svältdieten. Samt att då din fettbrasa brinner, så fortsätt ända tills du är nöjd med din vikt.

Rekommenderad läsning är Sten Sture Skaldemans böcker. Bl.a. Ät dig ner i Vikt.

• Like 2