Jump to content

Angående Intyg för matallergier

Syster

Recommended Posts

Så vilka olika allergier/intoleranser/preferenser kan man kräva på maten i skolan? Kan man säga vad som helst, exempelvis "mitt barn får inte äta gul paprika"?

Man kan nog i första hand åberopa de "vanligaste" allergierna som gluten och laktos. Nötter och fisk till exempel, ger ju lite "häftigare" reaktioner.

Om du anser att ditt barn mår dåligt av gul paprika och inte vill att barnet ska äta det så kan ju ingen rimligtvis tvinga i barnet det, men den gula paprikan kanske inte blir ersatt av något annat.

• Like 1

Jag tänker att glutenfritt ändå finns i skolan, egentligen bara att räkna med en portion till. Och samhällsekonomiskt (inte minst) kan det vara en stor vinst, ifall det minskar risken för diabetes eller någon annan autoimmun sjukdom som gluten kan orsaka. 

Men jag vill först förvissa mig om att glutenfri skolmat är bra och upplevs som attraktiv av mitt barn. Får grunna på det. (Mina barn åt upp allt knäcke på dagis och i skolan, inklusive det glutenfria - så det finns potential  :) Jag skickade med knäcke hemifrån några dagar för att dämpa den akuta knäckekrisen  :D )

• Like 2

Tack för att du lyfter en mycket viktig fråga, Syster! Själv hade vi nog en rasande tur när jag för 3 år sen stegade in till vår skolsköterska och bad om specialkostintyg för våra tre söner. De fick själva vittna om sina symtom och inte behövde de skarva heller. Hon lyssnade och skrev intyg som sen förnyas varje termin.

Jag är med i en grupp som samarbetar med kostchefen för bättre skolmat i vår kommun. Ett mål är att man på sikt ska se till att minska antalet kostbara specialkostintyg genom att servera bättre mat till alla, men då inte via s.k. glutenfria produkter (är ändå inte helt glutenfria), utan genom riktig mat.

Syster, mycket bra där – man måste ta upp att det inte finns några tillförlitliga tester. Toppen av isberget. Sen kan man fråga sig om någon vill skaffa kostintyg som inte anser sig behöva det, så varför bevisbördan ska vara så stor kan jag undra.

• Like 6

Man kan nog i första hand åberopa de "vanligaste" allergierna som gluten och laktos. Nötter och fisk till exempel, ger ju lite "häftigare" reaktioner.

Om du anser att ditt barn mår dåligt av gul paprika och inte vill att barnet ska äta det så kan ju ingen rimligtvis tvinga i barnet det, men den gula paprikan kanske inte blir ersatt av något annat.

Kanske skulle ta ett mer seriöst exempel än gul paprika. Men om man exempelvis kan be om att det ska serveras naturell yoghurt istället för "frukt"-yoghurt. Alla barn får ju reaktioner på socker... 

Bra att du lyfter ämnet :) Är så orolig den dagen man själv får barn och de matas med spannmål på dagis som om de vore kreatur...

• Like 1

Jag vill ha samma rätt som vegetarianskt och religiöst övertygade människor att, utan intyg på sjukdom, få min övertygelse om vad mina barn ska undvika att äta respekterad.

April 10, 1979  The Journal of Biological Chemistry,  254,  2446-2449. http://www.jbc.org/content/254/7/2446

Det kanske snart är dags att starta det religiösa samfundet "LCHF-missionen"  B)

Jmf http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_Missionerande_Kopimistsamfundet

Om jag nu ska försöka sammanfatta vad mina "efterforskningar" de senaste dagarna har lett till. och hur man som förälder bör agera då skola eller förskola kräver läkarintyg för till exempel glutenfri kost, blir då som sådan ...

- - -

- - -

TRIPPELKLICK, Syster!

Jag har lite olika erfarenheter.

MIn äldsta, 7 år, är allergisk mot vete. Kontakten med vården var under all kritik. Jag fick höra både att jag inte borde ha mitt barns provresultat, att jag inte skulle läsa det själv för det skulle enbart läsas av UTBILDAD personal och att jag hade fel i mina åsikter om barnets allergier. Den här mamman blev topptunnor rasande, behöver kanske inte sägas ens ;) ?

Enligt provresultaten så var det ingen veteallergi alls för det var så liten reaktion på proverna!. Att dottern toppade och sprängde alla skalor på gräspollen allergi brydde man sig inte om. Det var jag som förälder som fick leta inforamtion på egen hand och säga ifrån till läkaren om! Gräs och vete är släkt och man kan korsreagera på dessa två!

Jag fick strida med vården för att få dem att lyssna.

På skolan å andra sidan var det inga problem. Jag pratade med köket, med kostchefen och med pedagogerna. Ett fint samarbete startade redan dag ett!! Inga kostinyg krävdes. Ja, köket önskade intyg, men jag pressades inte för att få fram ett. De hade full förståelse för att jag inte kunde få fram ett i och med rådande situation med läkaren som skulle skriva det!!

Det har gått ett år nu. Skolköket har sitt intyg. De är noga med att dottern får rätt mat. Nästa steg är att dietisten och läkaren kräver att vi provocerar vetet!! Jag är inte ett dugg intresserad av att ge min dotter vete!

För det första ser ajg ingen anledning att trycka i henne sånt skit och för det andra så har dotterns mage fungerat klockrent hela denna tiden!! Men om jag INTE följer dietistens och läkarens krav kommer de inte att skriva ut mat på recept till min dotter. Snacka om gisslandrama!!

Allergimat kostar rätt mycket. En förpackning ersättningsmjöl kostar runt 40-50 kr. På recept får jag en enorm kartong med allt från mjölmixer, fiberhusk, knäckebröd, pasta osv för 120 kr.

Jag vet att detta itne är lchf mat. Men tänk på att vi upptäckte lchf efter att dottern kommit till världen och lärt sig äta enl tallriksmodellen. Det är inte lätt att "sadla" om ett barns kost när dagarna i skolan är kolhydratsrika.

• Like 6

Allergimat kostar rätt mycket. En förpackning ersättningsmjöl kostar runt 40-50 kr. På recept får jag en enorm kartong med allt från mjölmixer, fiberhusk, knäckebröd, pasta osv för 120 kr.

Jag tycker att det är bisarrt att skattepengar används till att subventionera ersättningsprodukter. Jag har inga synpunkter på kolhydratinnehållet här, utan tycker bara att det är rent stötande att direktsubventionera enskilda personers matvanor.

Jag tycker att det är bisarrt att skattepengar används till att subventionera ersättningsprodukter. Jag har inga synpunkter på kolhydratinnehållet här, utan tycker bara att det är rent stötande att direktsubventionera enskilda personers matvanor.

Matvana är om man VÄLJER vad man ska äta. En ALLERGI är inget man väljer. MItt barn har inte VALT att bli sjuk av viss mat. Hon har inte VALT att ligga dubbelvikt och kräkas i 1-2 dygn efter att ha fått i sig vanligt j-vla vete!

Jag arbetar i det här landet, jag betalar skatt precis som du! Det finns annat som subventioneras som just jag och du inte nyttjar. Färdtjänst kanske vi ska sluta subventionera. Blir väl jätte bra när du väl är gammal och behöver det själv. Eller läkarbesök? Den hundralappen som slinker ut ur plånboken är ju inte direkt vad ett läkarbesök kostar i verkligheten. Men den dagen du behöver gå till läkaren kommer det att svida extra mycket i plånboken, eller hur?

Jag har själv fött två barn. Med ett av barnen fick jag ligga inlagd en vecka på sjukhus pga barnets dåliga mående. Eftersom män inte kan föda barn så kanske vi inte ska subventionera den delen av vården med skattepengar?

Det finns en hel del som subventioneras med skattepengar som alla inte nyttjar. Men den dagen vi behöver det är det väldigt bra att det finns!

Ursäkta den arga tonen men jag blev rätt irriterad. Min dotter bad inte om att bli allergisk!

• Like 6

Aleks, jag tror inte heller att din dotter valt att kräkas i dagar efter att hon ätit vete. Däremot väljer du som förälder vad hon kan äta. Det är du som väljer att ge henne dyra ersättningsprodukter istället för att helt enkelt plocka bort allt som innehåller vete och t.ex. servera ris istället för pasta.

Jag betalar en hel del skatt och har inga problem med att den går till sådant som inte direkt gynnar mig. Jag har inga barn som behöver barnomsorg eller skolgång, men jag förstår att de behövs ur ett samhälleligt perspektiv och är glad över att vara medfinansiär via mina skattepengar. Samma sak med sjukvård, vägar, annan infrastruktur och mycket annat.

Aleks, jag tror inte heller att din dotter valt att kräkas i dagar efter att hon ätit vete. Däremot väljer du som förälder vad hon kan äta. Det är du som väljer att ge henne dyra ersättningsprodukter istället för att helt enkelt plocka bort allt som innehåller vete och t.ex. servera ris istället för pasta.

Jag betalar en hel del skatt och har inga problem med att den går till sådant som inte direkt gynnar mig. Jag har inga barn som behöver barnomsorg eller skolgång, men jag förstår att de behövs ur ett samhälleligt perspektiv och är glad över att vara medfinansiär via mina skattepengar. Samma sak med sjukvård, vägar, annan infrastruktur och mycket annat.

Jag vet att på 80-talet kunde du inte köpa mycket allargimat i affären, då fick man allt på recept. Antagligen är det en kvarleva från den tiden. Idag ser utbudet väldigt annorlunda ut. För varje dag kommer det nya produkter. Men för varje ny produkt kommer fem nya allergier!! Som förälder till en allergiker "hänger" jag på forum för just allergiker och man tappar lätt hakan över vilka allergier det finns. Nu talar jag om mat allergier. Så för dessa människors överlevnad tror jag att mat på recept kommer att finnas ett bra tag till.

Mediciner är ju till stor del subventionerade. I det här fallet finns inga mediciner i vanlig mening. Det är maten som är medicinen. Jag tycker att det blir samma sak.

Det här är väl ändå en jämförelse som haltar... "Medicinen" när det gäller intoleranser och allergier är att undvika sådant som innehåller det man inte tål. Att äta ersättningsprodukter varken botar eller helar, och det är långt ifrån livsnödvändigt att äta bröd eller pasta – det är en vanesak. En inlärd matvana.

Att skylla på att spannmålsprodukter är djupt rotade i vår matkultur och att man inte ska behöva känna sig utanför, det håller liksom inte som subventionsskäl. Det är ungefär samma resonemang som gör diabetiker sjukare än de skulle behöva vara – de ska ju inte behöva avstå från mackor, bullar och godis. 

• Like 2