Jump to content

Livsmedelsverket förordar margarin, men inte ett ljud om kolhydrater

Mattias Nordahl
 Share

Recommended Posts

Upprörd!!!! Jag ska göra ett projekt arbete om Livsmedelsverket i skolan och min frågeställning lyder " vad rekommenderar Livsmedelsverket egentligen?" ska bli kul att sätta dit dem och nå ut till andra människor som inte kan så mkt om kost att dem

Inte ska lyssna på dem :)

• Like 1

Upprörd!!!! Jag ska göra ett projekt arbete om Livsmedelsverket i skolan och min frågeställning lyder " vad rekommenderar Livsmedelsverket egentligen?" ska bli kul att sätta dit dem och nå ut till andra människor som inte kan så mkt om kost att dem

Då har du en hel del att göra. Det finns mycket att läsa och ta hänsyn till vad gäller SLV:s rekommendationer. 

Vad rekommenderar du då? Och vad baserar du detta på?

Livsmedelsverkets rekommendationer är inte så dåliga som vissa inom lågkolhydratrörelsen vill få det att framstå. Problemet är väl snarare att folk inte efterlever rekommendationerna (t ex äter för mycket raffinerat socker, vita mjölprodukter, för mycket rött kött, för mycket alkohol, för lite grönsaker, osv...). Jag tvivlar på att alla överviktiga människor i Sverige slaviskt har följt LMV:s rekommendationer! ;)

Livsmedelsverkets rekommendationer är inte så dåliga som vissa inom lågkolhydratrörelsen vill få det att framstå. Problemet är väl snarare att folk inte efterlever rekommendationerna (t ex äter för mycket raffinerat socker, vita mjölprodukter, för mycket rött kött, för mycket alkohol, för lite grönsaker, osv...). Jag tvivlar på att alla överviktiga människor i Sverige slaviskt har följt LMV:s rekommendationer! ;)

Livsmedelsverket rekommenderar margarin.

Vem kan lita på någon som rekommenderar kemiskt framställd mat i stället för naturligt smör?

Vem kan lita på någon som rekommenderar kost man får galopperande blodsocker av?

För det få man om man äter mat enligt deras rekommendationer. (jag har försökt)

• Like 1

Då har du en hel del att göra. Det finns mycket att läsa och ta hänsyn till vad gäller SLV:s rekommendationer. 

hehe ja jag kommer att ha massor att göra!! Men alla ska ju göra projekt och jag vill ha något kostrelaterat iomed mitt stora intresse så då tycker jag detta var en bra frågeställning.... men projektet drar inte igång förrän mars och har 8 veckor på mig :)

Jag håller med Roland tilll 110 %... jag förespråkar naturlig mat och när livsmedelsverket rekommenderar onaturliga kemiska produkter så har dem inte mitt förtroende kvar.... plus lätt mejerier... vad är det? Dem har ju tagit bort det naturliga fettet i dem som är både mättande och bra för oss så vi kan gå runt hungriga och gå till affären för att köpa ännu mer lätt produkter så dem tjänar än massa pengar stället för att se tills folk hälsa.. ja jag är upprörd över detta. plus vad heter han.-. Bengt Vessby? Som är livsmedelsverkets "kolestrolexpert" har halva sin lön sponsrad av två äckliga margarinföretag ...

Jag håller med Roland tilll 110 %... jag förespråkar naturlig mat och när livsmedelsverket rekommenderar onaturliga kemiska produkter så har dem inte mitt förtroende kvar.... plus lätt mejerier... vad är det? Dem har ju tagit bort det naturliga fettet i dem som är både mättande och bra för oss så vi kan gå runt hungriga och gå till affären för att köpa ännu mer lätt produkter så dem tjänar än massa pengar stället för att se tills folk hälsa.. ja jag är upprörd över detta. plus vad heter han.-. Bengt Vessby? Som är livsmedelsverkets "kolestrolexpert" har halva sin lön sponsrad av två äckliga margarinföretag ...

Men vad är det som gör "naturligt" bättre än "onaturligt"? Tar vi den populära flugsvampen så är den ju "naturlig". Ser vi sedan till diverse mediciner så är många av dessa "onaturliga" och räddar liv. Ser vi till vassleproteintillskott så har detta en biotillgänglighet på 100 (100< beroende på vad 100 baseras på) samtidigt är inte detta helt naturligt. 

• Like 1

ja men vad är det för näring i margarin, bröd pasta m.m som livsmedelsverket rekommenderar då? Sen finns det ju andra svampar som går att äta...Och alla mediciner är inte alls bra. Finns många med biverkningar. Och för mig säger det sig självt att jag i så stor utsträckning väljer naturligt framför onaturligt om det går... Då det är det som vi mest levde på förr. Fanns ju tex inte margarin, ris. Pasta och sånt då? Och varför blir folk då bara sjukare och sjukare idag när dem lyssnar och köper lätt/light produkter hela tiden... Dem blir ju inte direkt mätta. Och sen frågar dem en varför dem bara går upp... Det är ju inte konstigt när man ser sambandet.

Men vad är det som gör "naturligt" bättre än "onaturligt"? Tar vi den populära flugsvampen så är den ju "naturlig". Ser vi sedan till diverse mediciner så är många av dessa "onaturliga" och räddar liv. Ser vi till vassleproteintillskott så har detta en biotillgänglighet på 100 (100< beroende på vad 100 baseras på) samtidigt är inte detta helt naturligt. 

Skillnaden är att när det finns mat som är tillverkad av naturliga råvaror som vår kropp är anpassad till så bör vi välja sådana istället för mat som tillverkas på fabriker med kemikalier som vi inte är anpassade till.

Kolla bara hur margarin tillverkas av flytande olja och hur man med kemikalier får fettsyramolekyler att bli till fast fett så det liknar vanligt smör. Som dessutom smaksätts så att det smakar liknande vanligt smör.

Ganska enkelt att förstå att man inte ska äta margarin utan smör.

Samma med en hel del annan mat där massa tillsatser finns för att förbättra smaken då man förstört de naturliga smakämnen som fanns. Typiskt många så kallade light-produkter.

Just sådan skit är vad livsmedelsverket propagerar för när man vill att vi ska äta light-mat

Ät vanlig mat som vi är anpassade för. Försöker vi anpassa oss till kemisk mat är vi troligen utdöda långt före anpassning har genomförts. 

Detta har Doc och många andra redan skrivit och jag har inte kommit på detta själv utan lyckligtvis fått lära mig vad vi egentligen bör äta. Så enkelt allt har blivit.

• Like 1

Intressant ämne! Jag läste förra terminen en kurs vid högskolan i Kristianstad, evolutionär medicin, och en av examinationsuppgifterna var just att jämföra SLVs kostråd med vår kurslitteratur, dvs i praktiken bedöma kostråden utifrån vad vi som biologisk art kan betraktas som anpassade för. Det som då faller är en stor del av "tallriken", t ex spannmål, potatis, vegetabiliska oljor, mejeriprodukter. Jag menar att man får sämre hälsa även om manverkligen följer kostråden. En lustighet ör också att SLV numera skriver att deras råd bara gäller för friska människor. Min kommentar blir då att först blir väldigt många människor sjuka av den kost de råds äta, sedan när de blivit sjuka gäller kostråden plötsligt inte längre...

Jag säger inte att det är lätt att ge kostråd till en hel population, men nån j-a ordning borde det vara på en myndighet som sorterar under regeringen.

• Like 3

Usch jag blir så arg när jag läser detta att jag bara vill slå till dem (tur att man sitter bakom en datorskärm nu då  :) )! Är det någon som hört/sett SLV kommentera hur man faktiskt tillverkar margarinet? Nu spelar de ju bara dumma och säger bara att forskningen säger att margarin och lättprodukter är bättre - MEN VARFÖR? Jag känner mig så oerhört tacksam och glad för att jag vaknat upp ur den villfarelsen som man levde i tidigare där lightprodukter var nyttiga...

• Like 1

Usch jag blir så arg när jag läser detta att jag bara vill slå till dem (tur att man sitter bakom en datorskärm nu då  :) )! Är det någon som hört/sett SLV kommentera hur man faktiskt tillverkar margarinet? Nu spelar de ju bara dumma och säger bara att forskningen säger att margarin och lättprodukter är bättre - MEN VARFÖR? Jag känner mig så oerhört tacksam och glad för att jag vaknat upp ur den villfarelsen som man levde i tidigare där lightprodukter var nyttiga...

Precis! Jag undrar ens om dem sett hur margarin tillverkningen går till!? Verkar ju inte så....... och som kjell säger så är ju dessa kostråd dom ger ut endast till friska människor... varför då? Om dem nu är så bra... Vill dem göra friska människor sjuka? Det hoppas jag då inte.... men det är ju precis vad dem gör.. Hålla människor halvsjuka är väl deras mål då dem kan tjäna pengar på det. De enda slv tänker på..... för annars skulle dem göra nåot/ändra på dessa kostråd omedelbart. 

Guest Katarina101
Precis! Jag undrar ens om dem sett hur margarin tillverkningen går till!? Verkar ju inte så....... och som kjell säger så är ju dessa kostråd dom ger ut endast till friska människor... varför då? Om dem nu är så bra... Vill dem göra friska människor sjuka? Det hoppas jag då inte.... men det är ju precis vad dem gör.. Hålla människor halvsjuka är väl deras mål då dem kan tjäna pengar på det. De enda slv tänker på..... för annars skulle dem göra nåot/ändra på dessa kostråd omedelbart. 

Du skriver dem överallt där det egentligen ska vara de - när du skriver din rapport i skolan kan det framstå som mer seriöst om du skriver rätt. Bara ett tips i all välmening. En enkel regel kan vara att om du skulle ersätta ordet med antingen vi eller oss, och det skulle vara vi istället för oss så skriver du "de". "Det är ju precis vad VI gör" Där kan du ju inte välja "Det är precis vad oss gör" eller hur? Och då ska du välja "de" istället för dem. I övrigt håller jag med dig om vi nu ska hålla oss till ämnet.