Vindruvan Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Hej! Jag har nu kört ganska så strikt lchf i snart 4 veckor. Hade innan vräkt i mig socker och slutade tvärt med allt. Två första veckorna gick jag ner 4kg men står nu mer still. Läst på en del om att det tar för kroppen att komma "i balans". Jag har dessutom varit lite kaloriräknare tidigare och späkt mig rejält vissa dagar. Har aldrig ätit lchf tidigare och alltid undvikit mättat fett. Nu tar jag mig tid att läsa på mer och lära mig och ge kroppen tid att vänja sig vid fett. Omställningsbesvär har jag läst om såklart. Matthet i början hade jag och småtaskig andedräkt nu. Men, nåt jag inte kan läsa om är hyn! Min hud har fått torra fläckar på hals bröst, mage, bak. För att inte tala om ansiktet. Brukar kunna vara torr på vintern men detta är sjukt! Ansiktet är som ett sandpapper trots att jag smörjer mig 2ggr per dag med kokosfett. Dricker bra med vatten tycker jag själv. Är detta också omställningsbesvär? Eller är det pga av att jag dricker två glas (2 tsk) bikarbonat varje dag? Jag kan inte läsa att huden skulle bli så här f*cked up pga vare sig lchf eller bikarbonat. Less! Nån någon erfarenhet? Känner att jag i övrigt har energi och mår bra. Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Välkommen till forumet, Vindruvan! Dina besvär hör inte till de vanligare, har inte hört om dem förr. Många vittnar om förbättrad hy, men även försämringar av diverse besvär. Hur har din hud mått tidigare vintrar? Andra besvär som eksem eller liknande? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marja-Liisa Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Kanske kokosfett passar inte för ditt hud, inte för mig heller. Men som frukost tillsammans med smör i stark kaffe är det perfekt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Att smörja huden med kokosfett kan fungera för många, men många gånger tror man att det är brist på fett i huden som gör den torr, men det kan likaväl vara brist på vatten i huden som ger torrheten. Prova med att utesluta kokosfettet direkt på huden, ät den istället och försök hitta en hudkräm som lever upp till dina "krav". kanske ekologisk och utan en massa "smörja" liksom kemikalier som huden absolut inte behöver. Det KAN vara ett omställningsbesvär då kostombytet hos dig kanske resulterar i att hastigheten av cellförluster blir snabbare i huden till dess din kropp OCH huden har vant sig vid den nya kosten och fettförbränningen. Vi är alla olika 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Har du möjlighet att ta ett bastubad? Det brukar göra magiska saker med huden Men det är en besvärlig årstid med kyla och torr luft, bara det kan vara problematiskt för huden. Så mycket vätska helst vatten, och så mitt tips på bastubad är värt att prova. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Jag fick precis liknande problem när jag började med periodisk fasta i januari 2013. Jag fastade två-tre dagar i veckan mellan 16-22 timmar. Det var en kall vinter i Stockholm med mycket snö. Min hud blev läskigt torr. Jag fick smörja in kroppen hela tiden, vilket jag hatar egentligen. Jag kom ihåg att jag inte kunde ha mina favoritjeans som var stretchiga. Benen blödde från den torra huden när jag tog av mig dem. Det var lite skrämmande faktiskt. Jag tror det var nåt sorts utrensningssymptom. Det gick över när det blev bättre väder. Sen dess har jag inte haft problem. Tvärtom, min hud är len, fet, fin och fräsch och vuxenaknen borta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Strikt LCHF = glutenfrihet. När man slutar med glutenprodukter gör kroppen av med mängder av vätska som den har lagrat, därför är det viktigt att fylla på med vätska och salt, helst riktigt havssalt för då får du med alla mineraler och jod, komplettera annars med mineraler som magnesium, zink, järn, osv. Salta i vattnet du dricker. Läs mer här om wheat withdrawal: http://www.wheatbellyblog.com/2014/01/how-to-survive-wheat-withdrawal/ Varför dricker du bikarbonat ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vindruvan Posted December 7, 2014 Author Share Posted December 7, 2014 Tack för era svar! Jag kör en kombinerad lchf/candidadiet, så därför dricker jag bikarbonat för att försöka få kroppens pH i balans och bli av med bakterier och svamp som jag dragits med ett tag. Dragit ner bikarbonaten till en halv tsk två gånger per dag nu istället. Dvs halv dos. Jag undrar om inte bikarbonatet är boven i det hela? Dock känner jag mig inte konstant törstig och uttorkad. Det lät iofs vettigt med Erik 2:s teori om vattnet jag tappat som orsakat detta. Hur kommer jag i balans igen då? Jag dricker bra om dagarna och har inga problem med för mycket salt. Har skippat nu att smörja mig med kokosfett. Det blev verkligen inte bättre. Gått tillbaka till min vanliga kräm. Känner mig faktiskt bättre i ansiktet idag. Ska basta ikväll och se hur veckan nu går... Fler tips och ideer mottages tacksamt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts