Jump to content

Fett

Kajsa49
 Share

Recommended Posts

Hej jag har ätit lchf i ca tre månader och mår jättebra. Men det har inte hänt något med vikten. Har mycket funderingar runt fett i form av smör. Läste på Tommy tappar att han ( om jag fattat rätt) äter ca 70 gram fett per måltid. Kan någon säga vad som generellt är lagom mängd fett?

• Like 1

Först äter du ditt behov av protein, det ligger omkring 1-2 gram per kilo och dag.

Sen så behöver du lite vitaminer, spårämne och mineraler, det får du från ägg, mejerier, inälvor, kött fisk fågel, samt grönsaker.

På det behöver du energi, så förutom de kolhydraterna du får i dig så är fett resten av ditt energibehov.. dvs fett upp till ditt energibehov.

Sen så när folk anger fett i måltiden så är det ofta E% eller gram, jag antar att Tommy räknar med allt det fett som kommer med maten.. plus att han lägger till smör och annat vid behov.

Dvs om du äter fet mat så ingår fettet redan där samt för tillagningen.

Ponera att Tommy äter två gånger om dagen så blir det 140 gram cirka 1250 Kcal från fett.

Resten av kalorierna är då protein och de få kolhydrater han äter upp till hans energibehov.. eller rättare sagt det är förutom protein och de få kolhydraterna som fettet är upp till hans energibehov.

• Like 4

Välkommen hit till forumet Kajsa!  :) 

Jag tycker att du ska tänka ungefär som Zepp säger, fokusera istället på proteinet och kolhydraterna. Proteinet skall antagligen ligga på max 100 gram om dagen, men minst 50 gram om dagen (lite luddigt ska det vara ;) ) . Eftersom du inte gått ner i vikt på 3 månader så försök att ligga strikt med kolhydraterna 0-20 gram om dagen. Resten du äter skall vara fett, du äter tills du blir mätt. Fundera inte så mycket över mängden fett, ha koll på proteinet och kolhydraterna istället.

Blir det ingen viktnedgång (och om det är vad du är ute efter) brukar de flesta istället föreslå periodisk fasta.

• Like 4

Först äter du ditt behov av protein, det ligger omkring 1-2 gram per kilo och dag.

Sen så behöver du lite vitaminer, spårämne och mineraler, det får du från ägg, mejerier, inälvor, kött fisk fågel, samt grönsaker.

På det behöver du energi, så förutom de kolhydraterna du får i dig så är fett resten av ditt energibehov.. dvs fett upp till ditt energibehov.

Sen så när folk anger fett i måltiden så är det ofta E% eller gram, jag antar att Tommy räknar med allt det fett som kommer med maten.. plus att han lägger till smör och annat vid behov.

Dvs om du äter fet mat så ingår fettet redan där samt för tillagningen.

Ponera att Tommy äter två gånger om dagen så blir det 140 gram cirka 1250 Kcal från fett.

Resten av kalorierna är då protein och de få kolhydrater han äter upp till hans energibehov.. eller rättare sagt det är förutom protein och de få kolhydraterna som fettet är upp till hans energibehov.

Ok då fattar jag bättre. Har läst att om man vill gå ned i vikt så skall man äta 1 gram per kg man vill väga? Om jag vill gå ned till 70 kg ska jag då lägga mig på 70 gram protein per dag?

Jag tycker att du ska tänka ungefär som Zepp säger, fokusera istället på proteinet och kolhydraterna. Proteinet skall antagligen ligga på max 100 gram om dagen, men minst 50 gram om dagen (lite luddigt ska det vara ;) ) . Eftersom du inte gått ner i vikt på 3 månader så försök att ligga strikt med kolhydraterna 0-20 gram om dagen. Resten du äter skall vara fett, du äter tills du blir mätt. Fundera inte så mycket över mängden fett, ha koll på proteinet och kolhydraterna istället.
Blir det ingen viktnedgång (och om det är vad du är ute efter) brukar de flesta istället föreslå periodisk fasta.[/ tack för välkomnandet. Jag har ätit lchf tidigare men då utan all kunskap jag har nu. Detta är verkligen ett bra forum.
Hur fastar man på lchf? Om man kör 5-2 och man skall ligga på 500 kcal på fastedagarna vad äter man då förslagsvis?

Blir det ingen viktnedgång (och om det är vad du är ute efter) brukar de flesta istället föreslå periodisk fasta.[/ tack för välkomnandet. Jag har ätit lchf tidigare men då utan all kunskap jag har nu. Detta är verkligen ett bra forum.
Hur fastar man på lchf? Om man kör 5-2 och man skall ligga på 500 kcal på fastedagarna vad äter man då förslagsvis?
ja nu lyckades jag få med min fråga under din text

Ok då fattar jag bättre. Har läst att om man vill gå ned i vikt så skall man äta 1 gram per kg man vill väga? Om jag vill gå ned till 70 kg ska jag då lägga mig på 70 gram protein per dag?

Mnja.. det där tillhör nog bantningsdelen av LCHF!

Om man säger som så, behovet varierar från individ till individ, dels på grund av gener, dels av aktivitetsnivå, ketos kräver lite extra.

Sen så, klart om man lägger sig på minimum och lite under det på nästan vad som helst så lär man gå ner i vikt bra mycket fortare.

Men då lär du oxå tappa lite muskler på kuppen.. så varför minska på musklerna redan innan du tappat all fettvikt du vill/behöver bli av med?

Som regel så brukar optimalt intag vara att fördra framför minimum, speciellt på essentilla ämnen.. har lixom svårt att se att minimum intag av vitaminer/mineraler som motsvarar vad man behöver i någon framtid när man väger 30-40 kilo mindre skulle vara så bra i dagsläget?

Och utan att svära i kyrkan så om du nödvändigtvis vill skynda på så är det kalorier du skall dra ner mest på, dvs kolhydrater och fett!

Protein anges som kalorier, men det är främst en byggsten, för en massa viktiga saker i din kropp förutom muskler.

Har du ätit LCHF ett tag.. minst tre månader så är det rätt vanligt att man äter färre gånger, och till slut så nöjer sig folk som regel med två måltider om dagen.. det brukar kallas för intermitent fasta!

Som regel hoppar man frukosten, det var ju bara 16 timmar sedan man åt senast och det är bara några timmar kvar till lunch!

• Like 1

Jag tycker att 5:2 fasta verkar vara lite krånglig och antagligen inte så effektivt heller...personligen tror jag att en "total" fasta en gång i vecka är effektivare,  då med 0 kcal under fastan (vatten och kaffe är OK), kan du hålla det i 24 timmar är det utmärkt om du dessutom orkar lägga in ett träningspass under fastedagen...då skulle det vara själva sjutton om du inte går ner i vikt.  ;)

• Like 2

Jag körde ett tag 24 timmars fasta en gång i veckan, söndag middag till måndag middag. Det var inga problem men jag bytte sen till 16-8, det passar mig bäst. Träning på förmiddagen gör lunchen väldigt god.

5-2 har jag inte ens funderat på. Äter hellre inget än bara lite.

• Like 1

Äntligen någon som är vaken :-) i love you stoscha ;-)

Äter faktiskt frukost numera för jag börjar så tidigt och maten är lite mager. Ingen alkohol heller, ska bli intressant att se vad som händer. Skulle lätt kunna bli av med tio kilo men det är inte så noga.

• Like 1