ellen_tigris Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Jag har inte riktigt fått kläm på hur det är med rött vin. Vissa säger att de går upp massa i vikt av det, men det innehåller ju inte så mycket kolhydrater. Vad säger ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina63 Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Min erfarenhet av rödvinet är att det är den bästa formen av alkohol att dricka när man äter LCHF. Vinet i sig har inte någon gång gett mig viktuppgång men har upptäckt att som med allt alkoholintag att man inte "bryr sig" så mycket om man stoppar i sig lite sötsaker. Förutsättningen är ju då att tillgången finns och den tillgången finns ju ofta på kalas t ex. Blir svårare att stå emot frestelser alltså. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjoer Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Håller mig ifrån vin eftersom jag får ett enormt sötsug och avtrubbat förnuft av ett eller två glas vin. Tyvärr sätter jag då i mig vad som helst med socker. Trist men verkligt för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Mitt tips är att kolla på systembolagets hemsida innan du handlar för det kan skilja mycket i kolhydrat innehåll mellan olika viner . Det finns vissa goda som innehåller typ 3gr per 75cl.(det finns fler trådar om vin på forumet) Skalemann skriver om vin i senaste numret av lchf Magasinet ,där menar han på att vin ej påverkar ketos nämnvärt men ändå orsakar viktuppgång av outgrundlig anledning speciellt om man dricker ofta.Tips:(Lchf Magasinet är absolut den bästa LCHF tidningen och den enda som jag köper numera) . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Någon gång ibland tycker jag man kan ta ett glas vin. Bestämma sig att det bara gäller ETT glas och inte mer än varannan månad. Så det känns lite lyxigt. Njuta med någon man tycker om eller till en bra film Mycket inom LCHF handlar om karaktär. Har man väldigt många kilo att gå ner så kan man ju låta bli en tid för att få fina resultat. Detta gjorde så jag inte drack på 3 månader när jag började. Klart man måste få fira sina framsteg. Men ETT glas borde väl räcka tycker jag.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Ett glas rött eller två med en bit god ost och några oliver, mums! MEN, jag som tidigare kunde dricka en flaska under en kväll tidigare har märkt att nu räcker det med ett par glas för att inte känna mig allt för lullig.... Har inte märkt nån skillnad på vare sig viktnedgång eller sötsug av att dricka ett par glas nån gång varannan vecka. Alkoholförbränningen stör väl viktnedgång en del så där är väl också en anledning att ta det försiktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts