Heffaklumpen

Äter jag fel?

Recommended Posts

Hej! 

Började med lågkolhydratskost för ca 3 1/2 veckor sedan. De första två veckorna gick jag ner i vikt, men sedan hade jag ett avbrott i 2 dagar där jag inte var så noga med kolhydratsräkningen. Men gick fortfarande ner i vikt (dock extremt lite). 

 

Igår var jag på sjukhuset och vägde mig och fick också med mig en matdagbok. Så igår antecknade jag ner precis allt jag åt. I morse när jag vägde mig så hade jag gått upp 1,5kg! :(

 

Jag undrar om någon har någon idé om vad som kan ha gått snett? Har snart lagt på mig all vikt jag blev av med dem första veckorna...

 

Frukost: 2st ägg + 2st bacon skivor stekta i 1msk kokosolja, (saltat och pepprat lite).    

 

Mellis 1: 13st plommon tomater.

 

Mellis 2: 1dl grädde, 100gr skinka och 200gr Gouda ost. 

 

Middag: 1 Krakauer korv <1 kolhydrat/100gr , 200gr frysta grönsaker från Findus, allt stekt i 1-2msk kokosolja + 2msk majonäs och 1l vatten.

 

Kvällsmål: 100gr kyckling + 1 klick majonäs. 

 

 

Tacksam för all hjälp jag kan få! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan variera mycket i vikt dag efter dag. I synnerhet om det börjar närma sej lingonvecka. Till och med jag som varit i menopaus lääänge kan variera 1 kg upp eller ner. Jag använder vågen ungefär som man använder horoskop. Kul att titta på men inget som egentligen förändrar nåt. Komplettera med måttband så du får flera värden.

Det jag spontant tänker på är om du äter för lite eftersom du behöver mellis? Ät 3 riktiga mål om dagen i stället om du är hungrig. Eller börja med att dricka vatten. Ofta kan man missta törst för hunger. Och tomater är nog egentligen godis i sammanhanget. Inget som du ska ta för vana att köra mängder dagligen.

Nu har du ju kört väldigt kort tid och det kan ta tid för kroppen att fatta att du bytt bränsle. Ge det hela 3 månader i alla fall innan du börjar experimentera. En otrygg kropp håller stenhårt i vartenda gram och LCHF är ingen quickfix utan en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må ditt bästa under tiden

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert men som Stoscha säger varierar vikten ofta lite upp och ner.

 

Du kanske behöver mer fett? Du ser ut att ligga ganska högt på protein.

 

Ät ordentliga måltider istället för att småäta och se vad som händer.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM du bli medlem hos Kostdoktorn så kan du se flera bra videor och filmer bla en om de vanligaste orsakerna till att viktnedgång stannar av.

 

När jag läser din lista slås jag av att den är väldigt fattig på grönsaker, tomater är som sagt nästan godis med sin sockerhalt. Bulka upp med ordentliga mängder blad som spenat ruccola osv, på med alla möjliga kol, broccoli, svartkål, vitkål, en riven morot.

 

Protein blir i stor utsträckning socker/glukos så det bör du ta det lugnt med. För att känna mättnad så bör du öka på med fett, smör, gee, kokosolja, olivolja, på maten i kaffet. Gör såser till grönsakerna på äggula och smält smör och kryddor.

 

Grädde och annan mejeri är inte helt optimalt eftersom det ger en insulinpuff som är mycket stor i förhållande till kolhydratinnehållet, som om du äter ngt med 6 gånger så mycket kolhydrater. Insulin stoppar viktnedgång och ger fettinlagring. Den mejeri som sägs funka bäst är lagrad fet ost och klarnat smör som också kallas gee. Mjölk och grädde och fil och yoghurt ska man ta det mycket varligt med.

 

I början och numera ibland tog jag mellis bestående av lagrad ost, det funkade bra för mig. Det är var väldigt svårt med hungern i början och kanske i 2 år, numera så hanterar jag hunger utan problem och kan vänta till nästa måltid, inga blodsockersvägningar som ställer till det och inga vete-abstinensproblem.

 

Lycka till.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert men som Stoscha säger varierar vikten ofta lite upp och ner.

 

Du kanske behöver mer fett? Du ser ut att ligga ganska högt på protein.

 

Ät ordentliga måltider istället för att småäta och se vad som händer.

Hm.. ja. Jag behöver nog äta mer fett. Men har du tips på bra fettkällor? Har hört att mejeri produkter är något man ska vara lite försiktig med. Men vill gärna äta mejerier så som grekisk yoghurt.

 

Åt enligt Atkins introduktionsfas de första 2 veckorna och då är varken såser, mejerier eller vissa grönsaker tillåtna. Så jag tyckte det var väldigt svårt att få upp andelen fett i kosten. 

 

Jag kämpar samtidigt med en ätstörning och har en tendens att småäta hela tiden. Men det är en vana som jag håller på att bryta och LCHF-en hjälper mig att kontrollera ätstörningen mycket bättre! :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha youghurt, ta en dl creme fraiche i stället. Då får du upp fetthalten och kan äta mindre. Ta lite nötter och frön i så mättar det mer. Men det är lite kinkigt på vilka nötter... cashew som är så gott går bort helt. Alldeles för mycket kolisar. Men jag kan inte överäta nötter för då blir jag jättehungrig, även om jag tar jättebra sorter som macadamia och paranötter.

 

Majonnäs är bra. Jag älskar tonfisk och majonnäs till frukost när jag inte äter mosade ägg med smör. Själv är jag jättekinkig på majjo och har bara hittat den sort som går ner. Många gör egen majjo här. (Jag provade en gång och den var INTE ätbar :-P)

 

Om du blir sugen emellan målen kan du väl ta en PUMa (Pålägg Utan Macka). En kraftig ostskiva med smör och pålägg och kanske en gurkskiva till.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt såld på coleslaw för ögonblicket. Annars så blir det mycket smör, spenat och lax i ugnen med smör t ex. Jag använder ofta smör istället för grädde.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se upp för tomater och mejeriprodukter/ost.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog försöka att äta mer av fettet till frukost . Då håller du dej mätt längre och kan hoppa över mellis 1. Tomater innehåller mer kolhydrater än man kan tro. De övriga måltiderna ser små ut i mina ögon. Blir du verkligen mätt?

 

Sen när det gäller din ätstörning blir jag lite orolig att du försöker gå ner i vikt :( 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13 plommontomater? det är ju hur mycket kolhydrater som helst och inte mycket till mättnad, inget fett alls. Min spontana reaktion är att du äter totalt sett för lite mat, att du äter för magert, för lite protein och för mycket kolhydrater, Som de andra skriver så finns det sällan anledning till mellanmål om man äter rätt. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.