saris30 Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Jag kände att det stod still på vågen så jag testade s.k. fakir LCHF i ca 1,5 vecka innan jag var tvungen å sluta. Jag åt väldigt mycket fett vilket gjorde att jag var i princip aldrig hungrig. Åt då framförallt på morgonen då och sen var jag inte hungrig resten av dagen. Kunde kanske äta en kycklingfile med bea. Inga grönsaker. Slutade med att jag var riktigt trött, blev blek, mådde dåligt, och ögona var alldeles röda. Jag tränar även och har ett väldigt fysiskt arbete så det gick inte alls bra för mig Jag har svårt att äta om jag inte är hungrig. Började åter igen med att äta mer grönsaker och minskade på fettet en aning och nu har jag rasat i vikt! Nån annan som har haft denna erfarenhet? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Jag känner igen mig en aning i det du säger. Fettet är liksom lite för effektivt ibland. Har du en hög aktivitetsnivå behöver du inte köra på fakir - ät som du började göra. Rikligt med grönsaker och du kan lätt lägga till lite ris eller sötpotatis om du har kört ett hårt pass. Det kommer med stor sannolikhet inte påverka din viktnedgång. Och gör det det kan du ju bara ta bort ris och sötpotatis. I bästa fall stortrivs kroppen med lite extra kh och du rasar i vikt - det verkar vara lite så för dig. Alla är vi olika, alla liknar inte Martina (highfatfitness) och alla måste experimentera lite för att hitta sin sweetspot. Själv får jag kämpa för att äta kh. Det är fan så trist att mula i sig ris efter 2 timmar skidåkning och det vill sig inte riktigt för mig (har en plan på att öka kh intaget till upp mot 150 g per dag), det är för äckligt med bukfyllan - äter hellre en hemgjord bea med 3 äggulor och 150 g smör . Funderar ibland på att göra som Colting - skita i alla trista kh och äta lösgodis istället. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Vad bra att du började med grönsaker och att äta ordentligt igen, det andra blir ju svältbantning och kroppen får näringsbrist. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Bra.. då har du testat det med och lärt dig något om hur din kropp fungerar! Såå.. i princip kan du om du vill, reglera din aptit genom sammansättningen av kosten. Det är ju det vi menar att så kan LCHF fungera, och så kommer nästa steg i lärdomsprocessen mot en hälsosam livstil nämligen att vikt inte är allt utan att må bra och ha hälsan är det viktiga i långa loppet! Bara det där att man kan påverka vikt och mående genom vad man äter är en nyttig lärdom, den kan du ha med dig hela livet! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Jag gjorde ungefär lika, nollade grönsaker och åt nästan enbart kött och fett ett par veckor. Tappade liksom livsgnistan lite, kände mig zombieaktig. Och hela syftet med dieten gick om intet - magproblemen kvarstod. Vikten som jag var orolig skulle rasa av gick nästan åt andra hållet, vilket var ganska intressant. Nu har jag ätit betydligt mer kolhydrater ett tag och då plötsligt börjar byxorna sitta lösare. Inte för att det är nåt jag eftersträvar, snarare tvärt om... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne Lannizter Posted January 8, 2015 Share Posted January 8, 2015 Jag klarade fakir i tre dagar, blev olycklig för jag inte fick mina grönsaker och jag insåg att det inte var värt det. Ligger nu under 20 kh per dag, ibland 5 ibland 20 och jag tror att min kropp inte vill samma kh mängd varje dag. Jag går trögt ned i vikt men vill inte experimentera för mycket. Äter inte så mycket mejerier ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts