Jump to content

Friskt hjärta enligt Harvard

Tuva

Recommended Posts

Så man kan ta ett test på Harvards hemsida: https://healthyheartscore.sph.harvard.edu/

och kolla om man lever nyttigt och hjärthälsosamt.

Uppenbarligen lever jag på ruinens brant eftersom jag äter livsfarligt lite fullkorn. De rekommenderar t.ex. blåbärsmuffins för att öka sitt intag av fullkorn. Komplett med lågfettsmjölk, rapsolja, socker och vetemjöl. Skitnyttigt!

Och så äter jag på tok för mycket charkuteri med mina 2-3 skivor bacon på en månad (ja, det blir inte mer numera när den första hysteriska glädjefrossan lagt sig haha)

Jag måste genast börja äta fullkornsvete, blåbärsmuffins, havre och råris annars kommer mitt hjärta kollapsa.

Och ja just det, byta ut mitt gräsbetade röda kött mot hårt processad tofu.

Det blir nog bra.....

<_<

• Like 6

Enligt harvard är jag snart död men vid varje läkarundersökning förklarad mycket frisk. Så frisk att det är svårt att få triglycerider och sånt kollat. Jag kanske bara träffar läkare som inte gått på harvard?

Ursäkta ett meningslöst inlägg, jag har lite tråkigt :-)

• Like 7

Ja ja...att jag ska gå ner i vikt, och motionera mer, det kan jag räkna ut själv (även om jag tyckte det var svårt att uppskatta. Vad motsvarar en kväll med squaredans? Eller folkdans? Jag kanske skulle önska mig ett aktivitetsarmband i alla fall?).

Men råd för att förbättra min rökning (aldrig rökt) och intag av läsk (0) tycker jag var lite onödigt att ens ta upp. Och uppmaning att byta ut vitt bröd och kex mot fullkorn, när jag precis berättat att jag inte äter sånt...nja, särskilt personalized tycker jag inte att det var.

• Like 2