Omstart Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Hej! För snart 4 veckor sedan gjorde jag ett nytt försök, reboot, och har hållt strikt LCHF sedan dess. Nu känner jag att jag är nära att flippa ut då jag tänker på att jag inte skall få ta del av allt julgodis. Saknar överlag att det inte verkar finnas något godis man kan äta där det inte är kolhydrater. Paranötter är inte godissmak....suck Jag är jättenöjd med att ha bakat lchf-bröd, supergott och underlättar mycket o ersätter helt bröd för mig. Men...GODIS....finns det något som håller under 5 g/100 gram? Några recept? Finns ingen choklad man kan äta? Lakrits? Något? Känner mig desperat efter choklad eller salt godis. Har gått igenom hela ICAs sortiment i godishyllorna *skratt* men hittar inget godkänt. Inte ens 80 % choklad.... Såg på en LCHF-sida då jag googlade att de förelsog mandelmassa eller marcipan doppat i 90 % choklad. Mandelmassa/Marsipan?? Det är ju 50 % socker..... Sedan det här med pepparkakor... Olidligt på jobbet där det står framställt pepparkakor och godisskålar med hemmakvällgodis hela dagarna. Jag har verkligen jättesvårt och känner mig nästan deprimerad av tanken på att inte få frossa lite godis. Någon som har något tips på godis eller recept på godis som är OK att äta? I alla fall i jul.... Tusen tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted December 9, 2014 Popular Post Share Posted December 9, 2014 Du verkar helt klart vara sockerberoende... Därför bör du göra allt för att undvika skiten. Din kropp ärnog avgiftad men din hjärna behöver lära sej gå fot och ligga plats i korgen. Det finns LCHF recept på marcipan. Jag undrar om inte 56kilo hadenåt? Kan du inte försöka hitta nåt jättegott som inte är så sött? En gångnär jag tyckte riktigt synd om mej själv och gick ini en affärför tt köpa tröst kom jag ut med kryddiga korvaroch smakrika ostar. Det endasöta jag blev sugen på var dadlar. Numera är jag mest sugen på salt. Apoteken har lakritspastiller utan socker. Sen finns lakritste. Det finns gott om LCHF recept med pepparkaks och saffransmak. Dessutom kan du ju unna dej lite bär. Hallon, åkerbär och hjortron är riktigt godis. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TanjaW Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Egengjord mandelmassa ( mandlar, äggvita, sockerersättning, rosenvatten) är nog easy, om du kan hantera sockerersättning. Det finns recept ute på lakritsfudgees o andra fudgees. Godis kan du göra själv med gelatin o t ex fun light. Googla efter recepten, så hittar du massvis! Allt under förutsättningen, att du kan hantera sockerersättningen. Annars: tänk på, varför du började med LCHF o vad detta skitmat skulle ställa till med. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted December 9, 2014 Author Share Posted December 9, 2014 Du verkar helt klart vara sockerberoende... Därför bör du göra allt för att undvika skiten. Din kropp ärnog avgiftad men din hjärna behöver lära sej gå fot och ligga plats i korgen. Det finns LCHF recept på marcipan. Jag undrar om inte 56kilo hadenåt? Kan du inte försöka hitta nåt jättegott som inte är så sött? En gångnär jag tyckte riktigt synd om mej själv och gick ini en affärför tt köpa tröst kom jag ut med kryddiga korvaroch smakrika ostar. Det endasöta jag blev sugen på var dadlar. Numera är jag mest sugen på salt. Apoteken har lakritspastiller utan socker. Sen finns lakritste. Det finns gott om LCHF recept med pepparkaks och saffransmak. Dessutom kan du ju unna dej lite bär. Hallon, åkerbär och hjortron är riktigt godis. Tack för tipsen! Definitivt sockerberoende, men mer sugen på lakrits nu. Förr fanns örtte lakrissmak, men inte hittat något lakritste på ICA. Vet du var det finns? Skall kolla upp lakritspastillerna på Apoteket. Precis något sådant jag tänkte jag kunde unna mig då och då. Fattar det där med korv, etc, men för mig har det ingenting med godisdrevet i mig att göra då de inte alls tillfredställer den lilla "jävulen" så att säga :-) Äter tyvärr inte ost. Jag är inte hungrig eller allmänt sugen alltså, utan sugen just på salt godis, surt godis, lakrits eller choklad.Skall googla lite mer på lchf recept för att hitta något pepparkaksaktigt. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omstart Posted December 9, 2014 Author Share Posted December 9, 2014 Egengjord mandelmassa ( mandlar, äggvita, sockerersättning, rosenvatten) är nog easy, om du kan hantera sockerersättning. Det finns recept ute på lakritsfudgees o andra fudgees. Godis kan du göra själv med gelatin o t ex fun light. Googla efter recepten, så hittar du massvis! Allt under förutsättningen, att du kan hantera sockerersättningen. Annars: tänk på, varför du började med LCHF o vad detta skitmat skulle ställa till med. Hej! Tack....ja, det är nog sockerersättning som blir kruxet för mig. Lakritsfudgees? Skall genast googla. Låter gott. Jag vet också att jag bör tänka på dina kloka ord i slutet, men problemet blir nu att det är extra jobbigt då folk vräker i sig runt om en. Mycket lättare de dagar jag är själv och hemma i mitt eget hem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Men snälla?! Vill du klara julen, så kan du! Varför vill du frossa i godis när du VET att det är farligt för magen, kroppen och tänderna? 1) Läs på Kostdoktorn varje dag om varför socker och kolhydrater är livsfarligt att äta - indoktrinera dig! 2) Tänk på hur dåligt du mådde när du åt socker och kolhydrater - inte kul! 3) Föregå med gott exempel och visa att du minsann inte äter sån socker-smörja som det bjuds på. 4) Om du måste, ta i så fall bara en (1) ruta mörk choklad. 5) Frukt är också godis! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Tack för tipsen! Definitivt sockerberoende, men mer sugen på lakrits nu. Förr fanns örtte lakrissmak, men inte hittat något lakritste på ICA. Vet du var det finns? Skall kolla upp lakritspastillerna på Apoteket. Precis något sådant jag tänkte jag kunde unna mig då och då. Fattar det där med korv, etc, men för mig har det ingenting med godisdrevet i mig att göra då de inte alls tillfredställer den lilla "jävulen" så att säga :-) Äter tyvärr inte ost. Jag är inte hungrig eller allmänt sugen alltså, utan sugen just på salt godis, surt godis, lakrits eller choklad.Skall googla lite mer på lchf recept för att hitta något pepparkaksaktigt. Tack Har du ingen teaffär i dinnärhet? På större mataffärer kan också skojiga teer finnas. Jag vet inte hur länge du ätit LCHF men efter 2-3 år försvinner det där hemska sötsuget. I alla fall för mej. Det gör att jag kan hantera frestelser mycket lättare för jagvet att numera smakar de mest äckligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Jag gjorde helt osötad mandelmassa häromdagen. 100% mandel! Kör 1-2 påsar mandel i en matberedare med kniv. Räkna med att du får slå av den att vila ett par gånger, så den inte blir överhettad. Till slut blir resultatet en ganska fast mandelmassa. Jag avser att rulla kulor av den och doppa i choklad. Choklad med 100% kakao finns också. Men ärligt talat, jag tänker använda choklad med 70-85% kakaohalt. Godast så. Men ett annat alternativ, för helt osötad choklad, är att blanda kakaopulver med smält kokosolja. Denna kan användas penslas på diverse saker, doppas bär i, som sen sätts i frysen. Den kan hällas i ischokladformar, som den är eller blandad med kokosflingor eller hackade mandlar. In i kylen att stelna och ät sen. Faktiskt riktigt gott, tycker jag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Förr fanns örtte lakrissmak, men inte hittat något lakritste på ICA. Vet du var det finns? Yogi har en tesort som heter Sweet Chai, smakar i mitt tycke gott av lakrits. Det finns hårda pastiller gjorda av ren lakrits, helt osötade. Finns du i Stockholm kan jag tipsa om butik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Förra året gjorde jag något slags variant på ischoklad/chokladtryffel. Jag kör oftast på känn, så jag kan inte tala om så här ett år efteråt exakt hur jag gjorde. Men jag smälte 80% choklad tillsammans med några skedar kokosfett och lite grädde och fyllde knäckformar. Det blev riktigt gott. Har också gjort en egen variant på Bounty. Smälter ungefär en matsked kokosfett och blandar med någon deciliter kokosflingor och en äggvita. Gör en stång och gräddar tills den får lite färg, låter svalna, skär i bitar och doppar i mörk choklad. Innan doppningen kan man bre på lite mandelsmör eller jordnötssmör om man vill. Visst är det bra om man kan avstå helt, i alla fall om man är sockerberoende. Men vet man att det blir svårt, tänker jag att det nog ändå är bättre att ha lite eget godis så att man inte flippar ur totalt på helt fel saker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Sockerberoende är svårt eftersom det både är kemiskt och mentalt. Det kemiska är lättast att komma till rätta med. Det gäller "bara" att avstå från det som triggar igång suget. Det är oftast olika från person till person även om man ofta har mycket gemensamt. Det mentala är värre. Att komma på vilka behov man försöker mätta med godis är knepigt på egen hand, därmed inte sagt att det inte går. En genväg kan vara att hitta något annat som man verkligen älskar att göra och som inte har med ätande att göra. Då kan man muta sitt sockertroll med det. I mitt fall rider jag upp alla godispengarna och låter trollet välja mellan ridningen och godis. I två års tid har ridningen vunnit varje gång . Du har fått många bra tips på ersättningsgodis att göra själv. Jag gör mycket av Julgodiset själv men har testat och kan klara av den saltlakrits som görs av Nellie och som är sötad med stevia. Den innehåller 6 kh/100 gr. Den är också lite självbegränsande p g a den laxerande effekt det har i stora doser. Så vill jag äta mer så åker jag på en bubblig mage och det avskräcker oftast mig från överätning. I små mängder blir det inte särskilt många gram kh totalt. Jag ligger idag kring min idealvikt och det gör mig inget att kanske gå upp något kilo över helgerna. Jag har hyfsat lätt att gå ner igen om jag behöver. Jag är också så inne i mina vanor att det inte är någon uppoffring att avstå vanliga sockerutbudet. Jag kan dock äta lite mer än vanligt av mitt egenproducerade som jag inte mår dåligt av. Ett tips är att bestämma innan helgerna kommer om du vill kunna fortsätta viktminskningen under perioden eller om vill lägga fokus och energi på annat. Det kan underlätta för dig oavsett vilket alternativ du väljer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Har du ett så starkt sockersug så är det nog nolltolerans mot all slags sötning som gäller för att hålla det under kontroll 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Inte övervägt att ta en paus över julen eller är risken att du faller tillbaka helt igen, för stor? Det är ju trots allt viktigare att tänka på hur du äter mellan nyår och jul än på vad du äter mellan jul och nyår! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Om man bara hållit på 4 veckor varför bryta då ät LCHF under julen finns ju hur mycket gott som hälst. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Yogi har en tesort som heter Sweet Chai, smakar i mitt tycke gott av lakrits. Det finns hårda pastiller gjorda av ren lakrits, helt osötade. Finns du i Stockholm kan jag tipsa om butik. Den här och flera andra sorter finns i min internetbutik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Jag brukade göra undantag på julafton men det har jag slutat med. Så gott är det inte längre och jag mår så dåligt efteråt. Inte värt det alls. Om man kan jämföra sockerberoende med alkoholism vet jag inte. Har dock svårt att se alkoholister diskutera med varandra på forum om vad bästa ersättningen för sprit är, vilket som smakar mest likt en grogg. Jag är varken alkoholist eller sockerberoende men kanske det är bäst att gå ifrån allt. Ät korv och ost! Eller nåt annat man gillar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUAL Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Här kommer ett recept med lakrits. Jag har även någon gång gjort ischoklad med lakritspulver. http://56kilo.se/chokladtryfflar-med-lakritssmak/. Lakrits i sig smakar sött så då brukar inte sötning behövas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Som lakritsälskare letade även jag med ljus och lykta efter nåt som känns hyffsat tillåtet. Renee Voltaires "Lakritspastiller"...Supergoda och dryga. Finns på Apotea och vissa hälsokostbutiker. Likaså Nellies Dellies "Salt lakrits". (Apotea) Supergoda att ta till då det svider ordentligt i socker magen. Men man fixar inte så många...kan bli snabba toabesök då ... Sen brukar jag rosta hela mandlar i lite olja/smör i stekpanna...och fullkomligt dränka ner dem i lakritspulver...Urgott! Och vill man lyxa ordentligt...och tolerera lite kolhydrater...så gör Snickers med lakritssmak..recept från Nina Ojala...Dom är urgoda och passar kanske den mer liberale LCHFaren. Men ost och korv är göttigt det med...och räcker faktiskt långt...så man är sugen. Det är nog bra att inte underhålla sockertrollet för ofta... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Om du inte är sockerberoende finns det mycket gott som visserligen inte är strängt LCHF men ändå funkar - OM man inte är typen som dammsuger upp det som finns hemma. Då blir det ju genast besvärligare. Ischoklad. Mörk, 75%+, choklad och finfin kokosolja. För variation blanda ner kokosflingor, jordnötter eller andra nötter, rostade sesamfrön (inte alltihop i samma omgång kanske utan blanda olika sorter - fast det är säkert gott ihop också). Hemgjord glass på grädde och äggulor. Busenkelt och lätt att styra hur söt man vill ha den. Personligen avskyr jag smaken på alla ersättningssötningsmedel så jag använder vanligt socker men bara 1/4 av det som rekommenderas i recepten. Även där kan man roa sig med att smaksätta med mörk choklad, bär o.s.v. Vanlig vanilj är ju gott också förstås. Nötter av olika sorter är alltid gott. Tamarirostade mandlar är alltid en succé. (100-125°varm ugn, mandlar med bruna "skinnet" kvar, en skvätt tamari. Jag brukar roa mig med att krydda tamarin med lite olika grejer, favoritblandningen hos oss är tamari, nypa rökt salt, en doft chili eller cayennepeppar och lite vitlökspulver. Låta mandlarna ligga och dra i sig vätskan och sen rosta tills de blivit torra och gärna en smula knapriga, tar kanske 15-25 minuter? Röra runt lite under tiden som de rostas så de inte klumpar ihop sig.) Man kan göra solrosfrön på samma sätt, gott pillerillsnack och dessutom supergott på sallad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Limp Posted December 11, 2014 Popular Post Share Posted December 11, 2014 Jag skulle vilja säga att när man klarar av att släppa taget från tvångssyndromen att behöva äta substitut dvs. t.ex bröd, mörk chocklad och andra saker som har sina urprung i mjöl- och sockervärlden, är man också väldigt nära på att bli kvitt sina olika sug. Samma gäller när man slutar använda orden fuska och unna. Då är man i mål och kan gott påstå sig vunnit kampen. Man lever ett normalt stabilt nytt lågkolhydratbaserat liv och äter det som är gott, utan hinder och baksmälla. Men, biter man sig fast i olika "vanor"... kommer man nog aldrig dit. Det är lätt och vara vanans fånge. 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Jag skulle vilja säga att när man klarar av att släppa taget från tvångssyndromen att behöva äta substitut dvs. t.ex bröd, mörk chocklad och andra saker som har sina urprung i mjöl- och sockervärlden, är man också väldigt nära på att bli kvitt sina olika sug. Samma gäller när man slutar använda orden fuska och unna. Då är man i mål och kan gott påstå sig vunnit kampen. Man lever ett normalt stabilt nytt lågkolhydratbaserat liv och äter det som är gott, utan hinder och baksmälla. Men, biter man sig fast i olika "vanor"... kommer man nog aldrig dit. Det är lätt och vara vanans fånge. Du har så rätt men jag kommer alltid att äta sushi med min dotter och potatis och tunnbröd till surströmmingen liksom korntunnbröd toll vår variant av dopp igryta. Jag kan intemed bästavilja ivärlden kalla det renlärig LCHF så därför fuskar jag vid valda tillfällen 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Till Limp skulle jag vilja säja att jag känner mej smått förolämpad när du skriver att det är ett tvångssyndrom att äta substitut för t ex bröd. Ät som du vill så äter jag som jag vill. Jag har inget sug efter vare sej bröd eller socker. Men kampen mot övervikt är vunnen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Du ska inte bli förolämpad... om du funderar ett tag, inser du att du äter som andra har lärt dig att äta. Folk äter frukost, lunch, middag mellanmål, vissa bestämda tider, med ett visst innehåll och efter ett visst mönster. Man äter så för att andra sagt att så bör man göra. Det har blivit något slags defacto standard... en sanning som sällan överenstämmer egentligen med det man själv vill innerst inne eller vad kroppen behöver. Jag har själv börjat titta aningen själviskt i min egen navel och speciellt innanför den och utgår i mitt ätande numera från mig själv, mina egna smaklökar samt vad jag själv tycker är gott. Det har drastiskt förändrat min hälsa, tagit bort sug efter den maten som gjorde mig fet en gång i tiden. Jag har iofs nya sugobjekt, men hälsosamma sådana. Dem kan jag äta när jag vill och hur mycket jag vill... de är lågkolhydrat. Alltså, jag gjorde helt om vilket jag rekommenderar också andra göra. Jag kan äta glass... sockerglass, utan mental baksmälla för utrymmet för det finns i mina kolhydrattal. Jag känner inte ens att jag unnar mig något, eller fuskar, ty jag sett till att sådant inryms i mina nya livsföring. Det har blivit en del av mitt naturliga beteende. Jag har inte längre mat i fokus. Det jag vill säga är att våga släppa taget är ofta genvägen till framgång... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Du kan inte ha mer fel. Jag gör inte som andra lärt mej. Jag går min egen väg och är oftast tvärs emot andra. Äter inte mellanmål eller på bestämda tider för det har aldrig passat mej. Kort sagt jag skiter i vad andra tycker och gör som jag vill. Och det passar mej alldeles utmärkt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 12, 2014 Share Posted December 12, 2014 Bra... då är du på samma "våglängd" som mig och vi får hoppas på att fler följer efter Litet själviskhet när kost, skadar aldrig.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Limp du har helt rätt i att man i alla fall då och då gör sig själv en tjänst genom att se över sina intag. Det är otroligt lätt att falla tillbaka i gamla vanor/ovanor. Substitut för socker/spannmålsvanorna i tidigare liv är för mig personligen inga problem OM det är ett medvetet val vid enskilda tillfällen och inte som ersättning för att fortsätta i invanda mönster. Det jag inte vill hamna i, är situationer där valet tas ifrån mig t ex vid resor där endast fettsnål kost serveras. Då blir det jobbigt eftersom jag inte vill svälta och det finns en gräns hur mycket kokosolja (tas alltid med på resa) jag kan få i mig. Eller när hungern tar överhanden och gör att jag gör ett sämre matval. Händer väldigt sällan men... Jag har alltid numera bröd baserat på kokosmjöl och nötter (bakar eget) i frysen. Jag har en livsstil med kvällsaktiviteter där tidsmarginalerna ibland är väldigt små. Ibland händer det att jag är för hungrig för att orka med aktiviteten bara på en kopp kaffe med kokosolja enkom och då är det mycket praktiskt att kunna ta till detta bröd. Ibland kokar jag ett ägg istället. Det är för mig ett mycket bättre val än något som finns i caféet eller bensinmacken. Detta är vad jag ger kolhydrat plats för. Jag kan inte äta glass med riktigt socker eftersom det triggar mitt sockertroll. Sist jag provade det kostade det mig 2 års återfall och 13 kg upp. Det gör jag inte om. Då gör jag egen glass som inte har vanligt socker i, jag kan heller inte söta med frukt eftersom det också triggar. Jag har nu också gjort en hel del eget julgodis som också kommer att rymmas i "budgeten" övriga julmaten är ju så LCHF (i alla fall den jag gillar). Gillar inte sill eller gravlax som i många fall innehåller socker. Jag kan inte dricka glögg, tycker inte om öl eller vin eller champagne och väljer därför att dricka julmust light när det finns. Det gillar jag och det ger mig julstämning. Genom att göra eget godis som resten av familjen också gillar så kan vi fira helt tillsammans och jag känner att jag bidrar till en bättre Jul för alla i familjen . Alla i familjen tycker att de mår bättre med min mat men har inte samma motivation att hålla sig till den alltid av olika skäl. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Som snabbmat när det är bråttom eller fantasilöst har jag uppfunnit varm PUMa. Jag tycker varm mat mättar mer. En tallrik med t ex tunna skivor nötsalami och tomat. Lite kryddor ovanpå och några stadiga ostskivor. Sen in i micron tills osten smält 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Som snabbmat när det är bråttom eller fantasilöst har jag uppfunnit varm PUMa. Jag tycker varm mat mättar mer. En tallrik med t ex tunna skivor nötsalami och tomat. Lite kryddor ovanpå och några stadiga ostskivor. Sen in i micron tills osten smält En sådan brukar jag göra istället för Pizza, kallas för Pyttzzan här i huset 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Japp...Pyttpizza eller varm PUMA blev det här då jag var vrålhungrig i gårkväll...Ost...skinka och mer ost och pizzakrydda...in i micron..Klart! Mättande! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Läs denna bok!!! "Hotet mot din hjärna" av David Perlmutter. Lovar, ditt sockersug kommer att avstanna rejält! Kan förstå att det är jobbigt med alla dessa förbannade skålar med godis på arbetsplatser, dessa evinnerliga kakfat. Det är ett hot mot vår hälsa och arbetsgivarna borde verkligen tänka till här. De räcker fram friskvårdskort för motion och träning med ena handen (i mitt fall ett MYCKET generöst sådant) sedan ställer de fram gift, speciellt vid juletid och även till påsk! Vi blir hela tiden matade med detta helvete men vi MÅSTE faktiskt stå emot. Det är val vi gör, vill du ha diabetes? Cancer, övervikt, inflammationer? m.m. Tänkt till, gör rätt, skärpning! Det är lika bra att vara hård, dutta inte och mesa till det med en massa substitut som LCHF-godis etc. När du är såå sockerberoende så gäller det att sluta helt! Mitt "fredagsmys" t.ex. består numera av fläsksvålar i en påse som säljs som snacks (finns på ICA) innehåller 0 kolisar, oliver, brieost och till det ett glas rödvin. Mycket mycket godare, mycket lyxigare än allt jävla godis som jag faktiskt numera enbart mår illa av! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts