Jump to content

Egna erfarenheter av kosttillskott

Tomasni
 Share

Recommended Posts

Jag tar för tillfället FitxxLines Restorate. Den funkar alldeles utmärkt för mig! :D Mina naglar har inte spruckit sedan jag började använda det och mitt hår och min hy har förbättrats, har inte alls lika mycket finnar som förut :)

Drack även Power Cocktailen förut på morgonen, men kände inte att den gav någon energikick direkt, utan var bara en onödig sak med socker/sötningsmedel i för mig. En kopp grönt te funkar lika bra för mig som Power Cocktailen. 

Fitxxline går bort då huvudingrediensen är socker i någon form, antingen fruktos eller glukos.

Som tillskott så äter jag D-vitamin, från september till april ungefär. Har haft god effekt på mina "höstdippar" i humöret av dem.
Äter också magnesium, då jag har märkt en god effekt av det - bättre "ork" i benen.
Omega3 ingår också i husapoteket, mest för att jag är lite för dålig på att äta fisk, glömmer liksom bort att laga till det. :-)
De senaste veckorna har jag även ätit K-vitamin, som komplement till D3, då jag hört/läst att det kan vara bra...

Håller också på att avsluta burken med Adrecomp, binjuretillskott, som ett halmstrå till att få fart på mina hormoner...

Egentligen så tror jag att det bästa är att äta en fullvärdig (LCHF-)kost, men då jag har en omfattande födoämnesintollerans tror jag att det för min del är viktigt att komplettera med vissa delar.
Sen är jag övertygad om att många skulle må bra av att äta D3, när man bor på de här breddgraderna, om man inte har en tvåveckors semester till soligt land inlagt under mörkaste tiden.
Vid mitt senaste läkarbesök sa till och med läkaren det, att här är det bara från maj till september man kan tillgodogöra sig D3 från solen, så alla har mer eller mindre underskott på vintern...

• Like 3

Några billiga multivitaminpiller gav mig sämre sömn för några år sedan, i alla fall verkade det så när jag provade att upphöra med dem och sedan börja igen i några omgångar. Även något flytande tillskott, tror det var Kan Jang, gav dålig sömn. 

Jag provade tillskotten för att jag kände mig trött. Men de gjorde mig alltså bara tillfälligt piggare, sedan tog sömnbristen överhanden. Ifall jag känner mig trött numera är sömnen det första jag ser över. Vissa dagar grundar jag med kamomillté typ tre-fyra timmar innan läggdags, då brukar jag sova gott. Och så försöker jag att dricka ordentligt med vatten under dagen, och trappar ner mot kvällen så att jag inte blir nödig under natten. 

Rosenrot i måttlig dos och under begränsad period tycker jag har funkat bra för mig. Den kan hjälpa en att komma till ro ifall man har behov av det, men också verka uppiggande ifall man är utvilad. Men jag tenderar till att bli smått överspeedad och tappa koncentrationen, så jag har inte använt rosenrot på några år. Nu med lagom LCHF och mycket ekologiskt och annat bra känner jag inte så stort behov av tillskott. Tar lite D-vitamin någon gång i veckan. 

Ps. Ifall jag tar något tillskott så försöker jag göra det när det är sovmorgon dagen efter, t ex fredag och lördag. För att minimera effekten av eventuell sömrubbning, plus att jag vill minimera ev rubbningar i koncentrationen på jobbet måndag-fredag. 

1. D-vitamin (funderar på att byta till något D3+K2 tillskott men är lite tveksam om det är värt det)
2. Kreatin
3. Proteinpulver (hade gärna ätit proteinrik mat som kött/fisk/fågel varje måltid men blir lite dyrt i längden...)

Tog även Omega-3 ett tag men äter numera fet fisk, gärna lax, 3-4 gånger i veckan så känns inte befogat att trycka i sig extra kapslar med Omega-3 också.

Kan inte tänka mej att leva utan D-vitamin

http://www.expressen.se/halsoliv/supervitaminet-haller-dig-pigg-hela-vintern/

Äter också blåbärspiller. Jag tycker det hjälper mot min nattblindhet... bor man långt ute på bondvischan behöver man bra syn för att ta sej hem den här årstiden. Innan jag flyttade dit vägrade jag att köra bil på kvällen.

• Like 3

Kan inte tänka mej att leva utan D-vitamin

http://www.expressen.se/halsoliv/supervitaminet-haller-dig-pigg-hela-vintern/

Äter också blåbärspiller. Jag tycker det hjälper mot min nattblindhet... bor man långt ute på bondvischan behöver man bra syn för att ta sej hem den här årstiden. Innan jag flyttade dit vägrade jag att köra bil på kvällen.

Blåbärspiller? Låter spännande! Berätta mera! :)

D3 ser jag som absolut nödvändigt, eftersom solen är för svag under mer än halva året.

K2 verkar också mycket viktigt, då vi inte längre får det genom att äta kött från djur som ätit sin naturliga mat. K2 hjälper kroppen partitionera kalcium, så att det hamnar i skelett och tänder i stället för i mjuk vävnad såsom artärer.

EPA+DHA (långkedjigt omega-3) viktigt om man inte äter fet fisk eller gräsbetat kött/ägg.

Bra probiotika då och då.

RS

Rätt mat är viktigast MEN är det någon här som har EGEN erfarenhet av något kosttillskott ?

t.ex.  FitxxLine

Skriv även om ni INTE tror på FitxxLine

Nejmen, en till helt nyanländ vars allra först inlägg är att starta en tråd, om något som inte är LCHF - nämligen FitxxLine. Varför skulle vi vilja diskutera FitxxLine? Igen?

Hej!

"Tråden har blivit modererad"

Jag har gått in och döpt om ett ord i denna tråd och döpt om ordet till Fitxxline. Det är OK att diskutera produkten men benämn den gärna i så fall på detta vis. Vi vill inte att detta ska bli en "reklamtråd" sökbar via t ex Google för produkten. Gör helst inga länkningar till andra sidor om produkten.

Ämnet som sådant är ju väldigt intressant, så fortsätt gärna och diskutera!  :)

Peter

• Like 5

D3 ser jag som absolut nödvändigt, eftersom solen är för svag under mer än halva året.

K2 verkar också mycket viktigt, då vi inte längre får det genom att äta kött från djur som ätit sin naturliga mat. K2 hjälper kroppen partitionera kalcium, så att det hamnar i skelett och tänder i stället för i mjuk vävnad såsom artärer.

EPA+DHA (långkedjigt omega-3) viktigt om man inte äter fet fisk eller gräsbetat kött/ägg.

Bra probiotika då och då.

RS

Hur mycket D3 och hur mycket K2 bör man ta?

Hur mycket D3 och hur mycket K2 bör man ta?

Det råder lite delade meningar om det, men jag skulle säga 2-5000 IE D3 samt 100-200 mikrogram K2, allt per dag.

Det som är lurigt är att D3 lagras och kan överdoseras, medan K2 inte lagras utan har en halveringstid på ett par dagar, så det kan man inte överdosera. Så om man kan, är det lämpligt att kolla halten D3 kanske en gång per år.

• Like 2

Det råder lite delade meningar om det, men jag skulle säga 2-5000 IE D3 samt 100-200 mikrogram K2, allt per dag.

Det som är lurigt är att D3 lagras och kan överdoseras, medan K2 inte lagras utan har en halveringstid på ett par dagar, så det kan man inte överdosera. Så om man kan, är det lämpligt att kolla halten D3 kanske en gång per år.

På vilket sätt skulle en överdosering av D3 visa sig måntro?..

På vilket sätt skulle en överdosering av D3 visa sig måntro?..

Så här skriver en källa: 

"Symptom på överdosering

Det anses svårt att kunna förgifta sig med stora mängder D-vitamin. Vilken övre gräns och exponeringstid som är skadlig är inte entydig. Symptom kan vara illamående, sämre matlust, för mycket kalcium i blodet, förkalkning av vävnader i framförallt lungor, blodkärl och njurar. Njursvikt kan även förekomma.

Vissa anser dock att man ska undvika regelbundet intag över 55 µg/dag (ca 2200 I.E per dag) i flera månaders tid men den gränsen kommer nog ökas uppåt vad det lider. Gränsen är 100 µg/dag (ca 4000 I.E per dag) enligt de europeiska riktlinjerna EFSA."

http://www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm

Detta med att D-vitaminets förbättrade upptag av kalcium kan ge förkalkningar motverkas om man tar K2 - då lägger sig kalcium där det ska.

• Like 3

Det går ju inte söka på så kort som K2 och jag är gammal och trött... Var kan man köpa det? 

Denna brukar jag köpa: http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2-vitamin.htm

Finns även kombo D3+K2: http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2-D3-vitamin-i-olivolja.htm

• Like 3

Varför väljer du att ta K2 separat istället för kombon?

Jag tycker 45 mikrogram K2 till 2000 IE D3 är i snålaste laget med tanke på att det är oklart hur mycket K2 man behöver och det inte går att överdosera. Tar nu under vintern 5000 IE D3 + 300 mikrogram K2. (300 är nog egentligen onödigt mycket...)

• Like 3

Jag tycker 45 mikrogram K2 till 2000 IE D3 är i snålaste laget med tanke på att det är oklart hur mycket K2 man behöver och det inte går att överdosera. Tar nu under vintern 5000 IE D3 + 300 mikrogram K2. (300 är nog egentligen onödigt mycket...)

Vad tycker du är en lagom dos?

Vad tycker du är en lagom dos?

Doser kring 100 mikrogram har använts i kliniska försök där man sett tillbakagång av aterosklerotiskt plack efter ett par månader. Men det kan bero på mängden D3 också, eftersom man tar upp mer kalcium vid ökad dos. Kanske 100 mikrogram K2 till 2-2500 IE D3; 200 till 5000. Gissning i brist på kunskap...

• Like 3

Doser kring 100 mikrogram har använts i kliniska försök där man sett tillbakagång av aterosklerotiskt plack efter ett par månader. Men det kan bero på mängden D3 också, eftersom man tar upp mer kalcium vid ökad dos. Kanske 100 mikrogram K2 till 2-2500 IE D3; 200 till 5000. Gissning i brist på kunskap...

Hmm...innebär att jag ska öka mitt K2-intag med en kapsel om dagen... Äter 100 mikrogram nu till 5000 IE D3.

• Like 1