Jump to content

Skinka

Tåli

Recommended Posts

Jokkmokks korv och rökeri har åtminstone en kokt och två rökta skinkor, som är helt utan socker. De båda rökta köper vi ibland och de är goda. De heter lavrökt samt samiskt rökt skinka. Jag har ingen innehållsförteckning hemma just nu, men tror att enda e-numret i klartext blir nitritsalt.

Edit: Riktigt så bra var det dock inte, men ändå bäst hittills i kategorin "vanlig rökt skinka". Lavrökt skinka innehåller: Helmuskelskinka, salt, cikoriarotfiber (inulin), antioxidationsmedel (natriumcitrat, natriumaskorbat), konserveringsmedel (natriumnitrit). Svenska råvaror.

• Like 1

Är det någon som vet hur prosciutto di parma är producerad, dvs hur grisarna är uppföda? Vet att Italien är en av de länder som använder mest antibiotika i djuruppfödningen i Europa, men har också mycket ekologisk odling. Tänker på de risker med resistenta bakterier man har hittat i danska grisar?

(Jag har anledning att vara orolig, fick en MRSA infektion precis innan min MS bröt ut, det är vanligt att infektioner är "the final straw" som triggar en autoimmun reaktion. Är nu friskförklarad från MRSA efter prover i 1.5 år men man vet ännu inte vad som smittade mig, ingen sjukhusvistelse eller utlandsvistelse)

http://www.svdhv.org/sv/start/press---media/schysst-kott/fakta-om-svensk-notkottsproduktion/lagst-antibiotikaanvandning-i-eu/

• Like 2

Nej, nej, Parmaskinka och parmesanost och annat fint är gjort på ett helt annat sätt

Korna som producerar mjölken till parmesanosten står på speciella små certifierade gårdar och får bara leverera till osten. De får bara fodras på gräs och hö som för hundra år sedan. Vasslen som blir över ges till grisarna och sedan torrsaltas skinkorna och hängs upp ett år.

I Italien finns storskalig skit men också det bästa småskaliga i världen. Jag bodde i Emilia Romagna (Bologna) 1999-2001 och har varit med och gjort ost och besökt stallar och grisuppfödning.

• Like 5

Nej, nej, Parmaskinka och parmesanost och annat fint är gjort på ett helt annat sätt

Korna som producerar mjölken till parmesanosten står på speciella små certifierade gårdar och får bara leverera till osten. De får bara fodras på gräs och hö som för hundra år sedan. Vasslen som blir över ges till grisarna och sedan torrsaltas skinkorna och hängs upp ett år.

I Italien finns storskalig skit men också det bästa småskaliga i världen. Jag bodde i Emilia Romagna (Bologna) 1999-2001 och har varit med och gjort ost och besökt stallar och grisuppfödning.

Jag vet att de har både bra och dåligt, det är därför jag frågar.  :)

Men det är fortfarande inget svar om de använder antibiotika, och hur mycket, eller om det är skinka från de småskaliga grisuppfödningen som kommer hit. I den länk jag bifogade låg de på förskräckliga mängder. Antibiotika i mat är ett allvarligt hälsoproblem.

• Like 1

Prosciutto di Parma can only be produced from the hind legs of specially selected heritage breeds raised in any of the 11 approved regions of Italy. Unlike other cured hams which can be produced from pork raised anywhere, Prosciutto di Parma can only be produced from Italian-born and bred pigs raised according to the highest standards.

These standards include a healthy diet that often includes the whey that comes off production of Parmigianno Reggiano, another culinary specialty of the Emilia Romagna region in which Prosciutto di Parma is produced. The use of antibiotics is discouraged and limited only to extreme circumstances, and the pigs are allowed to roam freely – an essential aspect to developing the unique flavor that is a trademark of Prosciutto di Parma.

http://parmacrown.com/why-prosciutto-di-parma/

• Like 1

Om du kan äta gott och nyttigt överallt i Italien, har Påven en lustig mössa!!!

Själv tycker jag att skinkan från Toscana är ännu godare än den från Parma. 

Kan inte äta spannmål eller mejerier. Tycker det har funkat bra, men det vore bättre om jag tålde ost. Har sett att de finns lite ekologiska grönsaker i affären, plus att jag har hittat ett ekologiskt grönsaksstånd på torget, och en ekologiskt köttaffär. Men just nu är Sverige/Stockholm mil före i glutenfria och ekologiska produkter.

Heter den från Toscana prosciutti di Toscana? Jag åt en sort som var gjort på griskultingar, mer söt i smaken, när jag var i Italien sist. Grymt god.

Bra skinka görs i alla regioner. http://it.wikipedia.org/wiki/Prosciutto_toscano

Ost kan du ju undvika om du vill och mjölk dricker Italienarna aldrig.

När det gäller gluten så är det ju lätt att undvika pastan och brödet. Men bröd kan ju förstås ingå i i matlagning (tex kan det finnas rivet bröd i Porchetta).

Men det är lika lätt att äta LCHF, glutenfritt och vad du vill i Italien som i Sverige. Var skall du bo?