Christina Mårlid Posted December 12, 2014 Share Posted December 12, 2014 Jag har fått halsbränna! Någon som har en bra idé hur jag får bort det? Äter ju givetvis lchf kost. Idag till frukost, 2 ägg och 1/2 dl Majonnäs och te.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 12, 2014 Share Posted December 12, 2014 1 tsk bikarbonat i vatten på morgonen har hjälpt mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 12, 2014 Share Posted December 12, 2014 Halsbränna beror ofta på att maten inte kommer iväg in i tarmsystemet det blir liksom stopp en bit efter magsäcken. Det lite märkliga är att detta kan bero på för dålig magsyra. Därför skulle jag föreslå att du jobbar med din magsyra. Se till att du får i dig ordentligt med salt, klorid behövs när magen gör syra. Tänk på hur du dricker i samband med måltider. Du skriver att du dricker te och jag kan tänka mig att det är en ganska stor kopp. När mycket vätska kommer ner i magsäcken spär den så klart ut det syrabad som finns där. Därför kan man faktiskt låta bli att dricka till maten eller i vart fall dricka väldigt lite. Drick ditt te ungefär en timme efter frukost istället. Du kan också dricka något 10-20 minuter innan frukost då hinner det rinna undan. Man kan också reta magen att trycka ut syra genom att börja måltiderna med något basiskt som grönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 12, 2014 Share Posted December 12, 2014 Bikarbonat som Margaretha skriver om har samma effekt som grönsaker det drar igång syraproduktionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 12, 2014 Share Posted December 12, 2014 Eh.. halsbränna är Reflux.. oavsett syra i magen. Det handlar mer om att övre magmunnen inte tätar som den skall. Ja, det finns nedre reflux oxå och gör ont i tarmarna/mellangärdet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted December 12, 2014 Share Posted December 12, 2014 Eh.. halsbränna är Reflux.. oavsett syra i magen. Det handlar mer om att övre magmunnen inte tätar som den skall. Ja, det finns nedre reflux oxå och gör ont i tarmarna/mellangärdet. Magmunnen kan vara otät av olika skäl, men inte helt ovanligt är att man har ett bråck på magmunnen. Vilket man vanligtvis inte gör något åt så länge det är ett litet bråck. Finns receptfria brustabletter att ta till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted December 12, 2014 Share Posted December 12, 2014 Kan det vara så att för stort tryck "underifrån" kan orsaka halsbränna. Många som är gravida kan få ont av halsbränna, när magen börjar bli stor. Kan det vara något liknande om man har stor mage, typ kulmage eller magfetma? Sen så har jag hört från flera med erfarenhet, att bikarbonat hjälper. En tsk i ett glas vatten, så bör besvären vara borta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina Mårlid Posted December 13, 2014 Author Share Posted December 13, 2014 Tack för intressanta svar! Följdfråga, jag har blivit rekommenderad att dricka ett glas varmt vatten med citron när jag vaknar för att göra kroppen mer basisk. Men om jag förstår dig rätt Erik 2, med tanke på sista kommentaren om grönsaker, så ska man inte eftersträva att den blir det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lollo Posted December 14, 2014 Share Posted December 14, 2014 Magen ska vara sur, enligt författaren till boken "Bättre mage, hur sanningen om din mage blev en hemlighet". Basgörs magen kan man få halsbränna. Jag skulle ta bort majonäsen och testa om det blir bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted August 18, 2015 Share Posted August 18, 2015 Kan det vara så att för stort tryck "underifrån" kan orsaka halsbränna. Många som är gravida kan få ont av halsbränna, när magen börjar bli stor. Kan det vara något liknande om man har stor mage, typ kulmage eller magfetma? Sen så har jag hört från flera med erfarenhet, att bikarbonat hjälper. En tsk i ett glas vatten, så bör besvären vara borta. Detta stämmer i alla fall på mig. Om jag syndat och ätit mycket vitt mjöl, gluten etc. dagligen under säg en veckas tid (läs: Italien-semester) så sväller jag upp en del om magen och känner mig lite förstoppad. Om jag därefter går tillbaka till lowcarb/periodisk fasta känns det precis som om gasbildningen från det som finns ackumelerat i tarmen tar lättaste vägen ut ur mag/tarmsystemet (uppåt) under ett par dagar då tarmen får jobba klart med allt gluten. Det leder till halsbränna en kort period innan allt är som det ska igen, men det är bara bita ihop och inte falla för lockelsen att fylla på uppifrån med mer carbs/vitt mjöl för att på så sätt skapa en sorts "propp" uppifrån som iofs lindrar halsbrännan momentant, men inte minskar gasbildningen och svullnaden totalt sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shapeshifter Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Jag får reflux när jag trillat av lchf vagnen. Den botas med Rennie från apoteket - inte huskurer. Bikarbonat är väl salt dessutom - onyttigt i större mängder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Salt är väl jättebra jag hade aldrig halsbränna innan lchf men får det nu särskilt när jag äter kokt ägg. Som jag skrev innan så tar jag 1 tsk bikarbonat i ett glas vatten på morgonen ibland och då är jag fri från halsbrännan i flera dar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts