Jump to content

Några frågor och tankar


Jazzans
 Share

Recommended Posts

Hej!
Jag är en riktig tungviktare. Just nu känns det som att LCHF är min sista chans innan min man, familj, kurator och sjukgymnast tvingar mig till en GB-operation. Jag säger tvingad för att de får mig att känna mig tvingad om jag inte fixar detta.

Jag var hos läkaren för typ 16 dagar sedan och tog lite prover. Mitt kolesterol ligger på 5,6 och blodtrycket runt 139/91. Övriga tester med njurar och blodfetter var normala sa de. Har någon av er någon erfarenhet av dessa siffror?

Grejen är att jag har panikångest och GAD (generell ångest) och är livrädd att LCHF på något sätt ska göra att jag får en stroke eller hjärtinfarkt, detta trots att jag vet att risken för det är större om jag INTE gör något åt vikten. Att räkna kalorier och äta fettfritt går inte då jag blir för hungrig, och efter att ha läst omkring här så är mina hjärnspöken även inriktade på att kolhydraterna verkligen kan vara farliga. LCHF känns med andra ord tryggare. Min hjärna är i kaos med andra ord.

Är det något speciellt jag bör tänka på såhär i början? Jag har förstått att det kan vara bra att akta sig lite för mejeriprodukterna? Har ni några tips och idéer?

Tack på förhand.
/Jazzan

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är, som ni ser på rubriken, en riktig tungviktare. Just nu känns det som att LCHF är min sista chans innan min man, familj, kurator och sjukgymnast tvingar mig till en GB-operation. Jag säger tvingad för att de får mig att känna mig tvingad om jag inte fixar detta.

Jag var hos läkaren för typ 16 dagar sedan och tog lite prover. Mitt kolesterol ligger på 5,6 och blodtrycket runt 139/91. Övriga tester med njurar och blodfetter var normala sa de. Har någon av er någon erfarenhet av dessa siffror?

Grejen är att jag har panikångest och GAD (generell ångest) och är livrädd att LCHF på något sätt ska göra att jag får en stroke eller hjärtinfarkt, detta trots att jag vet att risken för det är större om jag INTE gör något åt vikten. Att räkna kalorier och äta fettfritt går inte då jag blir för hungrig, och efter att ha läst omkring här så är mina hjärnspöken även inriktade på att kolhydraterna verkligen kan vara farliga. LCHF känns med andra ord tryggare. Min hjärna är i kaos med andra ord.

Är det något speciellt jag bör tänka på såhär i början? Jag har förstått att det kan vara bra att akta sig lite för mejeriprodukterna? Har ni några tips och idéer?

Tack på förhand.

/Jazzans

Hoppas du har någon god vän till stöd för du skulle behöva byta man, familj, kurator och sjukgymnast. Man ska fan inte pressa nån till gbp, möjligen informera och diskutera. Man ska inte försöka få nån att byta man och familj heller så lyssna inte på mig heller, surna bara till lite. Har dålig erfarenhet av gbp i fyra av fyra fall i släkt/grannskap (har tillkommit ett misslyckat fall sen senast jag surnade till på gbp). Tänk själv och läs, läs och det har du gjort, lycka till.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Du har fått bra svar av kunniga personer, jag vill bara påpeka att du inte ska vara orolig att lchf är onyttigt. För även om det är en oerhört effektiv metod att gå ner i vikt, så är det inte på ett onyttigt sätt. Det finns andra positiva hälsoeffekter med lchf, så känn dej inte stressad på så sätt att du tror att det "egentligen" inte är bra. Då ökar chanserna att du trivs med din nya livsstil. Lycka till!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Bör absolut undvika viktoperation så långt det går.

 

"Testa alla andra utvägar först"

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/testa-alla-andra-utvagar-forst

 

"Operationen fungerade - viktmässigt. Men sedan kom komplikationerna. Hon har nu tappat räkningen på alla de gånger hon åkt in och ut på sjukhuset för tarmvredssymptom."

 

"Det har ju varit jättejobbigt. Jag ligger på soffan och tror att jag ska dö, att magen spricker och att nu hinner jag inte in. Jag vet också att de inte kan göra så mycket så jag stannar hemma lite längre än man ska. Det har hänt att jag till och med har kräkts avföring, berättar hon."

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Zepp: För det första vet jag att min vikt är väldigt farlig, och ag är fullt medveten om de förändringar jag måste göra. Jag måste ändra mitt liv, inte banta. Det är därför jag ber om tips och förklarar min situation, inte för att få sympati. Jag försöker läsa på och förbereda mig så pass att jag vet vad jag gör och för att jag ska göra rätt och kunna leva med detta.

 

För det andra är jag 27år gammal, så damtidningarna och dess stickmönster kan du få behålla. Du visste inte min ålder, men kom igen, det kändes onödigt.

Du har självklart rätt i sakerna du säger, men det finns olika sätt att säga dem på. Sen om jag uppfattade ditt svar mer nedtryckande än det var menat som vet jag inte.

 

Till er andra: Tack igen för alla peppande svar. Att göra en sådan stor förändring i livet som det faktiskt är att gå från fettfritt till LCHF när man har panikångest och GAD är ett stort jobb, men jag villig att göra det.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Kolla på Thess blogg för tips också. Hon har ju Sverigerekordet i viktnedgång. Både My och Thess har jättejobbiga sockertroll som de har många tips för att bemästra. Jag vet inte vilken din svaghet är men oftast är det ju nån typ av sockerberoende och ett vaket sockertroll går inte förhandla med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har allt att vinna och inget att förlora på att starta äta LCHF. Men precis som de flesta redan skrivit innan bör du förkovra dig i ämnet så du slipper känna oro och ångest för att det skulle vara farligt på något sätt. Läs Matrevolutioner och Ett sötare blod till att börja med och läs här på Kostdoktorns blogg. Är du en personer som hellre ser på film än läser kan du bli betalande medlem (första månaden gratis) här hos Kostdoktorn och titta igenom alla filmer och föreläsningar som ligger där. Du kommer bli helt såld!

 

Dina värden vad gäller kolesterol och blodtryck ser bra ut. När du börjar med LCHF kan eventuellt totalkolesterolet öka något men det är ingen fara. Oftast är det det goda kolesterolet som ökar. Om det onda ökar är det förmodligen den goda delen i det onda som ökar. Triglyceriderna brukar alltid bli bättre.

 

Det skulle inte förvåna mig om din generella ångest blir bättre med tiden ju mer du kommer in i kosten. Skaffa dig kunskapen om LCHF och hur det fungerar så ska du se att allt blir bra! I varje fall mycket bättre. Lycka till!!!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att se till att bara dricka vatten (kaffe o te). Inga andra drycker behövs egentligen och kan vara svåra att veta om de är nyttiga eller inte, t ex att dricka ett glas mjölk är väl OK men en liter är antagligen en katastrof om man vill gå ner i vikt, bättre att låta bli helt då.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Välkommen och lycka till! Här kan du också få bra tips och stöd av vänliga människor. Zepp är en av dem som vet mycket och som du kan lära dig mycket av, men egentligen behöver man inte veta allt in i minsta biokemiska detalj. Det är bara riktig bra mat det handlar om. Jag tydde inte hans svar som drygt, bara lite kul. Men det kan ibland fel med korta texter och lätt för missuppfattningar.

 

Ett "problem" är att många inte vet vad LCHF går ut på, och tyvärr verkar det gälla en hel del som säger sig äta LCHF.

Kolla Zepps härliga bild, det är riktig härlig mat och inga konstigheter.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hej JAzzan!!

 

jag rekommenderar verkligen dig och din familj/kurator osv. att titta på denna film och läsa detta innan ni överhuvudtaget tänker tanken GBP igen. jag såg det i går och det grep verkligen tag i mig. http://nosugaradded.se/camilla-46-ar-hjarnskadad-och-dement-av-komplikationer-efter-gastric-bypass-operation/

 

jag önskar dig verkligen lycka till i din kamp. det jag kan dela med mig av är att jag aldrig mått så bra som jag gör när jag äter lchf. tyvärr är jag junkie på socker och tar återfall emellanåt. just nu har jag haft ett långt ett, men snart är jag på banan igen! :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hej Jazzan!

 

Vad kul att du hittade hit! Jag skriver upp tips och saker att tänka på som jag gör, är det något du undrar är det bara att fråga!

  • 16:8 Fasta - Jag äter ingen frukost utan dricker i princip bara ett stort glas vatten. Till lunchen har jag en lagom stor lunch och äter sedan något lite lättare på kvällen. Det fungerar bra för mig. Jag testade även en hel fastedag, 400 Kcal rent fett på hela dagen. Det var lite jobbigt, men då kan du verkligen rasa i vikt. Är nog inte att rekommendera innan du är i ordentligt Ketos.
  • Skaffa en blodsocker- och ketos-mätare. Det hjälpte mig en hel del att hålla motivationen uppe. Man vaknade på morgonen, mätte sina nivåer, och fick direkt veta om man fuskat lite för mycket eller om läget var under kontroll.
  • Soppa är väldigt smidigt, lätt att göra mycket av (lunchlådor) och mättar väldigt bra om man gör rätt. Då använder jag en hel del grädde och färskost samt broccoli/blomkål och purjolök. Sås är också ett lätt sätt att öka fettmängden och bli mättare.
  • Coleslaw är min heliga graal. Lätt att göra MYCKET, ganska billigt och passar till nästan allt (Testat ihop med kallops, biff stroganoff, köttbitar...).
  • Ät i lugnt tempo - Om du äter för snabbt är det enkelt att föräta sig (Har jag gjort ett par gånger, harregud!). Äter du i lagom tempo och äter enligt konstens (LCHF) alla regler behöver du aldrig räkna några kalorier eller hur mycket du äter, kroppen säger ifrån. Ät dig aldrig riktigt mätt, utan sluta ät när du inte känner dig hungrig längre.
  • Styrketräna/lågintensivträning (Promenad) på fasta kan vara väldigt effektivt. Ta ett pass/promenad på helgdagar innan du äter lunch är perfekt för att få igång förbränningen lite. Bättre att börja lugnt och öka, än att riskera att överträna sig!
  • Försök övertala en kompis att testa också. Det hjälper väldigt mycket att ha någon annan att prata med!

 

Lycka till!

Robert

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

30 års helvete med ångest och djupa vinterdepressioner försvann för min del som genom ett trollslag när sockret försvann ur min kosthållning.

Tillsammans med 20 överviktskilon.  :)

 

Det lustiga med LCHF är att man faktiskt inte äter smör med sked. Man bara låter bli att undvika fettet. Det i kombination att man inte äter en massa kolhydrater gör att energin från fett blir så hög.

 

En vanlig dag för mig (som numera äter liberal LCHF) ser ut såhär:

Vaknar och dricker en kopp kaffe med grädde. Det är min "frukost"; jag har aldrig haft aptit på morgonen.

Äter lunch på jobbet. Väljer proteinkällan som bjuds (idag t.ex. laxforell), massor med grönsaker och så den feta salladsdressing som bjuds, kanske 2-3 msk?

Kvällsmat med familjen. T.ex. köttbit med smörslungad brysselkål eller smörstekta skivor av majrova. 

 

Det gör att min fett% energimässigt ligger på 65-75% men som du ser är det inte direkt fråga om att dricka olivolja ur mjölkglas.  :lol: Så mitt råd är att skriva ner det du äter, i alla fall på en höft, de första veckorna. Det kan hjälpa dig att se att mängden fett inte är så hårresande även om fördelningen gör att det ser ut som om man dricker smält smör istället för vatten.

 

Min mamma är av den gamla fettskrämda skolan. Hon var fullkomligt livrädd för min del när jag började för fyra år sen, helt övertygad om att jag skulle äta mig till min död. Men hon har ju sett vid varje besök att jag faktiskt inte äter så himla mycket mer fett än hon, faktiskt. Jag äter bara mindre och mer sällan för jag slipper bli hungrig stup i kvarten som jag blev innan när jag åt bröd och müsli med bara pyttelite fett..

 

Lycka till!

Jag kan inte nog poängtera hur mycket jag håller med Tuva! LCHFare sitter inte och äter smör med sked och dricker grädde ur stop. Man äter nog i absoluta tal inte mer fett än många blandkostare. Men tar man bort kolhydraterna så stiger fettenergiprocenten automatiskt som jag i ett tidigare inlägg åskådliggjorde med raggarmatte.

 

"Enligt vårt kära Livsmedelsverk så är det lämpligt att fördela energin så här, det är en mager och bra kost enligt dem:

30%fett+55%kh+15%protein=100%Energi

 

Om vi då tar bort alla kh så blir det (varning nu alla matematiskt kunniga, här skall vi använda riktig raggarmatte och blanda enheter och procent)

30fett+0kh+15 protein=45 enheter energi

Vi har här inte ätit något mer fett än förut, men andelen fett som andel av energin har stigit till 67%! Det är mycket fett det, enligt Lmv!

Vi har här minskat antalet kalorier med mer än hälfen, så nog lär vi gå ner i vikt alltid. Men vi lär bli väldigt hungriga!

 

Om vi då dubblar mängden fett (det är ju så magert från början, så det är ändå inte så mycket) så blir det:

60fett+0kh+15protein=75 enheter energi.

Men andelen av fett har här ökat till 80% fett

Kan vi klara oss på det utan att bli hungriga (vilket många anser är fullt möjligt med LCHF och utan att vissa hormoner skapar hunger etc) så har vi här minskat energiintaget med 25% och då lär vi gå ner i vikt även om vi hemfaller åt kaloriräkning. Och det gör vi ju inte, räknar kalorier alltså.

 

Så HF kan kanske betyda att man äter en större del av sin energi i form av fett än om man äter en massa kolhydrater.

Jag äter kött och fisk etc som förr, mer grönsaker men inte så hemskt mycket mer fett. Men jag skyr inte fett alls!"

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej

Läs även gärna böcker av Sofie Hexeberg och Lars Erik Litsfeldt , Lars Eriks böcker är mycket inspirerande.

Det finns gott om böcker på biblioteket, när det gäller recept är Anna Hallen de som passar mig bäst.

Kunskap är makt i detta sammanhang,

 

Att ha  Andreas E:s  folder  (ett A4ark) med kolumner om vad du kan äta/inte äta  uppsatt på kylskåpet som en påminnelse är bra.

Om du inte kan gå  in helt från början dra ner på socker, bröd, pasta och drycker förrutom kaffe te och vatten.

Sen är det bra att  vara stenhård.

Behöver du  ha något att tugga på finns sallad och gurka, strimlad vitkål fungerar också bra, blanda med fet youghurt, kesella, lite solroskärnor, kokos   så blir du mätt, 

Fundera inte ens på att sätta kniven i en frisk kroppsdel. 

Räkna med att det tar ett år innan du är helt bekväm med de nya matvanorna, det bästa är att övriga medlemmar i familjen kan äta samma.

Lycka till

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan bara hålla med alla som skriver. 
Att gå över till LCHF förändrade mitt liv, tyvärr kom det försent jag hann in i ett utmattningssyndrom pga en sönderstressad kropp pga jpd-brist magnesiumbrist  osv.

 

Släng ut allt socker och vetemjöl.

Dagens vetemjöl är inte det mjöl vi hade för hundra år sedan, det är framodlat för maximal avkastning inte maximal nyttighet. Om du tror att affärerna till sälja bra, fundera en gång till, De vill sälja mat, om den sedan råkar vara nyttig är en ren olyckshändelse.

 

Det bästa som har hänt mig är att jag aldrig hungrig, paniken man kände förut innan maten var klar är som bortblåst.

Jag fryser inte längre, jag kan gå igenom en godisbutik utan att ens titta på den.

 

Ät mörk choklad, rekommenderar Lindt 70%, tar snabbt slut på ev godissug.

 

Ät massor av bär (hallon, lingon, havtorn blåbär, finns MASSOR i frysen på Ica MAXI) och nötter. Dra ner på frukten, den är nyttig ja, men det är mycket socker.

 

Vad gäller din familj, be dom fara någonstans, om de har den inställningen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...