Per Wikholm Posted December 13, 2014 Share Posted December 13, 2014 Inuiterna visar sig ha en genförändring som försvårar ketos. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10502/CPT-1A-och-P479L-forsvarar-ketos-hos-inuiterna.aspx 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 13, 2014 Share Posted December 13, 2014 (edited) Inuiterna visar sig ha en genförändring som försvårar ketos. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10502/CPT-1A-och-P479L-forsvarar-ketos-hos-inuiterna.aspx Jag beklagar olyckan du var med om Per, ett krossat underben är inte det "roligaste", men vi får kanske vara "glada" att det "bara" var underbenet. Jag önskar dig ett snabbt tillfrisknande och ett lycka till med rehabiliteringen. Glöm inte D - vitaminet och Vitamin - K2 under den här tiden Kan man se om inuiterna har/hade andra "markörer" som skiljer sig? Som till exempel blodsocker, CRP och Blodfetter. Edited December 13, 2014 by Syster 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted December 14, 2014 Author Share Posted December 14, 2014 Jag beklagar olyckan du var med om Per, ett krossat underben är inte det "roligaste", men vi får kanske vara "glada" att det "bara" var underbenet. Jag önskar dig ett snabbt tillfrisknande och ett lycka till med rehabiliteringen. Glöm inte D - vitaminet och Vitamin - K2 under den här tiden Kan man se om inuiterna har/hade andra "markörer" som skiljer sig? Som till exempel blodsocker, CRP och Blodfetter. Vad jag minns från studierna låg inuiternas kolestrrol normalt. Det enda som stack ut var den högre halten av fria fettsyror (FFA) i blodet. CRP kan jag inte påminna mig om att jag läst något om, sannolikt p g a flertalet studier är från 1900-talet och jag tror inte CRP var upptäckt/kunde mätas då. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted December 14, 2014 Share Posted December 14, 2014 Vad jag minns från studierna låg inuiternas kolestrrol normalt. Det enda som stack ut var den högre halten av fria fettsyror (FFA) i blodet. CRP kan jag inte påminna mig om att jag läst något om, sannolikt p g a flertalet studier är från 1900-talet och jag tror inte CRP var upptäckt/kunde mätas då. Har du kollat in Plant Positives material om inuiterna? Om inte borde du göra det. Du verkar ju ha ett stort intresse för ämnet. Ingen annan har, vad jag vet, nog gjort en mer noggrann sammanställning av tillgänglig forskning på inuiter. Primitive Nutrition 27: The Eskimo Model, Part I Primitive Nutrition 28: The Eskimo Model, Part II 32 The Eskimos Again Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 14, 2014 Share Posted December 14, 2014 Vad jag minns från studierna låg inuiternas kolestrrol normalt. Det enda som stack ut var den högre halten av fria fettsyror (FFA) i blodet. CRP kan jag inte påminna mig om att jag läst något om, sannolikt p g a flertalet studier är från 1900-talet och jag tror inte CRP var upptäckt/kunde mätas då. Mycket intressant detta tycker jag, då jag har ett "litet" personligt intresse i det hela, då en läkare för ganska så länge sedan påstod att jag och min mor lider av en grönländsk mutation (inavelssjukdom), var väl det ord han uttryckte. Vi har förgäves försökt att med andra läkare reda ut vad denna läkare menade, vilken mutation? vilken sjukdom? Men vi har aldrig fått något svar, och denne läkare hade inte så mycket mer att säga om det. Det här var så länge sedan att jag inte hade den kunskap/eller visste vad jag skulle ställa för frågor. Varför jag frågade om andra markörer, var för att det kanske idag (som kanske du har vetskap om) har gjorts "nya" studier på inuiterna, då man vet att 81% bär på denna gen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted December 14, 2014 Author Share Posted December 14, 2014 Har du kollat in Plant Positives material om inuiterna? Om inte borde du göra det. Du verkar ju ha ett stort intresse för ämnet. Ingen annan har, vad jag vet, nog gjort en mer noggrann sammanställning av tillgänglig forskning på inuiter. Primitive Nutrition 27: The Eskimo Model, Part I Primitive Nutrition 28: The Eskimo Model, Part II 32 The Eskimos Again Tja, Mikael ska sanning fram har jag alltid tyckt att inuiternas diet är högligen ointressant för oss då den inte ens är i närheten av någon kosthållning som våra förfäder hade. Det jag vill uppnå med denna debatt är att inuiterna inte har något med LCHF eller ketogen kost att göra. Sedan är det förvisso intressant med alla koststrategier de hade för att överleva i världens kanske ogästvänligaste klimat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts