Jump to content

mjau:s hälsoförbättringar

mjau

Recommended Posts

Visst var det väl här man fick göra bloggliknande trådar? Jag älskar själv att läsa om andras hälsovinster, och har längtat efter att starta lchf på riktigt och göra egna hälsovinster. Så här är min tråd och min sjuka kropp på bättringsväg.

Min första "hälsovinst" (kanske inte har allt för mycket med hälsan att göra, men kul ändå!) är att min viktnedgång syns mest på DUBBELHAKAN!? Den har stramat åt sig rejält, vilket är fantastiskt. Låg alla mina vätskekilon i hakan alltså?

Vet du vad din första stora hälsovinst egentligen är ;)  Det är såklart att du har börjat tänka på att börja med lchf. Det är ofta den psykiska biten som är den svåraste.. att äta gott mat sedan är väl inget svårt eller hur ;)

Lycka till med din hälsoresa :)

• Like 1

Folk har reagerat på mig och att jag blivit smalare.... i ansiktet.

(Det var ju precis där jag tänkte bli smalare... eller inte. *tittar på magen*)

Men vad jag hört av flera så är det i ansiktet de första kilona försvinner, så vi får bara fortsätta så följer nog resten av kroppen efter ansiktet och blir mindre de också.

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="copecca" data-cid="6329" data-time="1358300099"><p>

Vet du vad din första stora hälsovinst egentligen är ;) Det är såklart att du har börjat tänka på att börja med lchf. Det är ofta den psykiska biten som är den svåraste.. att äta gott mat sedan är väl inget svårt eller hur ;)<br />

<br />

Lycka till med din hälsoresa :)</p></blockquote>

Tack!

Ja, stort av mig att ta beslutet istället för att bara tänka att "hemma äter jag lchf i alla fall". Det blir lite för mycket äta för att vara snäll mot andra, och äta på födelsedagar och julaftonar och när jag är bortbjuden osv osv. Nu vill jag göra det här på riktigt.

Jag blev smalare runt midjan först, märkte en dag efter c:a en månad att jag helt plötsligt såg smal ut i ansiktet. Det kommenterade även en kollega samma dag så om det var inbillning, var vi två som inbillade oss det samtidigt. :) Just nu är jag inne i en lårfettsreduktionsperiod, för mig verkar det vara olika områden som tappar mest fett vid olika tillfällen.

Kanske har det att göra med att kroppen först vill bli av med instabilt fett, typ de celler vars membran byggts upp av omättade eller fleromättade fettsyror? Eller beror det på vilka kroppsdelar/organ som vid stunden för utlösandet av fettsyror råkar vara mest aktiva? Eller börjar kroppen med de mest uppsvällda fettcellerna och arbetar sig sedan ned i prioriteringsordning? Det är en intressant fråga, vars svar även skulle kunna leda till "punktbantning" som fungerar.

Lycka till med LCHF och kilona!

Själv gör jag min första nystart (efter ca ett års uppehåll) i morgon. Har innan dess hållit mig till LCHF i flera år, så dumt att jag hoppade av tåget, men så blev det. Nu gäller det igen och jag vet ju att det är enkelt bara jag satt igång.

Jag gick nog också först ner på dubbelhakorna. Jag upptäckte att det var lättare igen att ligga och läsa i ryggläge, inget extra under hakan som tog emot. 

Anna