Jump to content

3 år med LCHF och socker i blodet

Babsan

Recommended Posts

Var till läkaren i fredags som sa att jag troligen har diabetes... Vi ska ta nya prover...

4 år med LCHF, -30kg, platå de senaste 2 åren, 30kg kvar till normal vikt... Och vågen rör sig inte neråt :/

Har varit strikt för det mesta haft en ond period i somras men annars ok.

Hur är det möjligt att bli av med diabetes när man får det medan man äter enligt LCHF???

Ska börja utesluta mejerier 100% på måndag och se om vågen rör sig åt rätt håll och diabetes-oron försvinner...

Var till läkaren i fredags som sa att jag troligen har diabetes... Vi ska ta nya prover...

4 år med LCHF, -30kg, platå de senaste 2 åren, 30kg kvar till normal vikt... Och vågen rör sig inte neråt :/

Har varit strikt för det mesta haft en ond period i somras men annars ok.

Hur är det möjligt att bli av med diabetes när man får det medan man äter enligt LCHF???

Ska börja utesluta mejerier 100% på måndag och se om vågen rör sig åt rätt håll och diabetes-oron försvinner...

Vad var det som fick läkaren att tro att du har diabetes?

• Like 1

Så här ställs diagnosen på diabetes typ 2 enligt Diabetesförbundet: http://www.diabetes.se/Diabetes/Att-fa-diabetes/Hur-stalls-diagnosen/

Alltså blodsockret på morgonen innan man ätit är avgörande för diagnosen.

Saker som jag hade tyckt var intressanta att veta är HbA1c (långtidsblodsocker), triglycerider (borde vara höga vida DT2), HDL (borde vara lågt vid DT2), kvoten triglycerider/HDL borde indikera insulinresistens vid DT2. Har du eller får dessa värden så kan jag och säkert andra på forumet ge vår åsikt  :)

Du kan också skaffa blodsockermätare (finns billiga) och kolla blodsockret själv vid olika tidpunkter för att få en bild av hur det ligger.

• Like 6

Ät minst 5-6 dl ovanjordsgrönsaker om dagen. Det ger mättnadskänsla. Hälften bör vara bladgrönsaker som spenat, grönkål, svartkål, ruccula, persilja mm, 1 och en halv dl färgade grönsaker som rödkål, paprika, lite morot eller rödbeta, avocado mm samt svavelrika grönsaker som lök, kål av olika slag och svamp. Vissa grönsaker hör till flera av de här grupperna som du märker. 

jag försöker äta så råa grönsaker som möjligt som tunt skivad purjo och svartkål. Annat kan man ånga och ev mosa med mixer. En del kan man köpa fryst.

För en del, tex mej, passar 16/8  bra. Jag hoppar över frukost och äter lunch vid 11, 12-tiden och middag mellan 17 och 19 varje dag. Går långsamt neråt.

Vad är det för prover du har tagit? Om man tar glukosbelastningstest blir det missvisande på de som äter LCHF eftersom kroppen inte är van vid stora mängder glukos.

• Like 1

Det låter märkligt.. fast man kan få typ1.. och troligen oxå typ2 på grund av någon sjukdom, fast det sista skulle du i princip inte märka av så länge du äter LCHF!

Såå.. nästa gång kräver du HBa1c, C-peptid och en glukosprovokation/postprandial glukos!

• Like 4

Å vad mkt jag har att komma ihåg till kommande möte med doktorn!

Jo Lollo, jag kan ha ätit för mkt kolisar ett tag då den grekiska yoghurten har varit en tröst i jobbiga tider. Därför tänkte jag försöka eliminera mejerier på ett tag och se om det blir bättre.

Om sockret inte ligger på normala siffror åker jag på att träffa diabetes sköterskan och hon och jag har inte samma syn på LCHF.

Jag har ju också 30 kg övervikt som skulle kunna bidra till diabetes, antar jag. Ska se om jag lyckas få in lite motion i vardagen. Det hjälpte dock inte vikten när jag gick 2 mil om dan i 3 månader... Jag såg smalare ut, men vågen var envis.

Hur mycket protein får du i dig per dag? Kroppen är duktig på att göra blodsocker av protein.

Jag tror det är en bra ide att testa ta bort mejeri. Många mejeriprodukter triggar stora mängder insulin, uppemot sex gånger mer än vad kolhydratinnehållet motiverar. Vassleproteinet är skurken. Insulin blockerar viktnedgång och ger inlagring av fett som bekant. Smör i formen av gee är perfekt då man får bort proteinerna som triggar insulin när man gör gee/smörolja/klarnat smör. Vällagrad ost ska också fungera bra.

Högt insulin och high fat ska tydligen vara en dålig kombo har jag för mig att Ann Fernholm har sagt.

Altså.. det är omöjligt att ha högt fastesocker om man går på LCHF även om det är en rätt liberal sådan, för blodsockret lär hur som helst ha sjunkit på någon timme.

Se till att de tar långtidssockret HBa1c och C-peptid utifall det skulle vara typ1.

HBa1c säger om det var tillfälligt, C-peptid hur mycket insulin du utsöndrar.

Altså.. det är omöjligt att ha högt fastesocker om man går på LCHF även om det är en rätt liberal sådan, för blodsockret lär hur som helst ha sjunkit på någon timme.

Se till att de tar långtidssockret HBa1c och C-peptid utifall det skulle vara typ1.

HBa1c säger om det var tillfälligt, C-peptid hur mycket insulin du utsöndrar.

Nej, det är inte omöjligt.

Babsan, hoppas du hittar en väg igenom detta och att det går bra för dig.

Vilket sorts blodsockervärde fick läkaren att misstänka diabetes och vilket värde uppmättes? 

Svamp är väl inget säkert tecken på diabetes, eller? Skulle väl kunna bero på knas med pH, och/eller systemisk inflammation på grund av något i kosten du inte tål särskilt bra, någon näringsbrist, och/eller stress/sömnbrist? 

(Edit: det jag rabblat upp här ovan kan nog räknas som både orsaker och symptom beroende på hur man ser det och beroende på aktuellt fall, oavsett tror jag det är viktiga aspekter vid i princip alla fall av ohälsa.)

Oavsett så har jag läst att kanel kan hjälpa att hålla blodsockret stabilare. Dock ska man inte överdosera. Resistent stärkelse sägs också kunna ha positiv effekt, t ex potatismjöl eller lite rå potatis. Kanske något att läsa mer om och prova själv. 

• Like 1

Babsan, hur ser ditt övriga hälsotillstånd ut, vilken ålder har du och tränar du något?

Kan tipsa om fasta 16/8, styrketräning 20 min var 10 dag och om du kan, ett sprintpass någonstans i mitten. Resistent stärkelse i form av potatismjöl 3msk som du blandar ut i kallt vatten varje kväll utom helg.

Börja försiktigt med potatismjölet, testa med en tesked ett par dagar och öka sedan. Har nog käkat 10 paket vid det här laget och fiser som en demon så det är tur att man är singel :-)

Jag kör mer Paleo men den här kombon funkar för mig.

Ett tips bara.

Vad ni är snälla som tar er tid att besvara mina funderingar! Tack!

Jag är 37 år och tränar inte. Ska försöka få in vanan nu under ledigheten men det är svårt med tre barn.

Tittade på thyroidea som någon föreslog och mkt stämmer in. Just nu är jag väldigt nedstämd, blir lätt trött och är såååå nära att äta godis och mackor just som comfort food. Har svårt att hålla magen i balans, går sällan på wc vilket inte känns bra.

Har tappat så mkt hår att jag bär peruk. Jag återkommer med mina värden när jag pratat med doktorn igen.