Jump to content

Diabetiker som inte vill gå ner i vikt

enzodiac

Recommended Posts

Hej

Jag har en i släkten som har diabetes typ 2 och är 71 år gammal. Han är lång och smal (74kg) och får inte gå ner mer i vikt enligt läkarna. 

Han är därmed livrädd för att äta för lite kolhydrater. Men det blir ju moment 22 eftersom han får högt blodsocker av kolhydraterna. 

Jag själv säger att han bör sluta med alla kolhydrater och fylla på med fett tills han blir mätt. Då bör han inte gå ner i vikt. 

Hans bättre hälft försöker hjälpa honom, men får all sin information från American Diabetes Association. Jag är skeptisk då dom rekommenderar non-fat mjölkprodukter, magert kött och fullkornsprodukter + frukt. Detta låter helt galet i mina öron.

Hur kan jag övertyga honom om detta? 

Du kan ju pepåka att det handlar om kalorierna i slutändan ändå!  :o

Oså kan du skicka de här länkarna!

https://www.dietdoctor.com/diabetes

http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf

Sen så.. vad konstigt resonemang.. var det inte fett han skulle undvika för att inte gå upp i vikt.. iallafall om man lyssnar på mainstream och ADA??  :wacko:

• Like 2

Hos mig ringer det lite klockor angående diagnosen.

Har han varit kraftigt överviktig under en längre tid tidigare och sedan gått ner i vikt?

Man bör hur som helst propsa på att få undersökt hur pass mycket insulin han fortfarande kan producera. En kostomläggning behövs förstås men det kanske inte rör sig om en trasig insulinresistens.